چند توصیه صندوق جهانی حیات وحش به گردشگران
در میان کمپین‌های مختلف زیست محیطی، به تازگی یک پروژه بلندپروازانه جهانی راه‌اندازی شده که تلاش می‌کند صنعت گردشگری را از لحاظ زیست محیطی پایدارتر کرده و آسیب‌های آن را به طبیعت کاهش دهد.

صندوق جهانی حیات وحش (WWF) نکاتی برای کاهش آثار منفی مسافرت و تعطیلات بر محیط زیست ارائه کرده است که در ادامه به نقل از سایت "آ او اِل" آورده شده است.

با رعایت کردن این نکات می‌توان سفری سبز داشته و اثرات مخرب مسافرت را به حداقل رساند:

- برای داشتن سفری سبز بهتر است تمامی گزینه‌های ممکن برای حمل و نقل را مد نظر قرار داد و گزینه‌ای که کمترین آسیب ممکن را به محیط زیست وارد می‌کند، انتخاب کرد.برای مثال می‌توان به جای استفاده از خودروی شخصی یا هواپیما از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس یا قطار استفاده کرد.

البته بهتر است تا حد امکان از سفر با هواپیما به خصوص برای مسافت‌های کوتاه خودداری کرد. در صورتی که مسافرت تنها با هواپیما میسر است، مسافران باید از هواپیمایی‌هایی بلیت تهیه کنند که ظرفیت بالاتر دارند ضمن آنکه در صورت سفر با هواپیما می‌توانید  خسارت انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را از راه‌های دیگر جبران کنید. بر همین اساس صندوق جهانی طبیعت پیشنهاد داده در صورت سفر با هواپیما می‌توانید مبلغی را به برنامه‌ها و پروژه‌هایی که برای مبارزه با آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای تلاش می‌کنند، اختصاص دهید.

- مسافران می‌توانند با انتخاب هتل‌ها و تورهای گردشگری "سبز" که از توسعه پایدار زیست محیطی حمایت می‌کنند، آسیبی را که به محیط زیست وارد می‌کنند، بکاهند و از جوامع محلی حمایت مالی کنند. این کار می‌تواند با اقامت در مکان‌هایی که از انرژی‌های تجدید پذیر، مواد بازیافتی یا مواد تجدیدپذیر استفاده می‌کنند یا انتخاب تورهایی که از حیات وحش محافظت کرده و با قوانین و آداب و رسوم منطقه‌ای آشنا هستند، صورت گیرد.

- مسافران باید تا حد امکان از پلاستیک کمی استفاده کنند. طبق هشدارهای صندوق جهانی حیات وحش هر ساله بیش از هشت میلیون تن پلاستیک روانه اقیانوس‌ها شده و به زیستگاه‌ها و طبیعت آسیب می‌رسانند. بیشتر این زباله‌های پلاستیکی از پلاستیک‌های یک بار مصرف مانند بطری‌های آب و کیسه‌های پلاستیکی حاصل می‌شود.

برای کاهش تأثیرات آسیب‌زای خود هنگام مسافرت، می‌توانید یک بطری قابل استفاده مجدد آب را همراه داشته و در صورت امکان از آب تصفیه شده محلی استفاده کنیدو هم‌چنین یک کیف خرید پارچه‌ای با خود حمل کنید.

- در هنگام خرید باید دقت بسیاری داشت، چرا که برخی از محصولات بومی که به عنوان سوغاتی به فروش می‌رسند به محیط زیست و حیات وحش نیز آسیب زیادی وارد می‌کنند. از این موارد می‌توان به خاک بسیاری از سواحل، صدف‌ها و جواهرات مرجانی، عاج، پوست و خز گونه‌های در معرض خطر اشاره کرد. این محصولات هم‌چنین می‌توانند از طریق شکار غیرقانونی به دست آمده باشند، از همین رو بهتر است پیش از خرید از نحوه به دست آمدن محصول اطمینان حاصل کنید.

- گردشگران هم‌چنین توجه داشته باشند از انجام فعالیت‌ها و تفریحات آسیب‌رسان به محیط زیست که منجر به بهره‌برداری بیش از حد از طبیعت یا حیوان‌آزاری می‌شوند، خودداری کنند. برای مثال می‌توان به فیل‌سواری اشاره کرد.

بهتر است فعالیت‌هایی که آسیب بسیار کمی به محیط زیست وارد می‌کنند را جایگزین این موارد کرد که در این میان می‌توان به قایقرانی‌، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی اشاره کرد.