احترام به سلیقه مخاطب در «آواز معاصر»
میدیا فرج‌نژاد آهنگساز و نوازنده موسیقی ایران که در اقدامی تازه قصد دارد تا پروژه‌ «آواز معاصر» را به مخاطبان موسیقی ایرانی تقدیم کند، معتقد است: در تمام این سالها ما سلیقه مخاطب آواز را در نظر نگرفتیم و برایش ارزش قایل نشدیم. ترجیح دادیم مخاطب تصنیف بشنود تا آواز، چرا که ارائه آواز مطابق با سلیقه مردم سخت تر است. در تصنیف فرمول ساده است؛ ریتم ۳/۴ یا ۶/۴ با شعری عاشقانه و بیشتر شبیه ترانه و تنظیمی خلوت در «اصفهان» یا «نوا». همین را درست انجام بدهید مخاطب در اغلب اوقات راضی می‌شود.

تاثیرات منفی تعصب خشک پیشکسوتان بر جوانان

وی ادامه می‌دهد: در عین حال از تعصبات خشک عده‌ای از مدرسان و پیشکسوتان  هم نمی‌شود گذشت. آنها آنقدر روی آواز متعصب رفتار کردند که نسل جوان‌تر آواز را رها کرد. در صورتی که مگر آواز قاجار شبیه به آوازهای خوانده شده در گلها بود؟ یا آوازهای گلها شبیه به آوازهای زمان چاووش بودند؟ خیر! خلاصه که تلاشم این است با استفاده از تمامی ابزارهای موسیقی امروز به شناساندن آواز به مردم بیشتر کمک کنم.

ادای دین به نسل جوان

 فرج‌نژاد درباره اهداف پروژه «آواز معاصر» می‌گوید: خیلی سخت خواهد بود که تنها یک هدف را به عنوان هدف اصلی بیان کنم چون برای این پروژه چند هدف را دنبال می‌کنم که شاید مهمترینش برای من و همراهانم؛ ادای دین به نسل جوان تر موسیقی ایرانی باشد.

وی ادامه می‌دهد: هیچ برنامه‌ای برای انتشار این آثار به شکل آلبوم نخواهم داشت و در حال حاضر تنها به این فکر می‌کنم که راهی برای ارائه آوازهایی درست به مخاطب داشته باشم. در این راه به همراهانی نیاز دارم که مسیر را بشناسند و توانایی‌های منحصر به فردی داشته باشند و «ترکاش» خواننده‌ای توانا و آوازخوانی مسلط به ردیف است. در ادامه قطعا در این پروژه از خوانندگان جوان و مستعد استفاده می‌شود؛ چرا که می دانم در فضای امروز موسیقی ایرانی بسیارند کسانی که توانایی‌های هنری بالایی دارند اما امکان فعالیت ندارند؛ صداهایی که هیچ وقت شنیده نمی شوند و این شاید از کم کاری امثال من است.

این آهنگساز با اشاره به چگونگی انتخاب خوانندگان جوان می‌گوید: تنها بر اساس توانایی‌های خوانندگان فراخوانی خواهم داشت و کسانی را که آماده‌تر هستند برای ضبط این آواز ها انتخاب می‌کنم. در این انتخاب‌ها نه سن و سال و نه جنسیت خواننده برایم اهمیتی ندارد.

وی تاکید می‌کند: آواز معاصر، با ضبط دو آواز شروع شده که اولی از طریق صفحه من پخش شد و دیگری آماده انتشار است و بعدی در حال ضبط !

فرج نژاد درباره حال هوای این قطعه‌ها می‌گوید: در تنظیم آثار این پروژه عنصر ثابتی وجود ندارد مگر ساز خودم. در هر آواز فضای تازه‌ای خواهید شنید.

کشف شاعران جوان

این نوازنده تار درباره انتخاب کلام برای هر آواز، تاکید می‌کند: زمان بسیاری را در این مدت برای انتخاب شعر گذاشته‌ام. ساعت‌ها جستجو و بررسی کرده‌ام و باید بگویم که جهان شعر امروز پر از شاعران جوان و کمتر شناخته شده است؛ درست مثل آواز. انگار این دو هنر نه تنها در ذات ارائه هنری شبیه به هم هستند که در دشواری‌های تاریخی هم در کنار هم قرار دارند.

وی ادامه می‌دهد:‌ امروز در آواز تک صدایی داریم به این معنی که تنها چند صدای ثابت هستند که مدام شنیده می‌شوند. در شعر نیز به همین صورت است؛ چند شاعر هستند که به واسطه رسانه بیشتر شناخته شده‌اند. هزاران غزل خوب ناشنیده و ده‌ها شاعر خوب ناشناخته هست. من تلاشم را می‌کنم که از این فضای خالی عبور کنم و کمکی باشم برای شنیده شدن شعر خوب، درست مثل آواز خوب.

نخستین گام از پروژه «آواز معاصر» با عنوان «سراب» و با صدای ترکاش و موسیقی میدیا فرج‌نژاد منتشر شده است. شعر این قطعه را انسیه‌سادات هاشمی سروده است. در این قطعه رضا داورزنی سازهای الکترونیک و عود می‌نوازد.