چاپگر سه بعدی زیستی ایرانی ساخته شد
مدیرعامل شرکت ایده‌کاران سه بعدی شریف روز دوشنبه اظهار داشت: این پرینتر سه بعدی قابلیت تولید بافت مصنوعی زنده استخوانی و غضروفی را دارد.

محمد احسان غیاثوند با اشاره به اینکه این دستگاه با تلاش جمعی از محققان ایرانی ساخته شده است، گفت: کار اصلی این دستگاه ساخت بافت مصنوعی زنده برای جایگزینی با بافت آسیب دیده است.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه برای ساخت بافت نرم مانند کلیه، کبد و قلب تعریف نشده است، اظهار داشت: در حال حاضر تولید بافت استخوانی و پوستی از اینگونه دستگاه‌ها در دنیا امکان پذیر است و ما هم توانستیم این نتیجه را به دست آوریم.

غیاثوند با اشاره به اینکه این دستگاه اوایل امسال وارد بازار شده است، اظهار داشت: ساخت آن حدود ۲ سال طول کشیده که حاصل تلاش جمعی از محققان مانند مهندس مکانیک، نرم افزار، پلیمر، سلولی مولکولی و مهندسی پزشکی، است.

وی در پاسخ به اینکه استقبال مراکز درمانی از این فناوری پیشرفته چطور بوده است، گفت: به تدریج در حال معرفی این دستگاه به مراکز درمانی و تحقیقاتی هستیم تا خدمات مطلوب‌تری ارائه شود.

غیاثوند در پاسخ به این سوال که این روش چه مزیتی نسبت به روش فعلی دارد؟ گفت: در روش فعلی از تیتانیوم برای تولید بافت مصنوعی استفاده می‌شود، این بافت مرده است و قابلیت رشد و سازگاری با بافت بدن را ندارد. بافت‌های تولید شده با روش جدید هم داربست‌اش از جنس پلیمر زیست تخریب‌پذیر می‌باشد و هم بعد از کارگذاری در بدن، توسط آنزیم‌های بدن پلیمر تخریب شده و آن بافت کاملا مشابه بدن می‌شود.

غیاثوند ادامه داد: برای دستیابی به بافت مصنوعی زنده، باید سلول را در داربست سه بعدی پرینت کرد که این دستگاه، پرینت سلول و داربست را به طور همزمان انجام می‌دهد.

محققان شرکت ایده‌کاران سه بعدی شریف زیرمجموعه پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف موفق به ساخت این دستگاه پیشرفته شدند.