راه سازان الزامات زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند
 فردین حکیمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هفته گذشته شاهد تلف شدن تعداد زیادی از ماهیان قزل‌آلای خال قرمز رودخانه کرج ، بودیم که علت اصلی آن نشت سیمان آزادراه تهران - شمال به داخل این رودخانه بود.

وی ادامه داد: میزان تلفات آبزیان این رودخانه نیاز به بررسی دقیق‌تر و کارشناسی دارد.

حکیمی بیان داشت: ‌یکی از بیشترین مشکلات عمده ما در سطح کشور اجرای پروژه‌های عمرانی و جاده‌سازی‌هایی است  که متاسفانه الزامات زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند.

سال گذشته اصول ۴۰ گانه محیط زیست از سوی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد که این الزامات را رعایت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: تعداد زیادی از پروژه ها در گذشته شروع به کار کردند که زیرساخت‌های لازم در جهت رعایت ملاحظات زیست محیطی را پیش‌بینی نکرده اند و ما در برابر یک عمل انجام شده قرار گرفتیم ولی کاری که انجام می دهیم این است که به صورت مستمر پایش‌های لازم را در خصوص این فعالیت‌های عمرانی داشته و اخطارهای لازم را به آن‌ها می دهیم.

حکیمی گفت: یکی از الزامات هر استان و هر منطقه‌ای توسعه است ولی موضوعی که بر آن تاکید داریم و ضروری است توسعه همگام با حفظ محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: یکی ازپروژه‌هایی که مشمول مطالعات ارزیابی زیست محیطی است همین بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها می‌باشد که بایستی در مطالعات زیست محیطی دیده شود ولی در این پروژه‌ها قبل از این که مطالعات را انجام دهند کار را شروع می‌کنند که یکی از مشکلات عمده هست.

وی افزود:‌ زمانی که پروژه‌ها از داخل زیست گاه‌های حیات وحش گذر می کند باید روگذر و زیرگذری برای تردد حیات وحش ایجاد کنند که متاسفانه در بیشتر پروژه‌ها نادیده گرفته می‌شود و به عنوان یک عامل محدودکننده برای عبور حیات وحش از آن مسیر می‌شود که می‌تواند جمعیت حیات وحش را تحت تاثیر بگذارد.

حکیمی اضافه کرد:‌ یکی دیگر از مشکلات در اجرای این پروژه‌ها نصب نکردن علائم هشداری عبور حیوانات در جاده‌ها است زیرا وقتی علائم هشداری نباشد و زیرساخت‌های لازم برای عبور حیوانات فراهم نشده باشد،‌ حیات وحش به ناچار از مسیر قبلی عبور می‌کنند که منجر به تصادفات جاده‌ای و تلف شدن گونه‌های مختلف حیات وحش می‌شود.

وی با بیان اینکه تصادفات جاده‌ای و تلف شدن حیات وحش رو به افزایش است، گفت:‌ متاسفانه تعدادی از گونه‌های نادر را در اثر همین حوادث جاده ای از دست می دهیم .

در۲ منطقه حفاظت شده البرز جنوبی و شکار ممنوع طالقان پنج رده مختلف جانوری شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان و دوزیستان وجود دارند که تعدادی از آن ها خطر انقراض قرار دارند.
در این مناطق ۳۸ گونه ی پستاندار (۳ گونه دیگر در حال اضافه شدن هستند)، حدود ۲۷۰ گونه‌ی پرنده ، ۲۲ گونه خزندگان، ۲ گونه‌ی دوزیست و ۸ گونه ماهی وجود دارد که در هر رده جانوری تعدادی در معرض خطر انقراض هستند.