صرفه‌جویی آب در کشاورزی با محصول ایرانی
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در حالیکه مصرف بالای آب در بخش کشاورزی یکی از مشکلات فعلی کشور محسوب می‌شود، محققان ایرانی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) موفق به ساخت محصولی با عنوان «شیر کنترل جریان در صرفه جویی مصرف آب» به منظور صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی شده اند.

این محصول کاربردی با موفقیت تست‌های خود را پشت سر گذاشته و استفاده از آن صرفه جویی ۲۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب کشاورزی را به دنبال داشته است.

در روش‌های نوین آبیاری مزارع ممکن است فشار آب به صورت یکنواخت منتقل نشود و همین موضوع خود باعث هدر رفت آب می شود اما با استفاده از این محصول می‌توان فشار آب را در سطح مزرعه یکنواخت کرد.

«محمد بی جن خان» مجری طرح پژوهشی که آنرا با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام داده و دستاورد آن ساخت «شیر کنترل جریان در صرفه جویی مصرف آب» است اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف آب در بخش کشاورزی قابل توجه است بنابراین درصد کوچکی از صرفه جویی نیز در این زمینه دارای اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه، موفقیت در ساخت این محصول حاصل یک کار پژوهشی است تاکید کرد: این محصول بسیار کاربردی است و مراحل ساخت نمونه اولیه و تست‌های آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده است.

به گفته مجری این طرح پژوهشی، این محصول اکنون در مزرعه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین و بوستان باراجین استفاده می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) می گوید: «شیر کنترل جریان در صرفه جویی مصرف آب» در فشارهای پایین کاربرد دارد و هر میزان توزیع فشار نامتقارن تر باشد شاهد صرفه جویی بیشتری با کاربرد این محصول خواهیم بود.

وی در ادامه با بیان اینکه، این طرح توسط کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زه کشی به عنوان یک مرجع در حوزه آبیاری و کشاورزی که بیش از ۱۰۰ کشور عضو آن هستند به عنوان طرح برگزیده در بخش محققان جوان انتخاب شده است افزود: البته این موفقیتی برای کشور است اما نکته مهم تر این است که در داخل کشور نیز مسئولان به این توانمندی نیروهای جوان توجه بیشتری داشته باشند.