نقش میکروب‌ها در شروع حمله قلبی
گروهی از محققان ایتالیایی در بررسی‌های خود دریافتند میکروارگانیسم‌های موجود در بدن می‌توانند در بی‌ثباتی پلاک‌های کرونری و حمله قلبی متعاقب آن نقش داشته باشند.

در این بررسی مشخص شد برخلاف باکتری‌های روده، باکتری‌های موجود در پلاک‌های کرونری مستعد التهاب هستند. علاوه بر این، بیماران مبتلا به سندرم حاد عروق کرونر (حمله قلبی) در مقایسه با بیمارانی با آنژین پایدار، دارای باکتری‌های متعددی در روده هستند.

رژیم غذایی، استعمال سیگار، آلودگی هوا، سن و مصرف دارو از جمله عوامل تاثیرگذار بر فیزیولوژی سلولی، سیستم ایمنی و متابولیسم به حساب می‌آیند. تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته حاکی از آن است که این تاثیرات به واسطه میکروارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارش تغییر می‌کنند. در این مطالعه نقش میکروبیوم‌ها در بی‌ثباتی پلاک‌های کرونری مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه ۳۰ بیمار مبتلا به سندرم حاد عروق کرونر و ۱۰ فرد با آنژین پایدار مورد بررسی قرار گرفتند. مقایسه میکروبیوم موجود در نمونه مدفوع و پلاک‌های کرونری نشان‌دهنده وجود ترکیب مختلف در آن‌ها بود. درحالیکه باکتری‌های موجود در مدفوع ترکیب ناهمگنی دارد، پلاک‌های کرونری نیز حاوی میکروب‌هایی با فنوتیپ‌های مستعد التهاب است.

به گزارش مدیکال اکسپرس، یکی از محققان این مطالعه گفت: این وضعیت نشان‌دهنده ابقای انتخابی باکتری‌های مستعد التهاب در پلاک‌های آترواسکلروتیک است که می‌توانند واکنش‌های التهابی و از بین رفتن پلاک را به همراه داشته باشند. همچنین ساختار میکروبیوم روده در بیماران مزمن و پایدار متفاوت است. ترکیب‌های شیمیایی مختلف تولیدشده توسط این باکتری‌ها بر بی‌ثباتی پلاک و حمله قلبی بعد آن تاثیر دارد.