با گیاهان آپارتمانی هوای خانه را تصفیه كنيد
چنانچه در شهر یا روستا یا در خانه‌ای قدیمی یا جدید زندگی می‌کنید، محیط داخلی خانه حاوی سموم محیطی است که می‌تواند تهدیدی برای سلامتی باشد. این سموم ناشی از مبلمان، فرش، سایر لوازم خانگی، گرد و خاک، مصالح ساختمانی و انواع شوینده‌ها هستند.
چندی پیش تحقیقات نشان داد گاز رادون خانگی احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. معمولا گاز رادون از سنگ‌های گرانیتی و مصالح ساختمانی به کار رفته در خانه ناشی می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد واپاشی رادون از خاک، ذرات رادیواکتیو آلفا متصاعد می‌کند که علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه، با سرطان پوست نیز مرتبط است.
روش‌های مختلفی برای کاهش آلاینده‌های خانگی وجود دارد که مهمترین آن نگهداری گیاهان تصفیه کننده هوا است. بر اساس مطالعات هوای پاک توسط محققان ناسا در سال ۱۹۸۹ میلادی، برخی گیاهان سموم هوا را جذب می‌کنند. در این مطالعه آمده است این گیاهان علاوه بر تصفیه هوا، در بهبود خلق و خو،‌ تقویت حافظه و کاهش خستگی نقش دارند. در ادامه به این گیاهان اشاره شده است و توصیه می‌شود حداقل از دو مورد در فضای بسته خانه استفاده شود.

-پاپیتال
پاپیتال یا پیچک معمولی  (با نام علمی Hedera helix) گیاهی گلدار، دولپه‌ای، پیچنده و بالارونده است. این گیاه به راحتی در خانه رشد می‌کند و زیاد به نور حساس نیست. رشد و نگهداری از این گیاه بسیار ساده است و می‌تواند سال‌ها در صورت مراقبت عادی سالم و زنده باشد. این گیاه می‌تواند برای انسان و حیوان سمی باشد و توصیه می‌شود در صورت تماس با دست حتما سریع شسته شود. گیاه پاپیتال در دفع سمومی مانند بنزن، ‌مونوکسید کربن، فرمالدئید و تری کلرواتیلن موثر است.
 

-گیاه زبان مادرشوهر
گیاه ماری یا زبان مادر شوهر  (با نام علمی Sansevieria trifasciata) گیاهی گلدار و همیشه سبز با طول عمر زیاد و نگهداری آسان است. این گیاه در مقابل نور زیاد و کم یا دمای زیاد و کم بسیار مقاوم است؛ البته آبیاری زیاد می‌تواند به گیاه صدمه بزند.
این گیاه در شب اکسیژن آزاد می‌کند و در دفع سمومی مانند فرمالدئید، زایلن، بنزن،‌ تولوئن و تری کلرواتیلن موثر است.

-گل چمچه‌ای
گل چمچه‌ای  یا برگ قاشقی (با نام علمی Spathiphyllum) گیاهی همیشه سبز و دائمی است که در دماهای مختلف قابل رشد است و البته سایه را ترجیح می‌دهد. مراقبت از این گیاه بسیار ساده است و در صورت کم‌آبی دچار ریزش برگ می‌شود.
این گیاه برای انسان و حیوانات کمی سمی است و به محض تماس باید شسته شود. گیاه برگ قاشقی بهترین گزینه برای مبارزه با مونوکسید کربن و فرمالدئید است.

-گیاه عنکبوتی
گیاه عنکبوتی (با نام علمی(Chlorophytum comosum یک گیاه سازگار آپارتمانی است که مراقبت از آن بسیار ساده است. نور مستقیم و دمای هوای خنک برای این گیاه بسیار مطلوب است. این گیاه در دفع فرمالدئید و زایلن بسیار موثر است.

-پوتوس
پوتوس (با نام علمی Epipremnum aureum) یک گیاه بسیار مقاوم است و رشد سریعی دارد و در دفع زایلن، مونوکسید کربن، تولوئن و بنزن موثر است.

-دراسنا
دراسنا (Dracaena) گیاهی بسیار مقاوم است و گونه‌های متفاوتی دارد. این گیاه در دفع زایلن، تولوئن، بنزن و فرمالدئید و تری کلرو اتیلن موثر است. این گیاه می‌تواند برای حیوانات خانگی سمی باشد.

-آگلونما
گیاه گلونما یا نخشید (با نام علمی  Aglaonema) یک گیاه آپارتمانی است که در رطوبت بیشترین رشد را دارد و در حذف بنزن، دی اکسید کربن، فرمالدئید و سایر آلاینده‌ها موثر است.

-گل داودی
این گیاه زیبا با بسیاری از سموم از جمله آمونیاک و بنزن موجود در پلاستیک و سایر شوینده‌ها مقابله می‌کند؛ همچنین در حذف زایلن و فرمالدئید موثر است. رطوبت گیاه باید به طور مداوم بررسی شود.