دفاع تمام قد شریعتمداری از "شستا"
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با ویژه نامه هفته دولت روزنامه ایران گفت: عملکرد شستا نشان دهنده تحول مطلوب برای اصلاح ساختار و بهبود روشهاست.
به گزارش رصبا تامین محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این گفتگو با اشاره به عملکرد مثبت شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی گفت: نکته‌ای را باید در نظر بگیریم. ساماندهی و بهبود عملکرد شستا و خروج از بنگاه‌داری، فقط شامل بهبود روند فروش و سود شرکت‌ها نیست، بلکه اقدامات مختلف واگذاری سهام شرکت‌ها، فروش اموال مازاد شرکت‌ها، پیگیری پرونده‌های حقوقی و بدهکاران، پیگیری روند پروژه‌های در دست اقدام، تغییرات در هیأت مدیره و جوان‌گرایی در مدیران شرکت‌ها، استفاده از نیرو‌های جوان و کارآمد به جای بازنشسته‌ها، بهبود روند حسابرسی داخلی شرکت‌ها، اصلاح ساختار مدیران حقوقی شرکت‌ها، بهبود مدیران حقوقی، کوچک‌سازی دفاتر، پرتال‌های نظارتی فروش و واگذاری‌ها را نیز شامل می‌شود.
 
وی افزود: به‌رغم پیچیدگی کار، عملکرد شستا در یکسال اخیر و بخصوص سه ماهه نخست سال ۱۳۹۸، نشان‌دهنده یک تحول مطلوب برای اصلاح ساختار و بهبود روش‌ها است و نه‌تنها شامل برنامه مقابله با چالش‌ها و رشد هزینه‌های تولید حاصل از رشد نرخ ارز، تورم و فشار‌های تحریم بانکی و صنعتی بوده بلکه شرایط تحریم را به فرصتی برای استفاده از توان ساخت داخل و مزیت‌های نسبی اقتصاد ایران، رشد تولید و صادرات تبدیل کرده و بهبود بهره‌وری و کارایی، کاهش هزینه‌های سربار و غیر ضروری را در دستور کار قرار داده است و نتیجه این موفقیت، به ارتقای سرانه تولید، فروش و سود کارکنان و شرکت‌های شستا منجر شده است.
 
او ادامه داد: اگر بخواهیم انضمامی‌تر و مشخص‌تر حرف بزنیم، رشد ۸۰ درصدی فروش، رشد ۲۳۶ درصدی سود عملیاتی و رشد ۳۹۶ درصدی سود خالص در بهار سال ۹۸ نسبت به یک سال گذشته نشان می‌دهد که عملکرد شستا فراتر از برنامه جبران هزینه‌ها و چالش‌های یک سال اخیر بوده است.
 
شریعتمداری گفت: شستا برنامه تحول مدیریتی و اصلاح ساختار برای کاهش هزینه‌های غیر ضروری و سربار، استفاده از توان و ظرفیت‌های عظیم داخلی کشور، استفاده از مزیت‌های نسبی و افزایش صادرات به کشور‌های منطقه را در دستور کار قرار داده که نتیجه آن، رشد شاخص‌های کسب‌و‌کار و پنج‌برابرشدن سود خالص، سه‌برابرشدن سود عملیاتی و دوبرابرشدن فروش شستا در سال رکود تورمی و بحران‌های ارزی بوده است.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: با وجود سه برابر شدن نرخ ارز، تورم ۵۰ درصدی و رشد هزینه‌های تولید و... مجموعه شستا ضمن پوشش رشد هزینه‌ها و مقابله با فشار‌ها و چالش‌های یکسال اخیر، عملاً شرایط تحریم را به فرصت تبدیل کرده و شرایط را برای استفاده از ظرفیت‌های تولید داخل و مزیت‌های نسبی اقتصاد ایران ایجاد کرده و از محدودیت‌های موجود، به‌عنوان یک فرصت برای ارتقای جایگاه تولید در اقتصاد و صنعت ایران بهره برده است.