کود زیستی متناسب با شرایط اقلیمی کشور تولید مي‌شود
به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی رستمی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه همزیستی قارچ با گیاه مقاومت آن را افزایش می‌دهد، گفت: مایکوریزا یا همزیستی بین انواع قارچ‌ها با ریشه درختان یا گیاهان میزبان، زمینه‌ساز یک زندگی بهتر برای هر دو سوی این همزیستی می‌شود.

وی افزود: اسپورهای قارچ بر روی ریشه می‌نشینند و دور ریشه درخت یا گیاه میزبان یا زیر خاک رشد می‌کنند. این همزیستی باعث می‌شود گیاه نسبت به تنش‌های زیستی و غیر زیستی از مقاومت بالایی برخوردار شده و این خاصیت‌ها به گیاه نیز منتقل شود.

رستمی با اشاره به تولید کودهای زیستی با تکیه بر سازوکار همزیستی میان قارچ و گیاه، اظهار داشت: در تعامل و همزیستی میان این دو، گیاه به دلیل برخورداری از کلروفیل یا سبزینه، نقش فتوسنتز، تولید مواد مغذی و رساندن آن به قارچ را عهده‌دار می‌شود، از سوی دیگر قارچ نیز گیاه را در برابر تنش‌های زیستی و غیر زیستی مقاوم می‌کند.

وی، شوری، خشکی، گرما یا سرمای شدید و عناصر سنگین و آلوده را از مهمترین تنش‌های غیر زیستی دانست و گفت: این کود زیستی همچنین گیاه را در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و هماتوم به عنوان مهمترین تنش‌های زیستی مقاوم می‌کند.

این فعال عرصه دانش‌بنیان کشورمان، درباره سازوکار رشد قارچ و کمک آن به گیاه خاطر نشان کرد: اسپور یا بذر قارچ هنگامی‌ که در مجاورت ریشه گیاه قرار گیرد، ارتباط و همزیستی خود را آغاز می‌کند، به طوری‌که یک سر قارچ به داخل ریشه گیاه و سر دیگر آن خارج از گیاه رشد می‌کند.

وی افزود: این کودهای زیستی برای نخستین بار در کشور کانادا تولید شد و کشورهایی مانند آلمان، استرالیا و آمریکا عمده‌ترین تولیدکنندگان این کودها هستند. در کشور ما نیز تا چند سال پیش در حد پژوهش‌ها و تولید آزمایشگاهی این کار دنبال می‌شد اما از سال ۹۴ توانستیم این محصول را تولید کنیم و سپس به تولید انبوه برسانیم.

رستمی گفت: در صورت دریافت مجوزها و ایجاد زمینه‌های حمایتی در بازار داخلی، ظرفیت بسیار خوبی هم در بازار کشور و نیز کشورهای همسایه و در حال توسعه برای صادرات این کود وجود دارد.