سرمربی: مصدومیت مانع ادامه کار توخته در تیم ملی والیبال نوجوانان شد
محمد وکیلی روز دوشنبه بيان كرد: تیم ملی نوجوانان ایران با قرار گرفتن در رده سوم جدول گروه ۲ به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرده است و فردا سه‌شنبه از ساعت ۱۹:۳۰ در مرحله یک هشتم‌نهایی مقابل تیم ملی کوبا به میدان می‌رود.

وی در خصوص نحوه مصدومیت غیر منتظره و ناگهانی امیرحسین توخته بازیکن قدرتی‌زن و ارومیه‌ای تیم ملی والیبال نوجوانان ایران بیان کرد: توخته در همان ابتدای بازی روز گذشته ایران مقابل ایتالیا دچار پیچیدگی از ناحیه مچ پای راست شد و ما به ناچار مجبور به تعویض اجباری شدیم.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج آزمایش‌های پزشکی، مصدومیت «توخته» از نوع درجه ۲ و برای بهبود کامل آن بیش از یک هفته زمان لازم است تا با استراحت و یخ‌درمانی به وضعیت عادی برگردد، در حالی که تیم ملی ایران در صورت صعود به مراحل بعدی باید طی چهار روز باقی مانده از مسابقات نوجوانان جهان بازی‌های سخت و دشواری در مراحل حذفی انجام دهد و توخته نمی تواند در ادامه راه تیم را همراهی کند.

«توخته‌» بازیکن ارومیه ای تیم ملی والیبال نوجوانان جمهوری اسلامی ایران در دیدار با تیم‌های ملی بلغارستان و جمهوری چک به ترتیب ۲۷ و ۱۸  امتیاز کسب کرد و به عنوان امتیازآورترین بازیکن این ۲ مسابقه معرفی شد. 

 امیرحسین توخته در پست قدرتی، بردیا سعادت در پست قطرپاسور و سهیل مسعود و علی‌اصغر نبی‌زاده در پست پاسور، چهار والیبالیست ارومیه‌ای در کنار امیرحسین خانی، عبدالمختار بوش، امین خواجه خلیلی، سهیل کمال‌آبادی، مهران فیض امام‌دوست، امیررضا سرلک، مهدی جلوه و سجاد جلوداریان، بازیکنان حاضر در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ تونس هستند.

سال گذشته نیز چهار والیبالیست ارومیه‌ای به همراه یاشار جوادی مربی بومی این شهر در مسابقات ۲۰۱۸ نوجوانان آسیا حضور داشتند و به همراه تیم ملی به مقام سوم قاره کهن رسیدند.

«توخته» و «سعادت» به تازگی از مسابقات قهرمانی جوانان جهان در بحرین بازگشته‌اند و با توجه به کسب مقام قهرمانی از روحیه بالا و آمادگی بسیار خوبی برخوردار هستند.  

شانزدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی نوجوانان جهان از ۳۰ مرداد تا هشت شهریور در حال پیگیری است؛ نوجوانان والیبال ایران عصر یکشنبه در ادامه این رقابت‌ها و در آخرین دیدار مرحله گروهی با نتیجه سه بر یک مقابل ایتالیا مغلوب شدند.

در گروه‌بندی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان و در گروه یک برزیل، تونس، کوبا، تایوان و بلاروس، در گروه ۲ ایران، ایتالیا، جمهوری چک، کلمبیا و بلغارستان، در گروه سه ژاپن، مصر، آرژانتین، آلمان و مکزیک و در گروه چهار روسیه، کره‌جنوبی، آمریکا، نیجریه و دومینیکن هم گروه بودند.

با پایان یافتن دیدارهای گروه از فردا سه شنبه /۵ شهریور ماه/ تیمهای ایتالیا با چین‌تایپه، ژاپن با کره‌جنوبی، جمهوری‌چک با بلاروس، مصر با نیجریه، روسیه با آلمان، ایران با کوبا، برزیل با بلغارستان
و آمریکا با آرژانتین مصاف می کند تا چهره هشت تیم راه یافته به مرحله یک چهارم نهایی مشخص شود.

در پایان مرحله مقدماتی از هر گروه چهار تیم به مرحله پلی‌آف صعود کردند و تیم‌های پنجم هر گروه برای کسب رتبه‌های ۱۷ تا ۲۰ با هم رقابت می‌کنند.

در ۱۵ دوره گذشته، ایران ۱۱ بار در مسابقات نوجوانان جهان شرکت کرده است و با ۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز، پس از تیم‌های برزیل و روسیه سومین تیم پرافتخار تاریخ مسابقات محسوب می‌شود.

در آخرین دوره این مسابقات که در سال ۲۰۱۷ به میزبانی بحرین برگزار شد، ایران با هدایت «محمد وکیلی» به مقام قهرمانی رسید.