درمان آلرژی غذایی با بازیابی باکتری‌های از دست‌رفته
به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد می‌توان با یک ترکیب پروبیوتیکی خاص، روند آلرژی را معکوس کرد.
بر اساس آمار طی چند دهه اخیر آلرژی غذایی روبه افزایش است و محققان احتمال می‌دهند اختلال در میکروبیوم روده عامل اصلی بروز این پدیده به ویژه در اطفال است.
محققان ۵۶ نوزاد مبتلا به آلرژی و ۹۸ کودک بدون آلرژی را تا ۳۰ ماهگی مورد بررسی قرار دادند و نمونه مدفوع آنان را با رویکردهای محاسباتی از نظر گروه‌های میکروبی آزمایش کردند.

نتایج نشان می‌دهد شمار برخی باکتری‌های خاص در نوزادان مبتلا به آلرژی بسیار کمتر است.
استفاده از ترکیبات باکتریایی خاص در موش‌های آزمایشگاهی آلرژی را از بین برد و محققان در حال مطالعه این روش در انسان هستند.
در آمریکا حدود ۱۵ میلیون نفر به آلرژی غذایی مبتلا هستند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. بادام زمینی، انواع آجیل، تخم مرغ، شیر، گندم، سویا، ماهی و صدف از جمله بیشترین غذاهایی هستند که واکنش‌های آلرژیک به همراه دارند. واکنش های آلرژیک در افراد مختلف متفاوت است و می‌تواند شامل خارش و کهیر، تهوع یا استفراغ، درد معده و اسهال باشد. در موارد شدیدتر تورم زبان و لب‌ها و گلو، تنگی نفس، مشکل بلع، درد قفسه سینه و کاهش ناگهانی فشار خون دیده می‌شود. گاهی تورم مجاری تنفسی یا زبان می‌تواند منجر به خفگی شود.
بهترین روش برای کنترل آلرژی، جلوگیری از مصرف مواد غذایی آلرژی زا و داروهای آنتی هیستامین است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.