سلفی بگیران خودشیفته و ناموفق تلقی می‌شوند
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن در آمریکا برای آزمایش این فرضیه که افرادی که سلفی‌های زیادی می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر می‌گذارند نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند خودشیفته‌تر تلقی می‌شوند، از گروهی از دانشجویان مقطع لیسانس در یک کالج سوالاتی پرسیدند.

از دانشجویان که هیچ شناختی درباره سوژه‌ها نداشتند، خواسته شد تنها بر اساس تصاویر پست‌های ارسالی در شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را با توصیفاتی همچون خودشیفته، دارای عزت نفس پایین، برون‌گرا و موفق ارزیابی کنند. محققان دانشگاه ایالتی واشنگتن با کمک همکارانی از دانشگاه «سوترن می سی سی پی»، پاسخ ها را ارزیابی و تعیین کردند چه عکس‌هایی نظر منفی یا مثبت گرفتند.

در این ارزیابی مشخص شد که سلفی‌ها به طور مرتب نظر منفی کسب کردند اما تصاویر عادی نظر مثبت بدست می‌آوردند.

«کریس بری» استاد روان شناسی دانشگاه ایالتی واشنگتن و نویسنده مقاله این تحقیق می‌گوید: حتی زمانیکه دو پست دارای محتوای مشابه بودند مثلا تصاویری از موفقیت های افراد یا عکس‌های مربوط به سفر، احساس شرکت کنندگان نسبت به شخصی که عکس‌های سلفی پست کرده بود منفی و نسبت به فردی که عکس‌های عادی پست کرده بود، مثبت بود. این امر نشان می‌دهد که برخی سرنخ‌های دیداری، مستقل از محتوا در واکنش مثبت یا منفی مردم در رسانه‌های اجتماعی موثر است.

این مطالعه نشان داد، افرادی که عکس‌های عادی پست کرده بودند دارای عزت نفس بالاتر، ماجراجوتر، کمتر منزوی و بیشتر اجتماعی، مستقل و موفق فرض شدند؛ همچنین این افراد بیشتر یک دوست خوب تلقی می شدند.

این مطالعه در مجله Research in Personality منتشر شده است.