رفع نیاز داروهای وارداتی کشور تا دو سال آینده
سورنا ستاری امروز یکشنبه در مراسم رونمایی از اولین سورفکتانت ریوی تولید شده در ایران با نام «برکسورف» در شرکت دانش بنیان تکزیما البرز با اشاره به اینکه این سطح از تکنولوژی را در کشور نداشته ایم افزود: آنچه در این چند سال به دنبالش بودیم اکوسیستم نوآوری و فناوری بوده است.
وی اظهارداشت: در این اکوسیستم به دنبال این بودیم که چطور ایده را از طریق شتابدهنده‌ها و فناوران به بازار برسانیم، ما باید به این امر برسیم که با پول دولت نمی‌شود به محصول دست پیدا کرد.
ستاری در بخش دیگری به اهمیت حوزه غذا اشاره کرد و گفت: امسال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یک برنامه جدی در خصوص داروهای بیوتک دارد.
وی گفت: حوزه غذا یک حوزه استراتژیک برای هر کشوری است، اصلا مهم نیست که در حوزه دفاع در زمینه ساخت سلاح در کشور چه اتفاقی می‌افتد زیرا حوزه غذا از حوزه دفاع مهمتر است .
ستاری با اشاره به اینکه فکر می‌کنیم در کشور در زمینه مرغ و تخم مرغ خودکفا هستیم ادامه داد: متاسفانه از جوجه یک روزه در مرغداری‌ها تا غذا برای مرغداری‌ها ، واکسن و دارو برای مرغ همگی وارداتی است ، ما در کشور مرغداری را توسعه می دهیم اما از بخش اصلی آن که دانشی و ارزش افزوده دارد مغفول مانده ایم.
وی اظهار داشت: ما به شرکت‌های دانش بنیان توصیه کرده ایم که وارد حوزه طیور و آبزیان شوند، این حوزه ها از حوزه های مورد نیاز کشور است.
معاون علمی ریاست جمهوری گفت: این حوزه کاملا بکر است، ما باید فعالیت در حوزه غذا را استارت بزنیم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از شتابدهنده‌های حوزه غذا حمایت می کند.
وی ادامه داد: ما باید در حوزه بیوتک غذایی به شدت توسعه پیدا کنیم، با یک غفلت قدیمی در این حوزه مواجه هستیم.
ستاری با اشاره به تولید داروی برکسورف تاکید کرد: اگر شتابدهنده‌ها و نیچرکپتال‌ها در تولید این دارو حضور نداشتند نمی‌توانستیم شاهد اتفاقات خوبی در اکوسیستم تجاری سازی کشور باشیم. 

داروی برکسورف اولین سورفکتانت ریوی تولید شده در ایران، امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدرضا مخبر عضو پیوسته فرهنگستان علوم و محمد رضا شانه ساز سرپرست سازمان غذا و دارو رونمایی شد.