برگزاري آئین گرامیداشت بوعلی سینا با حضور وزیر علوم
دکتر منصور غلامی شامگاه پنجشنبه ۳۱ مرداد در آئین گرامیداشت بوعلی سینا و روز همدان، اظهار کرد: به همدانی بودنم افتخار می کنم چرا که اینجا مدفن ابن سینا جزو شخصیت های بی بدیل جهان است و بعد از اسلام از شخصیت های نادر جهان بود که از جنبه های مختلف تخصص داشت و پزشکی فقط یک تخصص او بوده است.

وی افزود: همدان به لحاظ سرمایه های علمی سرزمینی است که مشاهیر عظیمی را در دل خود داشته و شاخ و برگ دانش پژوهشی را در اینجا برافراشته است.

وزیر علوم ادامه داد: تمام این داشته های غنی سرمایه ملی ما هستند که در راستای همدلی و همبستگی باید از آنها استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: ما در دنیا از طریق این شخصیت پیوستگی  و همدلی ملل دنیا به ویژه سرزمین هایی که روزی در اختیار ایران بودند و مستکبران آنها را در مرز و بوم سیاسی قرار دادند را می توانیم به طور قطع قوت بخشیم.

افزایش دانشجویان خارجی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در آینده نزدیک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان نیز گفت: دانشجویان خارجی دانشگاه ابن سینا در آینده نزدیک به ۳۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

دکتر رشید حیدری مقدم با بیان اینکه بیش از ۱۵۰۰ پزشک و رزیدنت در همدان داریم که از این تعداد ۱۳۰۰ پزشک و بیش از ۲۰۰ رزیدنت است، افزود: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی با ۶هزار و۵۰۰ دانشجو در مقاطع کاردانی تا فوق تخصص و ۵۰۰ عضو هیئت علمی تمام رشته های بالینی پزشکی و ۲ رشته فوق تخصصی را در خود دارد که تمام رشته ها مختص به رشته های پزشکی نبوده و در دندانپزشکی نیز همه رشته ها را داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی سال ۶۵ از وزارت علوم جدا شده و اکنون سی و پنجمین دوره فارغ التحصیلی دانشجویان این مجموعه را جشن می گیریم.

وی تاکید کرد: یکی از اتفاقاتی که از چند سال پیش دنبال شده بین المللی شدن دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا است به طوریکه اکنون ۱۰۰ دانشجو از ۸ کشور در همدان مشغول به تحصیل با تخصص های بالینی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی داریم که این تعداد در سال های آینده به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

حیدری مقدم تصریح کرد: خوشبختانه با بخش خصوصی ۲۰ بیمارستان در همدان وجود دارد و ۱۸ تا ۲۲ درصد بیماران از استان های همجوار است و مشکلات درمانی غرب کشور را درمان می کند و از سرریز شدن این بیماران به تهران جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین اتفاقات استان وجود بارگاه شیخ الرئیس است که به عنوان برند همدان شناخته می شود و در روز داروساز از کمیسیون بهداشت مجلس و تمام روسای علوم پزشکی های کشور دعوت خواهیم کرد تا در همدان حضور پیدا کنند و در سال ۹۹ برنامه ملی را به محوریت ابن سینا برگزار کنیم.

حوزه پزشکی همدان به سمت گردشگری سلامت می رود

استاندار همدان نیز در این آئین گفت: باتوجه به پتانسیل بالای همدان حوزه پزشکی به سمت گردشگری سلامت می رود.

سیدسعیدشاهرخی اظهار کرد: با مصوبه مجلس و همه نمایندگان، استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن انتخاب شده که این ریشه در تاریخ دارد به طوریکه ۱۸۰۰ اثر تاریخی در همدان داریم که ۱۰۶۱ اثر ثبت ملی شده که نمونه ای از همه یافته های دنیا در همدان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهر جهانی لالجین و کشاورزی ملایر بخشی از میراث جهانی همدان است، تاکید کرد: همدان ۵۰۰ سال پایتختی امپراطوری ایران را در کارنامه خود داشته و ۳۵۰۰ سال مدنیت در دل خود دارد که هیچ شهری در جهان به قدمت و پابرجایی همدان وجود ندارد.

استاندار همدان عنوان کرد: مردم این خطه همیشه حافظ آرمان های انقلاب بوده به طوریکه ۱۳ سردار همدانی به فرمان مقام معظم رهبری مقام سرداری گرفتند.

شاهرخی افزود: وجود ۵۶۰ متخصص، ۴۲ فوق تخصص در استان، وجود هزار میلیارد سرمایه گذاری در زمینه پزشکی، وجود مرکز جامع سرطان، ساخت فاز دوم بیمارستان تخصصی فاطمیه و اکباتان و دریافت مجوز بیمارستان هزار تختخوابی از افتخارات همدان است.

جلوی مصادره بوعلی را بگیریم

رئیس بنیادعلمی وفرهنگی بوعلی سینا نیز گفت: گله دارم که در بردن نام بوعلی سینا اسم حسین را حذف می کنید درحالیکه نام حسین را باید به گوش جهانیان برسانیم.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی افزود: بوعلی افتخار عالم تشیع، مرد عقل، عرفان، تفکر، تدین و نهایتا پزشکی است و ما نتوانستیم بوعلی را در دنیا معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: بوعلی سینا به بشریت تعلق دارد و از مسئولان توقع داریم در راه معرفی این شخصیت بزرگ که در حال مصادره است، تلاش کنند.

آئین بزرگداشت بوعلی سینا و روز همدان به صورت مستقیم از آرامگاه ابن سینا و از شبکه ۵ در قالب برنامه «شب فیروزه ای» پخش شد و در پایان از نمونه نیم تنه ابن سینا و انیمیشن بوعلی رونمایی شد.