فسیل پنگوئن غول‌پیکر در نیوزیلند کشف شد
به گفته پژوهشگران، این پنگوئن غول‌پیکر با ۱.۶ متر قد و ۸۰ کیلوگرم وزن، چهار برابر پنگوئن امپراطور معاصر وزن داشته و ۴۰ سانتی‌متر از آن بلندتر است.  

این پنگوئن که "crossvallia waiparensis" نام دارد، ۵۶ تا ۶۶ میلیون سال قبل در دوره زمین‌شناسی پالئوسن، در ساحل نیوزیلند شکار شده است.

یک جوینده آماتور فسیل سال گذشته استخوان‌های پای این پرنده را کشف کرد که در مطالعه‌ای که این هفته در مجله Alcheringa: An Australasian Journal of Palaeontology منتشر شده، به عنوان یک گونه جدید تایید شد.
ونسا دپیتری محقق موزه کانتربری با بیان این که crossvallia waiparensis دومین پنگوئن غول‌پیکر متعلق به دوره پالئوسن است که در این منطقه کشف می‌شود، می‌گوید: «این امر تئوری ما را مبنی بر این که جثه پنگوئن‌ها در مراحل اولیه تکامل، بزرگ شد، تقویت می‌کند.»    

دانشمندان پیش‌تر این فرضیه را مطرح کرده بودند که پنگوئن‌های غول‌پیکر در نهایت در پی ظهور دیگر شکارچیان دریایی بزرگ‌جثه چون فک و نهنگ‌های دندان‌دار (شامل نهنگ عنبر، نوک‌نهنگان، دلفین‌ها و دیگر گونه‌ها) منقرض شدند.

نیوزیلند به عنوان مهد انقراض پرنده‌های غول‌پیکر شناخته می‌شود. همین هفته گذشته بود که موزه کانتربری از کشف فسیل طوطی غول‌پیکر یک متری که در حدود ۱۹ میلیون سال قبل می‌زیسته است، خبر داد.