مجید جلالی:
از لحاظ تکنیکی عقب مانده‌ایم
روزنامه ایران نوشت: کارشناسان فوتبال ایران همواره معتقدند به‌واسطه داشتن استعدادها و پتانسیل‌های زیاد، فوتبالیست‌های ایران فاصله زیادی از لحاظ «تکنیکی» با فوتبال دنیا ندارند و آن چه وجه تمایز است به مسائل «تاکتیکی» و «تاکتیک‌پذیری» بازیکنان مربوط می‌شود اما در شرایط فعلی، مجید جلالی نقطه قوت فوتبال‌مان را هدف گرفته و با طرح مسائلی تأکید می‌کند که ضعف اصلی‌مان اتفاقاً در بخش «تکنیکی» است.

این کارشناس و مربی فوتبال صحبت‌هایش با خبرنگار «ایران» را با اشاره به شکست ذوب‌ آهن از الاتحاد عربستان و حذف از آسیا شروع می‌کند: «من هر دو بازی رفت و برگشت را کامل دیدم و خیلی هم با حساسیت نگاه کردم. واقعاً دلم می‌خواست تنها تیم ایرانی باقی مانده در مسابقات از این مرحله عبور کند. خیلی هم متأسف شدم. باید بپذیریم که به‌دلایلی حریف تیم‌های عربی نیستیم. فاصله‌ای که ما با این تیم‌ها پیدا کرده‌ایم، یک فاصله تکنیکی است و اصلاً نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این فاصله را یک مربی در لیگ برتر برطرف کند. چه این مربی ایرانی باشد یا خارجی.»

این کارشناس فوتبال به حضور تیم‌های ایرانی در دوره‌های گذشته لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد: «در ۲۰ سال گذشته ۳ بار توسط تیم‌های سپاهان، ذوب آهن و پرسپولیس به فینال رسیده‌ایم. اگر به بازی‌های این تیم‌ها نگاه کنید، می‌بینید که ما فاصله تکنیکی را داشته‌ایم اما از طریق یک بازی فوق‌العاده فشرده و فیزیکی توانسته‌ایم از سد حریفان رد شویم و این نمی‌تواند برای ما امتیاز ویژه‌ای محسوب شود.»

«آقا معلم» برای برون‌رفت از این شرایط راهکار هم ارائه داد: «اگر می‌خواهیم این فاصله و عقب‌ماندگی تکنیکی از بین برود، قطعاً باید نظام آموزشی هماهنگی در رده‌های پایه داشته باشیم. این فاصله تکنیکی چیزی نیست که بتوان در ۵، ۴ ماه یا یک سال برطرف کرد یا مثلاً من مربی بتوانم در سطح یک تیم حرفه‌ای در لیگ برتر برطرف کنم. ضعف‌های تکنیکی باید بین ۱۲ تا ۱۷ سالگی برطرف شود.»

جلالی در ادامه به آنالیز بازی ذوب آهن پرداخت: «این بازی ۷ گل داشت که ۳ گل برای ما (ذوب آهن) و ۴ گل برای آنها (الاتحاد) بود. حتی ۳ گل هم در بازی رفت به ثمر رسیده که مجموعاً ۱۰ گل می‌شود. از این ۴ گلی که ما به‌دست آوردیم، ۳ گل روی ضربه ایستگاهی بوده و یک گل ما در جریان بازی به ثمر رسیده. اگر بخواهیم گل‌هایمان را با گل‌هایی که آنها در جریان بازی به ثمر رساندند مقایسه کنیم، باید ببینیم که ما قبل از گل چند پاس داده‌ایم و برای هر پاس چند ضربه به توپ زدیم. اگر به این‌ها دقت کنید، منظور من از ضعف‌ها یا فاصله‌های تکنیکی را متوجه می‌شوید. ما برای دادن یک پاس به زمان زیادی نیاز داریم. ضمن این که ضربات زیادی را هم به توپ می‌زنیم؛ در حالی که آنها، هم زمان را پایین آورده‌اند و هم تعداد ضربات را. موقعیت‌هایی که آنها در نیمه اول به دست آوردند، مانند یک شوک بود که ما اصطلاحاً به آنها پاس‌های ناگهانی می‌گوییم. در حالی که ما اصلاً در این شکل از بازی تبحری نداریم.»

او منظور خود از  نظام آموزشی هماهنگ را چنین توضیح داد: «باید مرکزی در فدراسیون وجود داشته باشد که یک نفر در رأس آن قرار داشته باشد و در آن تعدادی از مدیران تکنیکی باشند تا این نظام آموزشی هماهنگ را تدوین کنند و به هر کسی که در این کشور مدرسه فوتبال یا آکادمی دارد، بدهند. ما در این زمینه ظرفیت زیادی داریم. شاید نزدیک به ۲۰ هزار مدرسه فوتبال در کل کشور داریم ولی به این دلیل خروجی ندارد که نظام آموزشی هماهنگی ندارند. اگر این کار را انجام دهیم و نظارت هم داشته باشیم، تردید نکنید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پیشرفت‌های اعجاب‌آوری می‌رسیم. شاید ظرف ۵ سال به پیشرفتی برسیم که هیچ کسی فکرش را هم نمی‌کرده است.»

آیا حضور مربیانی مانند کالدرون، دنیزلی و استراماچونی می‌تواند از لحاظ تکنیکی در فوتبال ایران تأثیرگذار باشد؟ پاسخ جلالی منفی است: «قطعاً خیر. به خاطر این که برای برطرف کردن ضعف‌های تکنیکی باید سراغ ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ها برویم. مثلاً بازیکنی که ۲۹ سالش است، پاس ۳۰ متر روی زمین، سر زدن یا تکل زدن را بلد نیست. شما در ۲۹ سالگی نمی‌توانی این چیزها را به او یاد بدهی. او هر چه باید یاد می‌گرفته را گرفته و شما باید از مهارت‌های او در تاکتیک‌های تیمی استفاده کنی.»

او درباره این که این مربیان و در رأس آنها مارک ویلموتس در تیم ملی چه کاری می‌توانند انجام دهند، گفت: «آنها فقط در حوزه‌های مدیریت و رهبری و مقداری هم در حوزه تاکتیکی می‌توانند تأثیرگذار باشند ولی به هیچ وجه در حوزه‌های تکنیکی نمی‌توانند تأثیرگذار باشند. ما اگر می‌خواهیم فوتبال‌مان در ۵ سال آینده توان رقابت داشته باشد، باید روی مشکلات تکنیکی‌مان متمرکز شویم. البته اگر از امروز شروع کنیم. این یک تشکیلات می‌خواهد و بودجه زیادی هم نمی‌خواهد. شاید در حد یک باشگاه در لیگ برتر هزینه داشته باشد و یک نفر که آن را در کل کشور رهبری کند.»

جلالی شروع نشدن لیگ برتر و این که ذوب آهن زیاد در شرایط مسابقه نبوده را تأثیرگذار دانست و درباره تأخیر در شروع لیگ برتر به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها چنین نظر داد: «این کار در نهایت به سود ماست. ما یک روزی باید این زیرساخت‌ها را آماده کنیم. قطعاً این کار را ۱۵ سال پیش نمی‌توانستیم انجام دهیم. شاید آن موقع برای آماده شدن زیرساخت‌ها باید ۴ سال صبر می‌کردیم. الان نزدیک ۴۰ یا ۵۰ درصد زیرساخت‌ها آماده شده. الان تأخیر یکی، دو ماهه به سود ما بود؛ هر چند که ممکن است چالش‌هایی در مقطع کوتاه برای یک سری از تیم‌ها به وجود آورد.»

بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها یکی از سوژه‌های روز فوتبال ایران است. جلالی با اشاره به نامه اینفانتینو و تأکید بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «قطعاً باید یک روز این کار عملی شود. ما ۴۰ سال از این کار ممانعت کرده‌ایم و هر روزی که بخواهیم این کار را شروع کنیم، چالش‌هایی خواهیم داشت ولی باید شروع کنیم و هزینه‌هایش را بدهیم. حضور زنان در بازی پرسپولیس و کاشیما آنتلرز به صورت گزینشی بود و نمی‌تواند ملاک دقیقی باشد ولی قطعاً نگاهم به حضور بانوان مثبت است.»