شستا با شرکت های خود چه می کند؟
محمدعلی شیرازی مدیرعامل سرمایه‌گذاری صباتامین گفت: این شرکت بازوی بازارسرمایه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است که عرضه سهام گروه شستا و بازارگردانی آنها را برعهده دارد.

شیرازی با اشاره به اینکه شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، سرمایه‌گذاری سهام شرکت های کارگزاری، تامین‌سرمایه، سهام بانک و بیمه را در اختیار دارد، افزود: صبا تامین اداره یک پرتفوی متحرک برای شرکت را نیز عهده دار است.

وی درخصوص عملکرد این شرکت بیان کرد: از ابتدای سال مالی تاکنون، ۴۳۰ میلیارد تومان سود عملیاتی ناشی از خرید و فروش سهام بدست آمده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با رشد چشمگیری مواجه شده چراکه این مبلغ در سال گذشته تنها به ۴۱میلیارد تومان می‌رسید. که این امر باعث رشد هفت درصدی بازدهی پرتفوی شرکت نسبت به بازار است.

شیرازی به واگذاری شرکت های زیرمجموعه شستا اشاره کرد و گفت: مجموعه شستا تجربه واگذاری‌ها را از روش های مختلفی داشته، اما به‌خاطر شرایط اقتصادی کشور و نوع واگذاری شرکت‌ها در مواردی دچار مشکل شده و به طور کلی می‌توان گفت که شستا در واگذاری‌ شرکت‌ها موفق نبوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه شرکت‌هایی که در لیست واگذاری‌ها قرار می‌گرفت عمدتا زیانده بوده و دیگر امیدی به ادامه حیات کسب‌وکار خود نداشتند که واگذاری این شرکت‌ها بسیار سخت بود و قیمت‌ها مورد توافق خریداران قرار نمی گرفت.

شیرازی با بیان اینکه خرید و فروش در بورس شفاف است، بیان کرد: بر اساس تصمیمات گرفته شد، مقرر شد که واگذاری شرکت ها از طریق بورس انجام شود و با این روش واگذاری، شفافیت بیشتری حاصل می شود، زیرا با عرضه شرکت در بورس در واقع سهام به عموم مردم فروخته می شود و کسی در معرض اتهام قرار نمی گیرد.

شیرازی ادامه داد: شرکت ها در بورس ملزم به افشای اطلاعات به صورت منظم هستند و از دیگر مزایای بورسی شدن، کاهش مالیات شرکت ها و شفاف شدن اطلاعات مالی است.

وی بابیان اینکه تاکنون شرکت هایی همچون تاصیکو، ره آورد، ژلاتین، هجرت از این طریق واگذار شده اند، تصریح کرد: تا پایان سال ۲۴ شرکت دیگر در بورس و فرابورس عرضه می‌شوند که شستا و سرمایه گذاری صبا تامین نیز جزئی از آنها خواهند بود.

شیرازی اظهار کرد: شستا در مورد مدیریت شرکت های بزرگ و کوچک تغییراتی داشته است، به این ترتیب که تا جایی که امکان دارد سهام شرکت های کوچک فروخته شود و سهام شرکت بزرگ که نقدشوندگی خوبی دارند و آینده دار هستند باقی بمانند.

وی ادامه داد: بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد فقط در ۲۰ الی ۳۰ شرکت بزرگ که از معیار نقدشوندگی سهام بهره‌مند هستند، سرمایه‌گذاری شود.

وی درباره بازار گردانی سهم های عرضه شده در بورس گفت: ما تنها زمانی سهم را در بورس عرضه می کنیم که صف خرید باشد، سازمان بورس نیز با عرضه سهم در زمان هایی که بازار منفی است، موافق نیست.