۱۵۰۰ دانش‌آموز در جشنواره امیرکبیر حضور داشتند
حضور بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموز در اولین جشنواره دانش‌آموزی امیرکبیر/ کاهش علاقه به ریاضی و فیزیک به دلیل عدم اطلاع رسانی و آگاهی

دکتر محدث در افتتاحیه اولین جشنواره دانش‌آموزی امیرکبیر که صبح امروز سه‌شنبه (۲۲ مرداد) در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: ما یک مشکل فرهنگی و اطلاعاتی در کشور داریم و آن این است که نمی‌دانیم آینده علم، پژوهش، توسعه، صنعت و پیشرفت کشور به دست مهندسان و متخصصان علوم پایه رقم می‌خورد. گستردگی رشته‌های علوم‌پایه و مهندسی به حدی است هر کسی می‌تواند علاقه خود را در آن پیدا کند.

وی افزود: علاقه به ریاضی و فیزیک روزبه روز کمتر می‌شود و شاید علت آن عدم آگاهی و اطلاع رسانی درست درباره این رشته است. ما در این جشنواره می‌خواهیم رشته‌ها و حوزه‌های علوم پایه و مهندسی را به دانش‌آموزان معرفی کنیم. دانشگاه صنعتی امیرکبیر به دلیل مسئولیت اجتماعی، علمی و ملی‌ای که دارد، موظف است رشته‌های خوب و دوست داشتنی مهندسی را به دانش‌آموزان معرفی کند.

محدث درباره رشته‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما در این دانشگاه رشته پزشکی نداریم، اما رشته‌ مهندسی پزشکی داریم. در آینده‌ای نه چندان دور، جراح‌ها دیگر با چاقو جراحی نمی‌کنند، بلکه ربا هایی وجود دارد که جراح‌ها این ربات‌ها را برای جراحی راهنمایی می‌کنند. ما در این دانشگاه، رشته بیولوژی نداریم، اما رشته بیوانفورماتیک داریم که یکی از چند رشته‌ای است که آینده علم را رقم‌ می‌زند.

وی ادامه داد: در جهان گفته می‌شود که همه‌ فارغ التحصیلان علوم داده و علوم کامپیوتر تا سال ۲۰۳۰،  دارای شغل هستند. یعنی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها با کسب مهارت‌های جانبی می‌توانند در یافتن شغل مناسب موفق باشند. به طور کلی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشترین جذب را در بهترین مشاغل کشور دارند.

محدث با اشاره به اولین جشنواره دانش‌آموزی امیرکبیر گفت: در این جشنواره از ۲۸ استان و ۵۸ شهر کشور شرکت‌کننده داریم. در این جشنواره بیش از ۱۵۰۰ دانش‌آموز از ۲۱۷ مرکز آموزشی حضور دارند. قرار است در این رویداد، ۱۷۱ سمینار برگزار شود و ۱۱۱ غرفه علمی وجود داشته باشد. مسابقات این جشنواره در ۳۲۸ زمینه برگزار می‌شود.

رییس دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان اظهار کرد: شاید ارتباط ما تاکنون با مدارس خیلی خوب نبوده است. بنا داریم این ارتباط را با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با مدارس خوب و انتقال تجربه‌های پژوهشی خود به مدارس تقویت کنیم.