برگزاري چالش نوآوری تهیه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی با فناوری نانو
به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در ادامه چالش‌های نوآوری و فناوری نانو با هدف توسعه راهکارهای حل مشکلات صنعتی و رفع نیازهای فناورانه کشور، شرکت توسعه فناوری‌های نوین‌ کیان الماس مهر (فن‌کام) وابسته به گروه صنعتی آریان کیمیا تک از تولیدکنندگان نام‌آشنای محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری یک چالش‌ نوآوری در پلتفرم آی‌چلنج (www.ichallenge.ir) کرده است .

این چالش به‌دنبال حمایت از راهکارهایی مبتنی بر فناوری نانو جهت «تهیه مواد موثره و فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، دارویی و شوینده با استفاده از فناوری نانو» است، با رشد روزافزون جمعیت و افزایش آگاهی‌های عمومی و ارتقاء سطح کیفی زندگی در خصوص توجه بیشتر به حوزه سلامت، آرایشی و شوینده‌ها و به دنبال آن افزایش تقاضا برای محصولات صنایع این بخش و رقابت چشمگیر برای بهبود این محصولات، زمینه بسیار مساعدی برای ورود نانوفناوری به این عرصه فراهم شده است.

با توسعه فناوری نانو می‌توان محصولاتی تولید کرد که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر ارتقای سلامت انسان، بهداشت جامعه و سلامت محیط‌زیست تاثیرگذار هستند. به‌کارگیری فناوری نانو در این حوزه در قالب سنتز و تهیه مواد موثره طبیعی یا مصنوعی و نانوساختارهایی نظیر لیپوزوم‌ها، نانوزوم، نیوزوم، نانوذرات لیپیدی جامد و حامل‌های لیپیدی نانوساختار، نانوانکپسولاسیون، نانوامولسیون، نانوکریستال، نانومواد کربنی، دندریمرها و نانوذرات اکسید فلزی و نظایر آن و تولید فرآورده‌های نهایی با استفاده از این نانوساختارها در بخش‌های دارویی، شوینده، آرایشی و بهداشتی مختلف ‌است.

کاربردهای تجاری فناوری نانو به وضوح توانایی پیشبرد و حتی تحول در جنبه‌های مختلف محصولات و فرآورده‌های حوزه آرایشی را دارد، به طوری که  فناوری نانو در حال حاضر در بسیاری از کاربردها وارد شده و تاثیرگذار بوده است.

هم‌اکنون نیز بسیاری از این محصولات در بازار موجود یا در آستانه‌ تولید هستند و حرکت پیوسته‌ای برای توسعه و گسترش موفقیت‌آمیز محصولات جدید فناوری نانو در این حوزه وجود دارد؛ در این میان شاید بتوان گفت بخش‌های دارویی، شوینده‌ها و محصولات آرایشی و بهداشتی از مستعدترین زمینه‌های توسعه‌ و ارائه محصول به حساب می‌آیند، از این رو شرکت فن‌کام و گروه صنعتی آریان کیمیا تک با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو به دنبال توسعه فناوری‌ها و روش‌های «تهیه مواد موثره و فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، دارویی و شوینده» مبتنی بر فناوری نانو هستند.

بنابر اعلام دبیرخانه چالش‌های فناوری و نوآوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه‌مند تا تاریخ ۱۲ شهریورماه فرصت دارند طرح مفهومی اولیه خود را به دبیرخانه چالش ارسال کنند.

طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) به مرحله دوم راه خواهند یافت. طرح‌های برگزیده در جریان مرحله دوم به صورت گام‌به‌گام با پیشبرد طرح خود به منظور ساخت نمونه‌های آزمایشگاهی و نهایی تا سقف ۸۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل کمک‌ هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در مرحله اول و جوایز نقدی ۲۰۰، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون ریالی ویژه برگزیدگان اول تا سوم در مرحله نهایی چالش بهره‌مند می‌شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات چالش (نحوه ثبت‌نام، شرایط ارسال راه‌حل، جوایز و…) به نشانی Ichallenge.ir مراجعه کنند.