با لاک‌پشت‌های ایران آشنا شوید
بیش از ۴۰۰ گونه و زیرگونه لاک‌پشت در جهان وجود دارد که از این تعداد حدود ۴۰ درصد آن‌ها در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان گونه‌های در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

الهام آبتین - کارشناس حوزه خزندگان - با اشاره به وضعیت کلی لاک‌پشت‌ها در جهان، لاک‌پشت‌های موجود در ایران را معرفی کرد که به شرح زیر است: 

*گونه‌های مختلف لاک‌پشت موجود در جهان در ۱۴ خانواده جای دارند.

*از بین همه گونه‌های موجود در جهان، هفت گونه از لاک‌پشت‌ها جزو گونه‌های دریایی و آب شور و بقیه آن‌ها متعلق به آب شیرین و یا زیستگاه‌های خشکی هستند.

*در ایران ۱۰ گونه لاک‌پشت از شش خانواده وجود دارد.

*پنج گونه از لاک‌پشت‌های موجود در ایران در گروه دریایی جای می‌گیرند که شامل لاک‌پشت‌های سبز، سرخ، عقابی، زیتونی و پشت‌چرمی می‌شود.

* دو گونه از لاک‌پشت‌های ایران متعلق به خانواده لاک‌پشت‌های خشکی هستند که لاک‌پشت مهمیزدار و لاک‌پشت افغانی نامیده می‌شوند. 

* یک گونه لاک‌پشت آب شیرین با نام لاک‌پشت فراتی متعلق به خانواده لاک‌پشت لاک نرم در ایران وجود دارد که تنها در خوزستان دیده می‌شود.

*دو گونه از خانواده لاک‌پشت‌های برکه‌ای در ایران وجود دارد به نام‌های لاک‌پشت خزری و لاک‌پشت برکه‌ای اروپایی.

*لاک‌پشت‌ها با توجه به شکل ظاهری، عملکرد و جایگاه اکولوژیک نقش قابل توجهی در تنوع زیستی جهان ایفا می‌کنند.

*تخریب زیستگاه‌های آبی و خشکی، آلودگی زیستگاه‌های تالابی و اقیانوس‌ها، توسعه فعالیت‌های منجر به گرمایش زمین، تجارت غیرقانونی و برداشت تخم گونه‌های لاک‌پشت، تخریب پوشش گیاهی در زیستگاه‌های خشکی، ورود گونه‌های لاک‌پشت غیر بومی به زیستگاه‌های گونه‌های بومی مواردی است که بقای لاک‌پشت‌ها را در ایران و جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.