تحصیل حدود ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه سمنان
 دکتر فرشاد ورامینیان با اعلام این خبر اظهار کرد: ۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه سمنان بومی و ۷۰ درصد آنها غیر بومی هستند.

وی با بیان اینکه نیمی از دانشجویان این دانشگاه تهرانی هستند، ادامه داد: دانشگاه سمنان به دلیل نزدیکی به تهران سرریز جمعیت دانشجویی این استان را پوشش می‌دهد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان از این دانشگاه مادر به عنوان یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی نام برد و گفت: از مجموع ۲۱۹ رشته تحصیلی این دانشگاه تنها ۵۲ رشته کارشناسی و یک رشته کاردانی است و مابقی رشته مربوط به تحصیلات تکمیلی است که ۱۰۹ رشته آن مربوط به کارشناسی ارشد، ۵۹ رشته مربوط به دکترا و یک رشته نیز دکترای عمومی است. ضمن اینکه امسال مجوز جذب دانشجو در دو رشته کارشناسی ارشد و یک رشته کارشناسی دریافت شده که شمار رشته‌های این دانشگاه را به ۲۲۲ رشته افزایش خواهد داد. 

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان، جمعیت دانشجویی این دانشگاه را ۱۱ هزار و ۱۹۰ دانشجو اعلام کرد و گفت: سهم دختران از جمعیت دانشجویی دانشگاه مادر استان ۵۰ درصد و سهم پسران نیز ۵۰ درصد است.

ورامینیان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این دانشگاه برای جذب دانشجویان خارجی گفت: در حال حاضر ۱۴۸ دانشجوی خارجی که عمدتا از اتباع افغان هستند، در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. ضمن اینکه ۵۰ دانشجوی خارجی نیز از کشورهای عراق، نیجریه و روسیه از ترم پیش رو به جمع دانشجویان خارجی دانشگاه اضافه می‌شوند و شمار آنها به حدود ۲۰۰ دانشجو خواهد رسید.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص ضعف مهارتی دانشجویان با وجود برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی برای دانشجویان و عدم جذب فارغ‌التحصیلان از سوی بازار گفت: در حال حاضر دانشجویان دوره کارشناسی این دانشگاه موظفند که در هر سال حداقل یک مهارت و دانشجویان کارشناسی ارشد حداقل یک مهارت را بیاموزند.

وی با اشاره به محدود بودن این دوره‌های مهارتی به یک دوره هشت ساعته اظهار کرد: من هم قبول دارم که این دوره‌ها چندان به مهارت‌آموزی نمی‌انجامد. ضمن اینکه دانشجویان لزوما دوره‌های مرتبط با رشته خود را طی نمی‌کنند، متاسفانه روش‌های آموزشی در دوره‌های مهندسی همچنان همان دوره‌های ۳۰ سال قبل است، ضمن اینکه ما از دانشجویان دوره مهندسی انتظار داریم که مهارت‌های تکنیسین را فرا بگیرند که چندان کارشناسانه به نظر نمی‌رسد.