نصب یک حسگر جدید فرود روی مریخ‌نورد "مارس ۲۰۲۰"
به نقل از گیزمگ، ناسا برای فرود ایمن‌تر سرنشین‌دار و بدون سرنشین مریخ‌نورد جدید خود، اولین جزء یک بسته تجهیزات پیشرفته را روی "مارس ۲۰۲۰" نصب کرد.

حسگرهای این ابزار که به اختصار "MEDLI۲" نام گرفته‌اند، به سپر حرارتی و ورودی فضاپیما متصل شدند. جایی که به هنگام ورود به جو سیاره، فشار و دما را اندازه‌گیری خواهند کرد.

فرود آمدن روی سیاره‌ای دیگر به تمرینات گسترده‌ای نیاز دارد و کار بسیار پیچیده‌ای است.

فرود یک فضاپیمای خودکار روی دنیایی که کمتر برای ما شناخته شده است و میلیون‌ها مایل از ما فاصله دارد، مستلزم در نظر گرفتن همه مسائل شناخته شده درباره محل فرود فضاپیما است.

به همین دلایل، ماموریت‌های فرود اصولا خطاهای بزرگی را به دنبال دارند.

"هنری رایت" مدیر پروژه "MEDLI۲" اظهار کرد: ما باید بتوانیم نسبت به عملکرد بخش ورودی فضاپیما پیش‌بینی کنیم تا از این مسئله اطمینان حاصل شود که فرودگر می‌تواند در بدترین شرایط هم زنده بماند.

سیستم "MEDLI۲" برای اولین بار نیست که در ساخت یک فضاپیما به کار گرفته می‌شود و پیش از این در مریخ‌نورد "کنجکاوی"(Curiosity) به کار گرفته شده بود.

بسته پیشرفته‌تر "MEDLI۲" که در حال حاضر استفاده شده است، شامل سه نوع حسگر، ترموکوپل، سنسور شار گرما و مبدل فشار است.

ایده به‌کارگیری این ابزار توسط محققان ناسا این است که ۵ ساعت قبل از اینکه "مارس‌۲۰۲۰" با سرعت ۲۰ هزار و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت وارد اتمسفر سیاره سرخ شود، این ابزار، جمع‌آوری اطلاعات را آغاز کنند.

این کار در حین ورود به مریخ، فرود و استقرار چتر نجات فضاپیما ادامه دارد. اقداماتی که شش دقیقه به طول خواهد انجامید.

در این حین مریخ‌نورد با سرعت دو مایل بر ساعت فرود می‌آید.

امید است که این داده‌های جدید به مهندسان ناسا اجازه دهد که سپرهای گرمایی برای فرودگرهای بعدی را ۳۵ درصد سبک‌تر بسازند.

بنابر اعلام ناسا، مأموریت "مارس ۲۰۲۰" برای پرتاب در ژوئیه ۲۰۲۰ از ایستگاه نیروی هوایی "کیپ کاناورال" در فلوریدا برنامه‌ریزی شده است و در ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ روی مریخ فرود خواهد آمد.

انتظار می‌رود که نصب تمامی تجهیزات فضاپیما در ماه نوامبر سال جاری میلادی به اتمام برسد.