فرصتی برای ظهور استارت‌آپ‌ها
این نمایشگاه هر سال با حضور گسترده دست‌اندرکاران این حوزه و مخاطبان آن برگزار می‌شود. در سال جاری نیز نمایشگاه در فضایی حدود ۵۰ هزار مترمربع برگزار شد و بیش از ۸۰۰ شرکت داخلی از بخش‌‌های دولتی، خصوصی، استارت‌آپی و دانش‌بنیان در آن شرکت کردند.
نمایشگاه الکامپ امسال درحالی برگزار شد که تحریم‌ها علیه ایران به اوج خود رسیده اما به گفته محمد باقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و برگزارکننده این نمایشگاه فقط در روز نخست نمایشگاه بیش از ۵۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند. به گفته او در نمایشگاه امسال حدود هشت‌هزار متر به استارت‌آپ‌ها اختصاص یافته و بیش از ۶۵ درصد فضای نمایشگاه به کسب‌وکارهای مختلف در این حوزه اخصاص داده شده بود.
در این نمایشگاه جدیدترین نوآوری‌ها در حوزه‌های تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، دولت الکترونیک و هوشمندسازی شهرها ارائه شد.
علاوه بر آن در الکامپ امسال، کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات و محصولات جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را عرضه کردند که در این میان، علاوه بر خدماتی نظیر طراحی و توسعه اپلیکیشن، طراحی وب‌سایت و پلتفرم‌های کسب‌وکار، اپلیکیشن‌های خدمات محور در کنار اپلیکیشن‌های ارز دیجیتال مورد توجه بیشتری از سوی بازدیدکنندگان قرار گرفت.
این نرم‌افزارهای کاربردی به ارائه خدماتی مانند سفارش آن‌لاین غذا، سفارش و خرید بلیت، خدمات تعمیرات و حمل‌ونقل می‌پردازند. در کنار این اپلیکیشن‌ها، نرم‌افزارهایی در حوزه هوش‌مصنوعی، بلاکچین و فین‌تک مورد توجه کاربران بود.
استارت‌آپ‌های مختلف
 در الکامپ امسال حضور استارت‌آپ‌ها پررنگ‌تر از سال‌های گذشته بود. استارت‌آپ‌های مختلفی حاضر شدند و محصولات‌شان را به نمایش گذاشتند که هرکدام در حوزه‌های مختلفی فعالیت داشتند. 
سیاست اقتصاد مقاومتی و نگاه به توانایی‌هایی داخلی یکی از محورهای اصلی این نمایشگاه بود. به همین دلیل به بخش استارت‌آپ‌‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان توجه خاص و ویژه‌ای شده بود. به‌طور کل از ۸۰۰ شرکت‌کننده در نمایشگاه، حدود ۴۰۰ شرکت استارت‌آپ بودند. 
استارت‌آپی برای همه چیز
در بین استارت‌آپ‌ها یکی از شلوغ‌ترین غرفه‌ها مربوط به شرکتی بود كه محصولی را تولید و ارائه کرد و طرفداران زیادی داشت. این نرم‌افزار گفتار را به متن تایپی تبدیل می‌کند. این شرکت درحقیقت در حوزه پردازش گفتار و هوش‌مصنوعی فعالیت می‌کند. یکی دیگر از محصولات این شرکت تلفن گویای گفتاری است. به این شکل که از پشت تلفن با گفتار می‌توان به نرم‌افزار دستورهايی داد.
اما این فقط محصول استارت‌آپی الکامپ نبود. اکنون حتی سوپرمارکت‌های الکترونیکی هم بسیار پرطرفدار شده‌اند. یکی از این استارت‌آپ‌ها سیزون مارکت است. جالب آن‌که هیأت‌مدیره این استارت‌آپ دریانی‌ها هستند. 
بیشتر سوپرمارکت‌های تهران دریانی هستند و در این زمینه تجربه طولانی دارند. به همین دلیل مجموعه تصمیم گرفته از فضای سنتی سوپرمارکت خارج شده و وارد حوزه اپلیکیشن شود. در این فروشگاه اینترنتی کالاها انبار نمی‌شوند و براساس لوکیشن خریدار از نزدیک‌ترین سوپرمارکت خرید انجام و برای مشتری ارسال می‌شود. این شیوه باعث می‌شود خرید در کمترین زمان به دست مشتری برسد و ارسال نیز رایگان باشد. اکنون هفت ماه از رونمایی این اپلیکیشن می‌گذرد و در حال حاضر فقط در تهران فعال است.
آنتی‌ویروس ایرانی
در این نمایشگاه علاوه بر استارت‌آپ‌های مختلف یک آنتی‌ویروس ساخت ایران نیز وجود داشت. شرکت نرم‌افزاری امن‌پرداز که فعالیتش را از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده و از سال ۱۳۸۷ روی آنتی‌ویروس ایرانی به نام پادویش ابداع کرده است.
در حال حاضر این تنها آنتی‌ویروس تولید ایران است و بسیاری از شرکت‌های داخلی از این محصول استفاده می‌کنند. البته شرکت تولیدکننده به‌تازگی موفق به صادرات آن نیز شده است.
تولیدکننده این آنتی‌ویروس برای حضور در الکامپ ۹۸ دو برنامه مختلف در نظر داشته که یکی از آن‌ها تکمیل بعضی ویژگی‌هایی است که از نظر رقابتی در محصولات خارجی آنتی‌ویروس‌ها، عرضه‌ شده بود. در نتیجه انتظار می‌رفت پادویش هم این ویژگی‌ها را به همراه داشته باشد. همچنین ارائه نسخه پرنتال کنترل برای گوشی‌های آندروید که با نام پادویش خانواده شناخته می‌شود .
در کنار این موارد استارت‌آپی فعال در حوزه هوشمندسازی خانه‌ها نیز در این نمایشگاه شرکت کرد. شرکت هیناوا تولیدکننده تجهیزات، اپلیکیشن و سرور خانه هوشمند است. خانه هوشمند به این معناست که افراد بتوانند با تلفن همراه خود خانه را کنترل کنند. همچنین این استارت‌‌آپ ویس فارسی برای منزل را در این نمایشگاه رونمایی کرده است. علاوه بر آن کلید و پریزهای جدید از محصولاتی است که در این نمایشگاه عرضه شد.
 اپلیکیشن‌ها در الکامپ
 در این نمایشگاه علاوه بر استارت‌آپ‌های مختلف اپلیکیشن‌هایی نیز حضور داشتند. یکی از آن‌ها اپلیکیشن‌ها پی‌پینگ بود که سرویس ارائه خدمات آن‌لاین یعنی پرداخت‌یار بانک مرکزی است.
 این اپلیکیشن در حوزه پرداخت آن‌لاین فعالیت دارد. همچنین این برنامه سرویس نرم‌افزاری فروشگاهی را در اختیار دارد که با اپلیکیشن تلفن‌همراه و دسکتاپ پی‌پینگ می‌توانند برای مشتریان فاکتور ارسال کنند و مشتریان می‌توانند پرداخت‌های خود را به‌صورت نقدی، آن‌لاین یا از طریق دستگاه پوز انجام دهند.
سرویس دیگری به‌عنوان سرویس سازمانی پی‌پینگ وجود دارد که سازمان‌ها می‌توانند زیرمجموعه‌های خود را ایجاد کنند و اگر بازاریاب دارند بتوانند محصولات را فروخته و درصد خود را برداشته و پول سازمان را پرداخت کنند.
یک استارت‌آپ نیز مدعی شد که با اپلیکیشنی که طراحی کرده کاربران را از گوگل بی‌نیاز می‌کند. به این معنی که نتیجه دلخواه هر جست‌وجویی از خرید بلیت هواپیما گرفته تا رزرو هتل، رزرو تورهای گردشگری و... از طریق این اپلیکیشن ممکن است.
یک استارت‌آپ دیگر هم سامانه ایجاد کسب‌وکار اینترنتی، تسهیل اصناف و فروشگاه‌ها جهت ورود به بازار اینترنتی و تسهیل در انتخاب، خرید کالا و دریافت خدمات برای عموم مردم را رونمایی کرد. 
این سامانه این امکان را فراهم می‌کرد که تمامي فروشگاه‌ها و اصناف به صورت رایگان صاحب پنل و اپلیکیشن اینترنتی شوند و عموم مردم نیز تمامي فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی سراسر کشور را براساس موقعیت فعلی و انتخابی شأن مشاهده کنند و قابلیت تماس، دسترسی از طریق مسیریاب‌ها، بازدید از کالای فروشگاه‌ها و امکان خرید کالاها یا دریافت خدمات به صورت مجازی را از سامانه‌های عضو سامانه داشته باشند.
استارت‌آپ‌های فضایی وارد می‌شوند
برای نخستین‌بار در نمایشگاه الکامپ امسال، استارت‌آپ‌های فضایی و کسب‌وکارهای فضاپایه با حمایت سازمان فضایی ایران حضور داشتند و چند محصول رونمایی کردند که شامل سامانه پایش پدیده‌های زیست‌محیطی، سامانه پایش داده‌های هواشناسی و سامانه ارائه آخرین اطلاعات هواشناسی به منجمان می‌شود.
سامانه مانیتورینگ پدیده‌های زیست‌محیطی باعنوان «سهم» (سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره‌ای) با دریافت تصاویر ماهواره‌ای، اعمال شاخص‌ها و الگوریتم‌های سنجش از دور، پدیده‌های محیطی و غیرمحیطی را آشکارسازی کرده و آن‌ها را پایش می‌کند.
سامانه پایش داده‌های هواشناسی نیز به دستگاه‌ها کمک می‌کند تا از اطلاعات مربوط به هواشناسی آگاه شوند. این سامانه به کمک کشاورزان، صیادان و توریسم می‌آید و می‌تواند داده‌های هواشناسی را بر مبنای اطلاعات ماهواره‌ای محلی سازی کند.
پنل ارائه آخرین اطلاعات هواشناسی به منجمان نیز سرویس‌های تخصصی از منطقه خاص را به منجمان ارائه می‌دهد تا از آخرین وضعیت هواشناسی در آن منطقه بر مبنای داده‌های ماهواره‌ای اطلاع یابند.