تلاش برای ترویج فرهنگ کارآفرینی در حوزه سلامت
عطاءاله پور عباسی روز سه‌شنبه در حاشیه برگزاری آزمون گروهی مرحله دوم یازدهمین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی کشور به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در تلاش هستیم تا جریانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ایجاد و به مقوله کارآفرینی توجه بیشتری شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد توانستیم موجی را در بین دانشجویان پزشکی در حوزه کارآفرینی ایجاد کنیم که در این مدت نتایج خوبی به دست آمده و امسال شاهد ارتقای کیفیت کار دانشجویان هستیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: البته از المپیادهای علمی دانشجویی نباید انتظار همه چیز را داشت و سایر اجرای نظام کارآفرینی هم باید در این زمینه فعال باشند تا بتوان ایده‌های برتر دانشجویی را به محصول تبدیل کرد.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات، گفت: به طور مثال اگر گروهی را به مراکز رشد معرفی می‌کنیم، آنها باید پیگیری و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

دبیر ستاد تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت، هدف از برگزاری این المپیاد را کشف استعدادهای علمی، ترغیب دانشجویان به فعالیت‌های کارآفرینی و معرفی آنها به سایر اجرای نوآوری کشور اعلام کرد.

وی بیان داشت: دانشجویان برتر دانشگاه‌های علوم پزشکی در قالب این المپیاد علمی، ایده‌پروری و به تولید یک محصول فکر می‌کنند و برخی از آنها توانایی تبدیل شدن به شرکت دانش‌بنیان دارند.

پور عباسی تاکید کرد: فعالان صنعت باید در جریان این ایده‌ها قرار گیرند و این دانشجویان خلاق می‌توانند در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به ارتباطات بسیار خوبی که در سطوح دانشجویی برقرار شده است، افزود: ارتباط ساختاری و شبکه بین دانشجویان باید تقویت شود، هرچند این کار شروع شده اما امیدواریم با شتاب بیشتری ادامه یابد.

پور عباسی یادآور شد: امسال یازدهمین دوره المپیاد دانشجویان برگزار می شود و حیطه کارآفرینی برای دومین سالی است که به این رویداد علمی اضافه شده است.

دبیر حیطه کارآفرینی یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور گفت: مرحله اول آزمون انفرادی از فروردین ماه امسال شروع شده و براساس آن حدود ۱۰۰ نفر وارد مرحله دوم این المپیاد در حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه‌های هزار سوم شدند.

وی با اشاره به حضور حدود هزار دانشجو در حیطه کارآفرینی اولین مرحله این المپیاد، گفت: این افراد در فرصت یک‌ماهه نتایج کار گروهی خود را ارسال کردند که براساس این نتایج ۱۰ گروه دانشجویی برگزیده شده‌اند.

پور عباسی با اشاره به اینکه امروز هم مرحله دوم گروهی در حال برگزاری است، گفت: ۱۰ گروهی که بالاترین نمرات را در مرحله اول کسب کرده‌اند، طی امروز و فردا با هم رقابت می‌کنند، از بین این ۱۰ گروه، در نهایت سه گروه برگزیده به ترتیب مدال طلا، نقره و برنز دریافت می‌کنند.

به گفته دبیر حیطه کارآفرینی یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور، بر اساس آئین‌نامه‌های موجود نفرات اول آزمون، عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند و به نفراتی که مدال‌های نقره و برنز دریافت کردند هم تسهیلاتی اعطا خواهد شد.