بهره‌برداری نامناسب صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد کرد
احمدرضا لاهیجان‌زاده روز سه‌شنبه در هشتمین نشست کارگروه تهیه طرح‌ مدیریت زیست محیطی و حفاظت از سواحل جنوب کشور با بیان اینکه در کشور از موهبت‌های زیادی در زمینه محیط زیست و طبیعت برخوردار هستیم، افزود: از جمله ظرفیت‌های طبیعی کشور می‌توان به عرصه‌های دریایی و جنگلی آن اشاره کرد که به دلیل بهره‌برداری نامناسب و غیر اصولی صدمات جبران ناپذیری به آن‌ها وارد کردیم. در واقع آنطور که باید حافظ و قدردان این نعمات الهی نبوده‌ایم.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دریا محور کشور و استفاده از پتانسیل‌های حوزه دریا و سواحل اظهار داشت: معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از دیرباز مطالعات متعدد و مستمری را در پهنه‌های آبی و سواحل در نقاط جنوبی و شمالی کشور انجام داده است و این بررسی‌ها و مطالعات همچنان ادامه دارد.
 لاهیجان‌زاده با تأکید بر اهمیت حوزه‌های دریایی و حفاظت از آن‌ها، بودجه‌های اختصاص یافته را در این زمینه ناکافی دانست و افزود: برای انجام بهینه برنامه‌های مطالعاتی و نظارتی در این بخش‌ها نیازمند تجدید نظر در تخصیص بودجه و اعتبارات هستیم.
در ادامه اسانو نماینده جایکا در ایران، با تشریح فعالیت‌های مطالعاتی و همکاری‌های صورت گرفته در این زمینه گفت: ژاپن همواره در صدد افزایش همکاری‌ها و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران بوده و نتیجه این تعاملات را در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی شاهد هستیم. جایکا به نمایندگی از دولت ژاپن تمام تلاش خود را برای همکاری با دولت ایران برای حمایت و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست به کار گرفته است. 
وی افزود: بخشی از همکاری‌های جایکا با ایران مربوط به دریاچه ارومیه است، بخش دیگری از این همکاری‌ها مربوط به تالاب انزلی و منطقه انزلی می‌شود. همچنین برخی از موارد زیست محیطی در تهران نیز جزو برنامه‌های مشترک است و مدیریت منابع آبی در برخی مناطق نیز از جمله همکاری‌های متقابل جایکا با دولت ایران و سازمان حفاظت محیط زیست است.
آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) سازمان نیمه دولتی است که کمک‌های دو جانبه ای را به صورت همکاری فنی، مساعدت‌های رسمی ژاپن برای توسعه (ODA )، وام و تامین مالی ارائه می‌دهد.
پروژه تدوین و اجرای طرح جامع برای حفاظت و مدیریت محیط زیستی مناطق ساحلی جنوب جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ با حمایت فنی جایکا آغاز شد و در سال ۲۰۲۰ به اتمام خواهد رسید که تمام مناطق ساحلی استان هرمزگان و جزایر لاوان و شیدور، محدوده مورد مطالعه طرح جامع است.

نشست پروژه تدوین و اجرای طرح جامع حفاظت از محیط زیست و مدیریت مناطق ساحلی جنوب ایران با موضوع حفظ مناطق ساحلی در هرمزگان ۱۵ و ۱۶ مرداد ماه با حضور معاون، مدیران کل و کارشناسان معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها، کارشناسان سایر معاونت‌های سازمان و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط و جایکا در سازمان حفاظت از محیط زیست در حال برگزاری است.