خنک نگه‌داشتن ساختمان‌ها در آینده بدون نیاز به برق
به نقل از ساینس دیلی، پژوهشگران، سیستم جدیدی را برای کمک به خنک نگاه داشتن‌ها ساختمان‌ها در کلان‌شهرها، بدون مصرف برق طراحی کردند که می‌تواند برای سازگاری با تغییرات آب وهوایی نیز موثر باشد.

این سیستم به صورت یک فیلم پلیمری یا آلومینیومی ارزان‌قیمت درون جعبه و در پایین یک سیستم خورشیدی مخصوص (پناهگاه) طراحی شده است. این فیلم با جذب گرما از هوا در داخل جعبه و انتقال انرژی به فضای خارجی، به خنک شدن محیط اطراف کمک می‌کند.

این پناهگاه، هدف مضاعفی را دنبال می‌کند؛ کمک به مسدودکردن نورهای ورودی خورشیدی و همچنین بازتاب پرتوهای حرارتی ساطع شده از فیلم به آسمان.

محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در بوفالو اظهار کردند: این پلیمر خنک می‌ماند، زیرا گرما از طریق پرتوهای حرارتی از بین می‌رود و محیط را خنک‌ نگاه می‌دارد.

به این حالت، خنک‌کننده تابشی یا منفعل گفته می‌شود. جالب است بدانید که برق مصرف نمی‌کند و نیاز به باتری یا منبع الکتریسیته دیگری ندارد.

Qiaoqiang Gan، محقق ارشد این بررسی اظهار کرد: از نوآوری‌های این سیستم، می‌توان به توانایی هدایت هدفمند انتشار گازهای حرارتی به سمت آسمان اشاره کرد. به طور معمول، گازهای حرارتی در همه جهات حرکت می‌کنند.

محققان در این آزمایش، راهی را کشف کردند که پرتوهای انتشار را در جهتی باریک هدایت می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا این سیستم در محیط‌های شهری که در آن ساختمان‌های بلند وجود دارد، موثرتر باشد.

در این فناوری از مواد کم هزینه و در دسترس استفاده شده است که عملکرد بسیار خوبی دارند. این سیستم حدود 45.72 سانتی‌متر ارتفاع، 25.4 عرض و 25.4 طول دارد.

برای خنک کردن یک ساختمان، تعداد زیادی از این دستگاه‌ها باید برای پوشاندن یک سقف نصب شوند. در طول شب، خنک‌کننده تابشی راحت‌تر عمل می‌کند، زیرا ورودی نور خورشید نداریم و تنها انتشار گرما به خارج است.

در طول روز دمای  این دستگاه کوچک به 6 درجه سانتیگراد و در شب این عدد به حدود 11 درجه سانتیگراد می‌رسد.

پژوهشگران افزودند: اگر به چراغ جلو اتومبیل خود نگاه کنید، متوجه ساختار خاصی خواهید شد که اجازه می‌دهد نور در جهت مشخصی هدایت شود و این نوع طراحی برای این فناوری به کار رفته است. همچنین، توانایی هدایت آلایندگی باعث بهبود عملکرد سیستم در مناطق شلوغ می‌شود.

خنک‌کننده منفعل، یک رویکرد برای طراحی ساختمان است که بر روی کنترل افزایش حرارت و اتلاف حرارت در ساختمان تمرکز دارد. این رویکرد با جلوگیری از ورود گرما به فضای داخلی (پیشگیری از افزایش گرما) یا با از بین بردن حرارت از ساختمان (خنک‌کننده طبیعی) عمل می‌کند.