تلاش برای درمان چاقی و اعتیاد با تحریک مغزی
دکتر حامد اختیاری، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی دانشگاه شهید بهشتی بيان كرد مغز انسان را دارای دو جنبه اصلی "شیمیایی" و " الکتریکی مغز" دانست و گفت: ما با درمان‌های دارویی سعی داریم تا جنبه‌های شیمیایی مغز را برای فرآیندهای درمانی آماده کنیم، اما امیدهای جدی ایجاد شده برای اینکه بتوانیم با جنبه‌های الکتریکی و تغییرات الکتریکی داخل مغز، فرآیند درمان را در یکسری از بیماری‌ها تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: یافته‌های جدید تحقیقات انجام شده در دنیا نشان می‌دهد فناوری‌های تحریک الکتریکی مغز در درمان برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد و ما نیز سعی داریم در کشور این فناوری‌ها را توسعه دهیم تا بتوانیم برای بیماری‌هایی مانند اعتیاد، افسردگی و تشنج راهکارهای درمانی ارائه دهیم.

اختیاری، با تاکید بر اینکه این درمان‌های مبتنی بر تحریک الکتریکی امیدهایی را برای درمان بیماری‌ها ایجاد کرده است، خاطر نشان کرد: ولی این روش‌های درمانی در فاز تحقیقاتی قرار دارد و امیدواریم با توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و سرمایه‌گذاری‌هایی که در مراکز تحقیقاتی صورت گرفته، دستگاه‌هایی تولید شود تا بتوان دردهای مردم را در آینده کاهش داد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی با اشاره به وضعیت توسعه این فناوری در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۰ کشور در زمینه تحریک الکتریکی مغز فعال هستند و ایران نیز در لیست این کشورها قرار گرفته و ایران به طور جدی در این فرآیند فعال است، ضمن آنکه دستگاه‌های مختلفی در این زمینه در کشور در حال ساخت است و امیدوارم در سال‌های آینده همگام با سایر کشورها، ارائه‌هایی در این زمینه داشته باشیم.

اختیاری از اجرای پروژه‌ای در این زمینه خبر داد و گفت: در این پروژه‌ درصدد هستیم تا با ایجاد تحریک مغزی در نواحی از مغز، فرد بتواند کنترل بهتری بر رفتار خود داشته باشند. به گونه‌ای که افرادی که چاق هستند، با استفاده از تحریک مغزی کمتر بخورند و افرادی که درگیر اعتیاد هستند، بتوانند رفتارهای مصرف مواد خود را کنترل کنند.

این محقق تاکید کرد: ما در رسیدن نتایج به بالین فاصله‌ داریم؛ ولی امیدها برای وارد کردن این روش‌ها به بالین بیمار زیاد است.

مشاور آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز درباره وضعیت تولید فناوری‌های علوم شناختی نسبت به فناوری‌های نانو فناوری و بیوتکنولوژی، گفت: سرمایه گذاری در حوزه علوم شناختی بعد از سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌های بایو و نانو تکنولوژی بوده است؛ ولی سرعت تغییرات در این حوزه چشمگیر است و از سوی دیگر فناوری‌های شناختی به مشکلات روزمره مردم نزدیک است؛ یعنی مردم درک کرده‌اند که مسایلی چون اعتیاد، تشنج‌های غیر قابل کنترل با دارو و افسردگی‌های غیر قابل پاسخ نسبت به داروها از جمله مشکلات جدی جامعه است و علوم و فناوری‌های شناختی به طور خاص این نوع بیماری‌ها را هدف قرار داده است و ما نیز امیدواریم با پیشرفت‌هایی که در این حوزه رخ داده، بتوانیم راه حل‌هایی برای حل این چالش‌ها در کشور ارائه دهیم.