سرنخی جدید برای کشف اکسیر جوانی
به نقل از گیزمگ، دانشمندان به پژوهش‌های خود در زمینه متوقف کردن پیری ادامه می‌دهند و در پی یافتن مکانیسم‌های کلیدی ورای این فرآیند و راه‌های جدیدی برای متوقف کردن آن هستند. پژوهش جدیدی که در این زمینه صورت گرفته، نحوه عملکرد یک ترکیب شیمیایی خاص را نشان می‌دهد که می‌تواند سلول‌ها را فعال و جوان نگه دارد و هدف دیگری برای داروها مشخص کند تا این روند را بهبود ببخشد.

این پژوهش که در "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی"(USC) صورت گرفته، بر نوعی سلول تمرکز دارد که به عنوان "سلول پیر"(senescent cell) شناخته می‌شود. بسیاری از پژوهش‌های مربوط به پیری، بر سلول‌های پیر تمرکز دارند زیرا این سلول‌ها، نقش اصلی را در نحوه پیر شدن انسان ایفا می‌کنند. این سلول‌ها، توانایی تقسیم شدن را متوقف می‌کنند؛ در نتیجه این تصور وجود دارد که می‌توانند یک محرک کلیدی در ابتلا به آرتروز و بیماریهای قلبی باشند.

"علیرضا دلفرح"(Alireza Delfarah)، دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و سرپرست این پژوهش گفت: سلول‌های پیر برخلاف سلول‌های بنیادی که دارای ظرفیت نامحدودی برای تقسیم شدن هستند، هرگز نمی‌توانند دوباره تقسیم شوند. این حالت، یک حالت غیرقابل بازگشت از متوقف شدن چرخه سلولی است.

اگرچه این عملکرد، یکی از عملکردهای ثابت سلول‌های پیر است اما فرآیندهای بیولوژیکی که اساس این رفتار را تشکیل می‌دهند، به خوبی شناخته نشده‌اند؛ در نتیجه پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تصمیم گرفتند به تحلیل مسیرهای متابولیکی سلول‌هایی که پیرشده‌اند، بپردازند.
پژوهشگران طی این بررسی دریافتند که سلول‌های پیر، تولید گروهی از ترکیبات شیمیایی موسوم به  "نوکلئوتیدها"(nucleotides) را متوقف می‌کنند. نوکلئوتیدها، اساس شکل‌گیری DNA هستند و پژوهشگران با آزمایش‌های بیشتر دریافتند هنگامی که تولید نوکلئوتیدها متوقف شود، سلول‌ها پیر می‌شوند.

دلفرح افزود: این کشف نشان می‌دهد که تولید نوکلئوتیدها، برای جوان ماندن سلول‌ها ضروری است؛ در نتیجه اگر ما بتوانیم از توقف تولید نوکلئوتیدها پیشگیری کنیم، ممکن است روند پیری سلول‌ها آهسته‌تر صورت بگیرد.

صحبت کردن در مورد این کار، ساده‌تر از انجام شدن آن است اما این کشف، گام مهمی در این جهت به شمار می‌رود. درک چگونگی و دلیل پیر شدن سلول‌ها، می‌تواند به کشف داروهایی منجر شود که به متوقف کردن روند پیری کمک می‌کنند.

"نیک گراهام"(Nick Graham)، از نویسندگان این پژوهش گفت: برای نوشیدن اکسیر جوانی، باید سرچشمه آن را پیدا کنید و به درک عملکرد آن بپردازید. ما در پژوهش خود، کاری خلاف این موضوع انجام داده‌ایم. ما سعی داریم دلایل پیر شدن سلول‌ها را بررسی کینم تا درمان‌هایی برای یک پیری بهتر ارائه دهیم.

این پژوهش در مجله "Journal of Biological Chemistry" به چاپ رسید.