اساسنامه مهمترین مشکل است؛
دلایلی که باعث لغو انتخابات می‌شود/ ابهام در تایید صلاحیت‌ها
پس از آنکه مهلت ثبت نام از کاندیداهای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال روز ۲۲ اسفندماه سال گذشته به پایان رسید، موضوع مصوبه نداشتن اساسنامه فدراسیون از سوی هیات دولت شکل و شمایل جدیدی به خود گرفت و مهمترین مشکل برگزاری انتخابات نام گرفت.

براساس آنچه اعلام شد اساسنامه ای که پیش از این انتخابات با آن برگزار شده بود مصوبه هیات وزیران را نداشت. به همین خاطر علی کفاشیان که رئیس فدراسیون بود و به خاطر مشکلاتی که برایش بوجود آمد نتوانست ثبت نام کند، اعلام کرد اگر می خواهند انتخابات را در زمان مقرر برگزار کنند باید مشکلات اساسنامه را برطرف کنند.

در موضوع اساسنامه دو راه حل پیش رو قرار دارد. اول اینکه همین اساسنامه موجود را وزیر ورزش به هیات دولت ببرد و مصوبه بگیرد. دوم اینکه اگر تغییرات مد نظر وزارت ورزش اعمال شود باید اساسنامه دوباره به هیات دولت و فیفا برود تا تصویب شود. اگر وزارت ورزش مورد اول را در دستور کار قرار دهد طبیعتا راه نزدیکتری برای برگزاری انتخابات دارد. اما اگر راه دوم در پیش گرفته شود طبیعتا زمان زیادی نیاز است و بعید به نظر می رسد که انتخابات به موقع برگزار شود.

از سوی دیگر کمیته سه نفره ای که باید صلاحیت کاندیداها را تایید کند تا روز ۲۲ فررودین ماه فرصت دارد تا بررسی های لازم اسامی افراد واجد شرایط را به مراجع ذیصلاح اعلام کند. حالا پرسش این است که این کمیته سه نفره چطور می خواهد براساس اساسنامه ای که تایید نشده و مصوبه هیات دولت را ندارد صلاحیت کاندیداها را تایید کند؟

اگر قرار باشد صلاحیت کاندیداها براساس اساسنامه قبلی تایید شود که غلط در غلط می شود. اگر هم قرار باشد ابتدا اساسنامه تایید شود بعد صلاحیت کاندیداها بازهم کار از روال قانونی خارج می شود و مشخص نیست که این تایید صلاحیت ها به انتخابات روز یازدهم اریبهشت برسد یا نه.

با وجود گذشت چند روز از فعالیت جدی وزارت ورزش هنوز خبری مبنی بر پیگیری جدی این وزارتخانه برای بردن اساسنامه فدراسیون فوتبال به هیات دولت و اقدام برای تصویب آن منتشر نشده است. با وجود اینکه ۲۶ روز تا زمان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال باقی مانده است، وزارت ورزش باید هرچه سریعتر تکلیف انتخابات را مشخص کند تا کاندیداها این فرصت را داشته باشند تا رایزنی ها برای گرفتن نظر موافق اعضای مجمع را داشته باشند.