کاکاحاجی: آرزوی ما آمدن حمید سوریان بود
عبدالکریم کاکاحاجی درباره آخرین وضعیت تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران در آستانه اعزام به رقابت‌های قهرمانی جهان، اظهار کرد: نهمین اردوی تیم ملی را در آستانه اعزام به رقابت‌های جهانی بلغارستان پشت سر می گذاریم و خوشبختانه تمامی نفرات تیم ملی از آمادگی بدنی و روحی خوبی برای حضور در این رقابت‌ها برخوردارند. برای دفاع از عنوان قهرمانی به این رقابت‌ها می‌رویم، هر چند برای گرفتن نتیجه اصلا به بچه‌ها فشار بدنی و روحی وارد نکردیم. برای ما مهم نیست که باز هم حتما قهرمان جهان شویم، هر چند دوست داریم و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم اما نه اینکه برای کسب قهرمانی کاری کنیم کشتی گیران نوجوان از ادامه فعالیتشان زده شوند.

مربی تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان تصریح کرد: خوشبختانه با فرشاد علیزاده همکاری و هماهنگی کامل داشتیم تا بچه‌ها بابت گرفتن نتیجه استرس نداشته باشند و یا به آن‌ها برای کاهش وزن فشار بیاوریم، البته از آنجا که فاصله رقابت‌های قهرمانی کشور(بهمن ۹۷) با مسابقات قهرمانی آسیا و جهان زیاد است و نوجوانان در سن رشد قرار دارند بالطبع برخی از آن‌ها وزنشان بالا می‌رود که مجبور بودیم برای ۲ یا ۳ نفر آن‌ها تا ۳ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشیم. تنها نگرانی ما وزن کشی در ۲ روز مسابقات است که ممکن است به این نفرات فشار وارد شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است با همفکری مسئولان فدراسیون راهکاری اندیشیده شود تا فاصله رقابت‌های قهرمانی کشور نوجوانان با مسابقات آسیایی و جهانی کمتر شود تا برخی کشتی‌گیران دچار افزایش وزن بواسطه قرار داشتن در سن رشد نشوند.

کاکاحاجی با بیان اینکه در رده نونهالان فقط در حال آموزش به کشتی‌گیران بوده و نه تمرین دادن آن‌ها، گفت: معتقدم فشار آوردن به کشتی‌گیران نوجوان باعث می‌شود آن‌ها از کشتی زده شوند و عمر قهرمانی‌شان کوتاه شود. مربیان این دو رده باید با آرامش کار کنند و تحت تاثیر فشارهای کسب نتیجه نباشند. این در حالیست که در ایران کسب نتیجه حتی در رده نوجوانان برای رسانه‌ها اهمیت زیادی دارد و مربیان به نوعی تحت فشار کسب نتیجه بوده‌اند. البته ما سال گذشته قهرمان جهان شدیم و امسال هم برای قهرمانی به این رقابت‌ها می‌رویم. در کشورهایی مثل روسیه هم به رده نوجوانان برای کسب نتیجه فشار نمی‌آورند و همین امر باعث شده این نفرات بخوبی خود را به رده های بالاتر برسانند و تبدیل به قهرمانان بزرگی شوند.

وی درباره صحبت‌های علیرضا دبیر خطاب به نوجوانان آزادکار مبنی بر اینکه از آن‌ها توقع کسب نتیجه ندارد، گفت: حرف او هوشمندانه بود و نشان از شناخت خوبش از این رده دارد. دبیر فهیم است و می‌داند چطور با کشتی‌گیران نوجوان برخورد کند. او خودش در رده نوجوانان کشتی گرفته و بخوبی با شرایط روحی و روانی و اهمیت این رده آگاه است. دبیر خودش سال‌ها وزن کم کرده و قهرمان المپیک بوده، ضمن اینکه در کار مدیریتی نیز تجربیات خوبی دارد، به او اعتقاد داریم و مطمئنیم می‌تواند موفق باشد، البته نیاز به زمان دارد و باید به او برای اجرای برنامه‌هایش زمان داد.

سرمربی تیم ملی نونهالان کشتی فرنگی در پایان با آرزوی موفقیت برای مسئولان جدید فدراسیون کشتی، گفت: آرزوی قلبی ما این بود روزی برسد که حمید سوریان در کنارمان باشد و کشتی را به سمت جلو ببرد. او اسطوره کشتی است و همه کشتی‌گیران از او الگو می‌گیرند. سوریان هم از نظر فنی و هم اخلاقی در کشتی جهان الگوست و بودنش به همه ما انگیزه می دهد. بارها گفته‌ام کسب ۷ طلای جهان و المپیک شوخی نیست، اگر بخواهیم ۷ بار آن را بنویسیم خسته می‌شویم چه برسد به اینکه آن‌ها را بدست بیاوریم.