قاشق هوشمند ایرانی به کمک افرادي كه لرزش دست دارند، مي‌آيد
لرزش یکی از شایع‌ترین علائمی است که در بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات مغز و اعصاب، مشاهده می‌شود. متأسفانه بنابر گزارش‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا و ۳ میلیون نفر در ایران از بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، لرزش اساسی ( ET)، سکته مغزی و ضربه مغزی رنج می‌برند. این بیماری‌ها می‌توانند سبب بروز لرزش در دست‌های فرد شوند، بسیاری از سالمندان نیز به تدریج با افزایش سن به این عارضه دچار می‌شوند.

لرزش دست در اکثر این افراد سبب می‌شود شخص نتواند برخی کارهای روزمره خود مانند غذا خوردن را بصورت مستقل  به‌درستی انجام دهد که این موضوع دربیش از ۸۰ درصد موارد باعث گوشه‌گیری از اجتماع و حتی افسردگی می‌شود.

قاشق یار فن آسا یک قاشق هوشمند است که به کمک تکنولوژی‌های تشخیص خودکار لرزش و کنترل پر سرعت، از انتقال لرزش دست فرد به سر قاشق جلوگیری کرده و به افرادی که دچار لرزش دست هستند کمک می‌کند تا دوباره به راحتی و بدون نیاز به یاری دیگران غذای خود را میل کنند.

سروش اصفهانی مدیر مارکتینگ مجموعه دانش‌بنیان فن آسا که در زمینه تولید ابزارهای نوین توانبخشی فعال است، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص این محصول فناورانه گفت:  در مجموعه فناوری‌های هوشمند توانبخشی فن آسا، توانستیم محصولی را تهیه کنیم که به افرادی که دارای لرزش دست به هر علتی مثل کهولت سن و پیری، ابتلاء به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، دیستونی و ضربه مغزی هستند، کمک می‌کند.

وی بیان کرد: این افراد چون لرزش دست دارند نمی‌توانند غذایشان را به طور مستقل و بدون نیاز به کمک کسی میل کنند، اولین محصول ما که به بازار عرضه کردیم و در آبان ماه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، یک قاشق هوشمند است که به وسیله سنسورهای موجود در بدنه می‌تواند لرزش دست فرد را تا ۷۰ درصد کنترل کند و مانع از انتقال لرزش به سر قاشق شود، با این روش این افراد نیز می‌توانند خیلی راحت و مستقل و بدون نیاز به کمک کسی خودشان غذا میل کنند.

اصفهانی افزود: این قاشق هوشمند دارای طراحی ارگونومیک با کاربری آسان است، سبک و قابل حمل و دارای سری قابل شستشو و قابلیت سه روز دوام باتری در هر بار شارژ دارد.

وی با اشاره به اینکه این محصول اولین محصول این مجموعه است و قصد داریم در فازهای آتی توسعه محصولاتمان، محصولات دیگری نیز برای این افراد طراحی و تولید کنیم، ادامه داد: این قاشق نسخه خارجی دارد. تا کنون تنها دو شرکت در آمریکا و چین موفق به تجاری سازی این محصول شده‌اند، نسخه آمریکایی این قاشق با ۵میلیون تومان و نسخه چینی آن با قیمت ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در بازار در حال عرضه است، از آنجایی که صفر تا صد طراحی قاشق یار برعهده طراحان داخلی شرکت بوده است، محصول دانش بنیان این شرکت با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود، تولید انبوه این محصول در شهریورماه صورت خواهد گرفت و در آبان ماه نیز به بازار عرضه می‌شود.

اصفهانی یادآور شد: هم اکنون شرکت دانش بنیان فناوری هوشمند توانبخشی فن آسا متشکل از اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و مهندسان با تجربه، موفق شده است تا این محصول را با عملکرد رقابتی و قیمتی بسیار کمتر از مشابه خارجی تولید کند. این شرکت در ادامه مسیر قصد دارد تا با توسعه تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته و نوین توان بخشی، گامی مؤثر در راه آسایش هرچه بیشتر بیماران بردارد.

گفتنی است این محصول در بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ در غرفه توان تک به علاقه‌مندان به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز معرفی شده است.