افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی با رژیم غذایی پارینه‌سنگی
به نقل از گیزمگ، گفته می‌شود که "رژیم غذایی پارینه‌سنگی" (caveman diet)، بر کاهش وزن، سلامت روده، کنترل فشار خون و موارد دیگر، اثر خوبی داشته باشد اما پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که این رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

رژیم پارینه سنگی نوعی رژیم است که در آن هر نوع غدایی که در دوران پارینه‌سنگی و پیش از دگرگونی‌های حاصل از کشاورزی مورد استفادهٔ انسان‌ها نبوده است، منع می‌شود. رژیم غذایی پارینه‌سنگی، طبیعی‌ترین رژیمی است که انسان در عصر پارینه‌سنگی از آن پیروی می‌کرده است و بر مصرف گوشت، سبزیجات، خشکبار و میوه تاکید دارد اما مصرف سیب زمینی، دانه‌ها، حبوبات، لبنیات، نمک، شکر تصفیه شده و روغن‌های فرآوری شده را مجاز نمی‌داند.

دانشمندان "دانشگاه ادیث کوان"(ECU) استرالیا در پروژه جدید خود، 44 بزرگسال که برای حداقل یک سال از رژیم غذایی پارینه‌سنگی پیروی کرده بودند و 47 نفر دیگر که رژیم غذایی قدیمی استرالیایی را داشتند، مورد بررسی قرار دادند. آنها در این بررسی دریافتند افرادی که از رژیم غذایی پارینه‌سنگی پیروی می‌کنند، سطح بالاتری از یک ترکیب آلی موسوم به "تری‌متیل‌آمین اکسید"(TMAO) را در خون خود دارند. تری‌متیل‌آمین اکسید، ترکیبی است که در روده تولید می‌شود و سطح بالای آن، با افزایش بیماری قلبی در ارتباط است.

پژوهشگران بر این باورند که افزایش سطح تری‌متیل‌آمین اکسید، با تراکم نوعی باکتری که این ترکیب را تولید می‌کند، در ارتباط است و این باکتری، در افرادی که از رژیم غذایی پارینه‌سنگی پیروی می‌کنند، دیده می‌شود. افزایش این باکتری می‌تواند ناشی از کمبود دانه‌ها در این رژیم غذایی باشد.

دکتر "آنجلا جنونی"(Angela Genoni)، سرپرست این پژوهش گفت: رژیم غذایی پارینه‌سنگی، مصرف هیچ دانه‌ای را مجاز نمی‌داند و ما می‌دانیم دانه‌ها، منبعی غنی از نشاسته مقاوم و بسیاری از فیبرهای خوراکی هستند که مصرف آنها برای سلامت روده حیاتی است. از آنجا که تری‌متیل‌آمین اکسید در روده تولید می‌شود، ممکن است مصرف نکردن دانه‌ها، تغییری در جمعیت باکتری‌ها ایجاد کند و به افزایش تولید این ترکیب منجر شود.

پژوهشگران به این موضوع نیز اشاره کردند که مصرف بالای گوشت قرمز در این رژیم، می‌تواند به افزایش تولید تری‌متیل‌آمین اکسید منجر شود. از سوی دیگر، تعداد باکتری‌های مفید نیز در افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند، کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

این پژوهش، در مجله "European Journal of Nutrition" به چاپ رسید.