خط تولید آسفالت پلیمری در کشور افتتاح شد
جایی در ۸۰۰ کلیومتری پایتخت، امروز کارخانه‌ای افتتاح شد که یک محصول دانش‌بنیان ایران‌ساخت را برای نخستین بار تولید می‌کند. خط تولید اصلاح کننده پلیمری قیر، توسط سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و با حضور محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی و همچنین عبدالله رضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، به بهره‌برداری رسید تا آسفالت جاده‌ها، با یک محصول ایران‌ساخت و دانش‌بنیان با کیفیت و امن‌تر شود.

این خط تولید در جریان سفر کاروان علم و فناوری به استان خراسان شمالی افتتاح شده است.

ستاری در این مراسم، با اشاره به تلاش استاندار و مسوولان استان خراسان شمالی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان، گفت: دامنه نفوذ محصولات منحصر به‌فرد و خلاقانه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و زندگی روزمره را بهتر می‌کند. امروز شاهد تولید نمونه‌ای موفق از این تولیدات دانش‌بنیان هستیم که هزینه‌های راه‌سازی را کاهش و ضمن ایجاد اشتغال، کیفیت را به طرز قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌دهد.

وی با بیان این‌که وضعیت شرکت های دانش بنیان استان از سفر سال گذشته ای که به این استان داشتیم بهتر شده است و شرکت های دانش بنیان خوبی شکل گرفته اند، افزود: محیط استان شرایط خوبی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان دارد و می توانیم امیدوار باشیم که اتفاقات خوبی از این نظر در استان رخ دهد.

به گفته ستاری، استان خراسان شمالی ظرفیت های ذاتی پرشماری دارد. یکی از این ظرفیت ها، نیروی انسانی خلاق است که پایه اقتصاد دانش بنیان محسوب می شوند. این استان از نظر معادن، گیاهان دارویی، صنایع خلاق، استارتاپ‌های خدماتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  نیز ظرفیت های خوبی دارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با ابراز امیدواری از اینکه این سفرها مسیر فعالیت شرکت های دانش بنیان را تسهیل کند، گفت: این سفرها شرایط را برای زایش خلاقانه ایده ها فراهم می کند و شکوفایی اقتصادی استان را در پی خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، خط تولید  آسفالت پلیمری یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که با فناوری بومی محقق شده است، علاوه بر کاهش ۶۰درصدی هزینه‌ها از طول عمر بالایی برخوردار است.

این شرکت دانش‌بنیان دارنده اولین کارخانه آسفالت پلیمری در استان خراسان شمالی است که توان تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن آسفالت پلیمری را دارد.

از ویژگی‌های آسفالت پلیمری نسبت به آسفالت معمولی می‌توان به افزایش صددرصدی مقاومت در برابر شیار افتادگی که بزرگترین معضل آسفالت کشور است، اشاره کرد.

مقاومت در برابر رطوبت و آبگرفتگی و همچنین مقاومت در برابر قیرزدگی از دیگر برتری‌های آسفالت پلیمری نسبت به آسفالت‌های معمولی است.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، این آسفالت پلیمری از استحکام بالایی برخوردار است  و با استفاده از آن شاهد صرفه‌جویی بسیار بزرگی برای پروژه راهسازی از نظر کمیت و کیفیت خواهیم بود.

برای عملکرد مناسب و پایداری روسازی آسفالتی، قیر مصرفی باید ضمن دوام مناسب در دماهای بسیار پایین و بسیار بالا مقاوم باشد. اصلاح‌کننده قیر که توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود، توانسته است کارآمدی خود را به خوبی نشان دهد.

افزایش نقطه نرمی و مقاومت مکانیکی قیر، کیفیت بالاتر بخشی از ویژگی‌های استفاده از این محصول دانش‌بنیان در تولید آسفالت است. همچنین علاوه بر این، قیر با وجود این اصلاح‌کننده، تا ۵۰ برابر نسبت به شیار افتادگی و دماهای پایین، مقاومت پیدا می‌کند. همچنین با افزایش چسبندگی مصالح با استحکام بالاتری به قیر پیوند می‌خورند.

پلیمر الاستو پلاستومر رشته‌ای به عنوان اصلاح کننده قیر و آسفالت استفاده می‌شود و کیفیت آسفالت را به میزان صددرصد افزایش می‌دهد. فناوری تولید این محصول ایران‌ساخت، بدون نیاز به محصولات و تجهیزات خارجی و در داخل کشور تولید شده است.

رونمایی از  دو طرح دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

در بازدید سورنا ستاری  معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، از دو طرح در آستانه تولید صنعتی و دارای قابلیت تجاری سازی این دانشگاه رونمایی شد. 

بر اساس اعلام معاونت علمی، با اجرایی شدن دو طرح جایگزینی نگهدارنده‌های طبیعی در مواد غذایی و داروی موضعی درمان لیشمانیوز جلدی با منشاء گیاهی از خروج ارز جهت خرید نگهدارنده‌های غذایی صنعتی و داروهای مشابه جلوگیری خواهد شد.