مرکز نوآوری معدنی و صنایع معدنی در دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی شد
 دکتر همایون کتیبه با بیان این‌که فارغ التحصیلان این دانشکده در بسیاری از صنایع و معادن داخلی و خارجی مشغول به کار هستند، افزود: همچنین فارغ التحصیلان این دانشکده به عنوان عضو هیات علمی در بسیاری از دانشگاه‌های داخلی و خارجی مشغول به تدریس و تحقیق هستند.

وی اظهار کرد: سطح علمی دانشجویان این دانشکده در جایگاهی است که بسیاری از دانشگاه های اروپایی، آمریکایی و استرالیا خواهان فارغ التحصیلان ما هستند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این دانشکده با بخش های مختلف معدنی کشور ارتباط دارد. همچنین فارغ التحصیلان این دانشکده در حوزه های عمرانیِ مرتبط با مباحثِ مختلف مهندسی زمین، سد سازی، اکتشاف و استخراج نفت و راه سازی نیز مشغول به فعالیت هستند.

دکتر کتیبه افزود: این دانشکده با بسیاری از شرکت های بخش خصوصی و دولتی قرارداد دارد و برنامه داریم که این فعالیت ها گسترش یابد.

وی با بیان اینکه قدم های بسیار مثبتی در دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه برداشته شده است، گفت: در حاشیه فضای فیزیکی دانشگاه با همکاری بخش خصوصی، «کافه معدن» در حالِ راه اندازی است.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: این کافه پس از راه اندازی بستری برای ارتباطات فعالان در حوزه معدن خواهد شد.

ایجاد مرکز نوآوری معدنی و صنایع معدنی در دانشکده

دکتر کتیبه از ایجاد مرکز نوآوری معدنی و صنایع معدنی در دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبرداد و گفت: این مرکز در مساحتی بالغ بر ۱۶۰ مترمربع راه‌اندازی می شود که قرار است بخش خصوصی احداث این مرکز را برعهده گیرد.

وی عنوان کرد: تیم‌های تحقیقاتی در این مرکز استقرار می‌یابد تا بتوانند ایده‌های خود را مطرح و زمینه تولید و تجاری سازی ایده‌های خود را ایجاد کنند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: همچنین قرار است در برج فناوری دانشگاه، شتاب‌دهنده معدنی ایجاد کنیم که در این شتاب‌دهنده ایده‌های مطرح شده در مرکز نوآوری دانشکده بررسی می‌شود و درصورت به نتیجه رسیدن ایده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.

دکتر کتیبه تصریح کرد: در کافه معدن و مرکز نوآوری دانشکده محدودیت پذیرش نداریم، به نحوی که پذیرش در این مراکز تنها مختص دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیست؛ بلکه اگر فردی ایده‌ای داشته باشد و ایده وی پس از ارزیابی‌ها به تصویب برسد، می‌تواند در این مراکز فعالیت کند.

وی عنوان کرد: این دانشکده در طرح ملی میدان نفتی دارخوین نیز همکاری تنگاتنگی دارد.

راه‌اندازی مرکز اصالت‌سنجی سنگ‌های قیمتی در دانشکده

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامه داریم مرکز اصالت‌سنجی سنگ‌های قیمتی را نیز در این دانشکده راه‌اندازی کنیم که این مرکز مسئولیت بررسی و صدور گواهی‌نامه برای سنگ‌های قیمتی را بر عهده خواهد داشت.

دکتر کتیبه اضافه کرد: در حال حاضر مراکز معتبر و شناخته شده در سطح دانشگاهی در این زمینه بسیار کم است.

وی با بیان اینکه دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تلاش دارد ارتباط خود را با صنعت تقویت کند، گفت: با تقویت این ارتباط بستر فعالیت‌های دیگر دانشکده نیز فراهم می‌شود.

طراحی و ساخت دستگاه منحصر به فرد توسط دانشجوی دکتری دانشکده

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: توسط دانشجویان دکتری این دانشکده دستگاه تست مقاومت سه محوری و خزش طراحی و ساخته شده است که در آزمایشگاه مکانیک سنگِ این دانشکده در حال بهره‌برداری است.

دکتر کتیبه عنوان کرد: تست های مربوط به این دستگاه انجام شده و این دستگاه هم اکنون فعال است. 

وی اضافه کرد: این دستگاه در بسیاری از مطالعات مکانیک سنگی مانند سدسازی، راه سازی و تونل سازی مورد استفاده است.

توجه بخش دولتی به دانشگاه‌ها بیشتر شده است

رئیس دانشکده مهندسی معدن ومتالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کر: باتوجه به فضای تحریمی که در کشور حاکم است، گرایش بخش خصوصی و دولتی به دانشگاه ها افزایش یافته است.

دکتر کتیبه افزود: در کشور ما نیروی انسانی از پتانسیل و توانایی زیاد برخوردار است، اما این توانایی‌ها عمدتاً بالقوه است و برای اینکه این توانایی‌ها بالفعل شود، باید بستر لازم را آماده کنیم که یکی از بسترها ارتباط صنعت و دانشگاه است. 

وی تاکید کرد: یکی از دلایل عدم شکل گیریِ کاملِ ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور این است که نگاه عمده صنعت ما به خارج بوده است، اما به دلیل تحریم و هزینه‌های زیاد ارزی اکنون این مراکز علاقه دارند با دانشگاه‌های کشور ارتباط برقرار کنند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در این راستا دانشگاه‌ها نیز باید بستری را فراهم کنند تا پاسخگوی نیازهای صنایع باشند.

دکتر کتیبه عنوان کرد: بنابراین باید سیستم دانشگاه‌ها چابک شود تا قادر باشیم سریع‌تر جوابگوی نیازهای صنعت باشیم.

وی ادامه داد: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر زیرساخت‌های خوبی، همانند برج فناوری، ایجاد شده که بتوانیم در زمینه ارتباط با صنعت فعالیت‌ها را تسهیل کنیم.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: صنعت به خصوص بخش خصوصی به دنبال ارتباط با دانشگاه‌ها است، اما تحمل بوروکراسی‌های اداری را ندارند و اگر نتوانیم سیستم را فعال و چابک کنیم، نمی‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی دانشکده مهندسی معدن به بودجه‌های دولتی

دکتر کتیبه افزود: یکی از اهداف دراز مدت ما در دانشکده مهندسی معدن این است که تا حد زیادی وابستگی خود به بودجه دولتی را کاهش دهیم چراکه بودجه‌های دولتی بسیار نوسان دارد و تکیه بر بودجه دولتی ما را دچار روزمرگی می‌کند.

وی عنوان کرد: برای توسعه بیشتر نیازمند بودجه‌های بیشتری هستیم که دولت نمی‌تواند آنها را تامین کند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: ارتباط ما با صنعت به معنای بازی برد- برد است، چرا که هم صنعت و هم دانشگاه از این ارتباط سود خواهند برد.

دکتر کتیبه با اشاره به فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشکده با موسسه «جی ای زد» آلمان ارتباط دارد که این موسسه درخصوص آموزش در حوزه آموزشیِ دانشگاه‌های افغانستان فعال است.

وی افزود: با همکاری موسسه «جی ای زد» آلمان یک دوره آموزشی تخصصی برای اساتید و کارشناسان کشور افغانستان برگزار کردیم که درآمد ارزی نیز برای دانشگاه به همراه داشت.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشکده در حال حاضر، با کمک معاونت بین‌الملل دانشگاه، همکاری مشترک آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد با دانشگاه مونتان اتریش و فرایبرگ آلمان دارد، بدین شکل که دانشجویان ما یک ترم را در اتریش و یک ترم را در آلمان و مابقی دوره کارشناسی ارشد خود را در ایران می‌گذرانند.

دکتر کتیبه خاطرنشان کرد: همچنین فارغ‌التحصیلان این دانشکده در وزارتخانه‌هایی مانند نیرو و راه و شهرسازی مشغول به فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: در حوزه متالورژی نیز فارغ‌التحصیلان این دانشکده در تمامی بخش‌های خصوصی و دولتی که مرتبط با این موضوع هستند، فعالیت می‌کنند.