نقرس را با چند راهکار ساده درمان كنيد
در این بیماری سطح اسید اوریک افزایش یافته و باعث تشکیل کریستال‌هایی می‌شود که در مفاصل تجمع پیدا می‌کنند. درد شست پا یکی از مهمترین نشانه‌های نقرس است. تورم و درد مچ پا، زانوها، پاها، مچ دست و آرنج نیز از دیگر علایم این بیماری است.
اسید اوریک ماده زائدی است که از تجزیه برخی مواد غذایی به خصوص پروتئین‌ها در بدن تولید می‌شود.
تصفیه اسید اوریک در بدن توسط کلیه‌ها انجام می‌شود و این ماده مضر با ادرار دفع می‌شود؛ ولی زمانی‌که مقدار آن زیاد باشد، فرآیند تصفیه و دفع با موفقیت انجام نمی‌شود و مقدار اضافی آن در بدن انباشته می‌شود.
افزایش غلظت اسید اوریک در خون در نهایت تبدیل به کریستال‌های (دانه‌های بلوری) اورات می‌شود که در اطراف مفاصل و بافت‌های نرم تجمع می‌یابد. این کریستال‌های سوزنی شکل مسئول التهاب و علایم دردناک نقرس هستند. این عارضه هیچ درمانی ندارد و تنها با رژیم غذایی و درمان‌های خانگی کنترل می‌شود. برخی از مهمترین راهکارهای کنترل نقرس عباتند از:

-تغییر رژیم غذایی
رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش دهنده فشار خون، مهمترین روش برای جلوگیری از حملات نقرس است؛ زیرا این رژیم غذایی خاصیت ضد التهابی دارد. آجیل، سبزیجات، انواع میوه‌ها، حبوبات، ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ در این رژیم غذایی گنجانده شده است.
مصرف غذاهای شور، فرآوری‌شده، چرب و شیرین با افزایش التهاب، نقرس را تشدید می‌کنند. مصرف آب کافی در روز و حداقل ۸ لیوان برای جلوگیری از رسوب اسید اوریک توصیه شده است.

-مصرف گیلاس و آب گیلاس
بر اساس گزارش مبتلایان به نقرس، مصرف گیلاس و آب آن درد ناشی از نقرس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این ماده غذایی به هضم اسید اوریک کمک می‌کند. گیلاس حاوی یک آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین است و بر اساس آمار، مصرف گیلاس احتمال حمله نقرس را ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

-مصرف کرفس
کرفس خاصیت ضد التهابی دارد و از فعالیت آنزیمی به نام xanthine oxidase جلوگیری می‌کند. این آنزیم اسید اوریک تولید می‌کند.
مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهد عصاره کرفس منجر به کاهش اسید اوریک می‌شود.

-میزان مصرف منیزیم را افزایش دهید
منیزیم عنصری برای کاهش التهاب است و دفعات و شدت حملات نقرس را کاهش می‌دهد، از طرفی این ماده معدنی میزان اسید اوریک را کاهش می‌دهد. اسفناج، انواع بادام و آجیل و آووکادو منبع غنی منیزیم هستند.

-ریشه زنجبیل
مصرف زنجبیل و دم‌کرده آن یک روش برای کاهش التهاب و کاهش حملات نقرس است. از طرفی می‌توان مناطق آسیب‌دیده ناشی از نقرس را با زنجبیل مالش داد تا درد و التهاب کاهش یابد.

-گزنه
مصرف گزنه از مدت‌ها قبل برای دیابت و بیماری‌های قلبی توصیه شده است. مطالعات جدید نشان می‌دهد این گیاه به صورت دم کرده برای کاهش حملات نقرس موثر است.

عدم درمان نقرس به تدریج باعث آسیب به مفاصل و کلیه‌ها می‌شود. بیماری شایع نقرس بیشتر در مردان و در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال دیده می‌شود.
داشتن سابقه خانوادگی نقرس، اضافه وزن، داشتن مشکلات کلیوی، قرار گرفتن در معرض سرب، نوشیدن الکل، مصرف برخی داروها به خصوص داروهای مدر یا نیاسین از عوامل خطر ابتلا به نقرس هستند.