رمان‌ آبکی و موسیقی‌ مبتذل؛ در اوج و فراموشی
مونا مرادی با اشاره به انتشار کتاب «شیرین‌تر از عسل» اظهار کرد: این دومین کتاب منتشرشده من است و پیش از این کتاب «ابوتراب» منتشر شده بود. «شیرین‌تر از عسل» روایتی داستانی از زندگی‌نامه کوچک‌ترین شهید استان قزوین، شهید «علی واعظی‌فرد» است که در سن ۱۲ سالگی به شهادت رسید.

او با بیان این‌که این کتاب برای رده سنی ۹ تا ۱۳ سال نوشته شده است، گفت: بی‌شک زندگی این شهید نیز مانند دیگر شهیدان گلگون‌کفن می‌تواند برای هر انسانی سرمشق و الگو قرار بگیرد با این‌ حال ادبیات نگارشی در این کتاب برای رده سنی نوجوان مناسب است.

او ادامه داد: تمام تلاش من در هنگام نگارش کتاب بر این بود که در متن داستانی مدنظر از نشانه‌هایی استفاده کنم که نشان دهد چگونه یک نوجوان ۱۲ساله به چنین درک و شعور بالایی رسیده است تا در این سن برای دفاع از آرمان‌های والای خود وارد عرصه جهاد شود و جان خود را در این راه نثار کند.

این نویسنده جوان با بیان این‌که کتاب با صحنه‌ای از یک مسجد شروع می‌شود، بیان کرد: تأکید من بر این بود که حتماً اولین خاطره و اولین مواجهه مخاطب با شهید در مسجد باشد تا نشان دهد مسجد چه جایگاهی در ارتقای تفکری و اعتقادی کودکان و نوجوانان دارد.

مرادی با بیان این‌که پیش از این سابقه نگارش کتاب در حوزه کودک و نوجوان را نداشته است، گفت: زمانی که این پیشنهاد به من شد بنا به دو دلیل قبول نکردم نخست این‌که کار در حوزه کودک و نوجوان نیازمند تخصص خاصی است و به‌شخصه تجربه کار کودک و نوجوان نداشتم و از سوی دیگر جنس قلم و حوزه تخصصی من در نگارش عاشقانه‌ها و موضوعات اجتماعی است.

او اضافه کرد: با این وجود به دلیل خاص بودن سوژه و نداشتن نمونه مشابه در استان در این رده سنی و با این موضوع منحصر به فرد تلاش خود را انجام دادم و برای این‌که کار جدیدی در این حوزه انجام دهم کتاب‌های بسیاری در حوزه کودک و نوجوان مطالعه کردم.

این نویسنده بیان کرد: همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردم کار در این حوزه سختی‌های خاص خود را داشت. با این وجود در نهایت کتاب به اتمام رسید و آن را به حضرت قاسم (ع) و قاسم‌های ۱۳ساله انقلاب اسلامی‌تقدیم کردم.

او افزود: مصاحبه‌های مفصلی با خانواده شهید انجام شده بود که کمک بسیاری در شناخت من نسبت به شهید داشت و ضمن برقراری ارتباط با این بزرگ‌مرد کوچک در نهایت کتاب «شیرین‌تر از عسل» چاپ شد.

مرادی با بیان این‌که یک کتاب کودک خوب باید ویژگی‌هایی را داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها داشتن دستور ادبیات صحیح برای کودک و یا نوجوان است، گفت: کتاب‌های موجود در حال حاضر به‌اصطلاح رایج بازاری است و وقتی کتابی را باز می‌کنیم با یک‌سری مفاهیم تکراری و بی‌سروته مواجه می‌شویم که حتی اشعار به‌کاررفته در آن خارج از وزن و قافیه درست و مناسب بوده و از سوی دیگر مشکلات ویرایشی و نگارشی در آن بسیار است.

او توجه به محتوای مناسب را دومین ویژگی یک کتاب اثرگذار و خوب برای کودک و نوجوان دانست و ادامه داد: در حوزه ترجمه با وجود برخی از کتاب‌های مناسب شاهد هستیم که برخی از کتاب‌های این حوزه مغایر با فرهنگ بومی ماست و ناخودآگاه مفاهیمی را در ذهن کودکان و نوجوانان بارگذاری می‌کند که قابل جبران نیست.

نویسنده کتاب «شیرین‌تر از عسل» یادآور شد: برخی از کتاب‌های خوب نویسندگان خارجی با وجود محتوای خوب به دلیل نداشتن تناسب با نیاز یک کودک ایرانی نمی‌تواند بیانگر مطالبات ما در این حوزه باشد و دغدغه کودکان سرزمین ما را رفع کند.

او سومین ویژگی یک کتاب مناسب در حوزه کودک و نوجوان را طراحی مناسب آن دانست و افزود: به‌طور طبیعی استفاده از رنگ‌ها و طرح‌ها گاه می‌تواند بیشتر از یک متن در ذهن کودک ماندگار شود.

این نویسنده قزوینی در خصوص چگونگی ارتباط برقرار کردن با کودکان و نوجوانان اظهار کرد: برای ارتباط‌گیری با قشر هدف در درجه نخست باید آن‌ها و نیازهای‌شان را به‌درستی بشناسیم تا براساس این شناخت متناسب با نیاز مخاطب دست‌به‌قلم ببریم.

او ادامه داد: البته با این نظر که باید صرفاً متناسب با سلیقه مخاطب عمل کنیم، مخالفم زیرا کسی که صرفاً دنبال تأمین سلیقه مخاطب است نمی‌تواند اثری ماندگار ایجاد کند چرا که سلایق هر روز در تغییر است.