ارسال پلاسمای تولیدی کردستان به اروپا
 محمدسعید کریمیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی بازرسی دو روزه نمایندگان وزارت بهداشت اتریش و شرکت تولید داروی اکتافارما، کیفیت فرآورده پلاسمای حاصل شده از خون‌های اهدایی در کردستان به منظور تهیه داروهای مشتق از این ماده حیاتی، تایید و مجوز ارسال محموله‌ها به اتریش صادر شد.

وی افزود: انتقال خون کردستان روزهای یکشنبه و دوشنبه میزبان سه بازرس از وزارت بهداشت اتریش و شرکت تولیدکننده داروهای مشتق از پلاسما بود.

مدیرکل انتقال خون کردستان عنوان کرد: براساس برنامه قبلی اعلام شده از کلیه بخش‌های فنی انتقال خون کردستان مانند کلینیک اهداکنندگان خون، آزمایشگاه فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی، کنترل کیفی، تضمین کیفیت، انبار، آزمایشگاه الایزا، آموزش منابع انسانی، تجهیزات پزشکی، ایمنی و بهداشت، سردخانه‌ها و واحد بسته بندی پلاسما بازرسی‌های فشرده به عمل آمد.

وی با بیان اینکه بازرسی‌ها شامل دو بخش اصلی بازبینی فرآیندهای کاری و بررسی مستندات بود، اظهار کرد: در خلال این بازرسی‌ها هیچ موردی که نامنطبق با دستورالعمل‌های استاندارد ملی و بین المللی باشد یافت نشد و در نهایت کردستان موفق به اخذ تاییدیه از بازرسان اروپا شد.

کریمیان هدف نهایی از ورود بازرسان اروپایی به ایران را تهیه داروهای مشتق از پلاسما خواند و عنوان کرد: تامین کافی و مقرون به صرفه این داروها در صورتی میسر می‌شود که پلاسمای سالم و با کیفیت ایرانی در اختیار شرکت‌های معتبر پالایشگر پلاسما در اروپا قرار گیرد.

وی از تبادل دانش و تجربه به عنوان دیگر دستاورد ورود ممیزین اروپایی به کردستان یاد کرد و گفت: کسب مهر تایید اروپایی‌ها بر عملکرد، سلامت و کیفیت محصولات پلاسمایی اعتماد به نفس کارکنان را افزایش می‌دهد و سطح دانش آنان را بالاتر می‌برد.

مدیرکل انتقال خون کردستان تصریح کرد: پلاسما ۵۶ درصد حجم خون را تشکیل می‌دهد که ۹۰ درصد آن آب و ۱۰ درصد بقیه شامل املاح، قند، چربی و پروتئین‌هائی نظیر فاکتورهای انعقادی خون است.

به گفته وی، پلاسمای انسانی منبع پروتئین‌های مختلفی همانند آلبومین، انواع فاکتورهای انعقادی، ایمونوگلوبولین و فیبرینوژن بوده و همین اجزای پلاسما است که در تولید داروهای حیاتی برای بیماران کاربرد بسزایی دارد.

کریمیان خاطرنشان کرد: بیماری‌های از جمله هموفیلی، نقص سیستم ایمنی بدن و بسیاری دیگر از بیماری‌های خودایمنی برای درمان و افزایش کیفیت زندگی خود مصرف کننده داروهای مشتق از پلاسما هستند.

وی با یادآوری اینکه انتقال خون کردستان در سال ۱۳۹۵ نیز موفق به اخذ تاییدیه از شرکت csl plasma آلمان شده است، از سازمان انتقال خون ایران به عنوان برترین سازمان در منطقه مدیترانه شرقی یاد کرد.