حال و هوای بازار خودرو چگونه است؟

به گزارش قلم، با توجه به شرایط مختلف سیاسی، تجاری و اقتصادی که کشورهای مختلف جهان از ابتدای سال جاری میلادی با آن مواجه بوده و با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرده‌اند، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در صنعت خودرو در جهان پیش‌تر برآورد کرده بودند که بازار فروش خودرو حداقل در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ با افت و کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو خواهد شد که بیشتر آن تحت تأثیر مسائلی همچون احتمال تداوم جنگ تجاری آمریکا با چین و اروپا و افزایش تعرفه‌های گمرکی که در نهایت منجر به افزایش هزینه‌های خودروسازان و رشد قیمت خودرو در جهان می‌شود، پیش بینی شده بود.

حالا تازه‌ترین آمار و گزارش‌های منتشر شده در وب سایت best selling cars نشان می‌دهد که میزان رشد فروش خودرو در بسیاری از بازارهای مهم و بزرگ جهان همچون ایالات متحده آمریکا ، چین ، هند ، روسیه و اروپا منفی گزارش شده است . بر اساس این آمارها می‌توان دریافت که حال بازار فروش خودرو تنها در دو کشور برزیل و ژاپن مناسب و مثبت ارزیابی و گزارش شده است .

نمودار زیر به تشریح دقیق آمار و ارقام مربوط به بزرگترین بازارهای فروش خودرو پرداخته است:

طبق نمودار بالا، میزان فروش خودرو در کشورهای اروپایی در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی شش میلیون و ۹۳۵ هزار دستگاه بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، با یک کاهش دو درصدی مواجه شده است.

در بازار روسیه نیز ۶۷۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو در این بازه زمانی به فروش رفته است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی، یک کاهش ۲.۲ درصدی را تجربه کرده است.

ایالات متحده آمریکا نیز میزان فروش خودرو در پنج ماهه نخست ۲۰۱۹ را شش میلیون و ۸۸۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه اعلام کرده است که این رقم در مقایسه با پنج ماهه نخست ۲۰۱۸، ۲.۱ درصد افت و ریزش پیدا کرده است.

در میان بازارهای مهم فروش خودرو در جهان، می‌توان گفت که تنها دو کشور برزیل و ژاپن با رشد در میزان فروش خودرو مواجه بوده‌اند به گونه‌ای که آمارها حاکیست در ژاپن، یک میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه به فروش رفته و رشد اندکی معادل ۰.۱ درصد را برای بازار این کشور برای خود به ثبت برساند.

برزیل نیز توانسته است با فروش یک میلیون و ۳۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو در این مدت زمان پنج ماهه، ۱۱.۱ درصد رشد و افزایش را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ارمغان بیاورد.

از ژانویه تا مه ۲۰۱۹ میلادی تنها یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو در هند به فروش رفته است که منجر به ثبت یک کاهش ۸.۹ درصدی در بازار این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

اما چین که به نظر می‌رسد بیشترین میزان کاهش فروش خودرو را در بازارهای مهم جهانی به خود اختصاص داده است، با ثبت ۱۵.۱ درصد کاهش، توانسته است در این بازه زمانی پنج ماهه هشت میلیون و ۲۳۳ هزار دستگاه خودرو بفروشد.