مفصل زانو برای بهبود راه‌ رفتن مبتلایان به فلج اندام تحتانی ساخته شد
تیم چند تخصصی فناوران مرکز رشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به سرپرستی دکتر منیره احمدی بنی، سرپرست دفتر ارزیابی فنی و تدوین استاندارد دانشگاه علوم بهزیستی با همکاری مهندسان مکانیک و بیومکانیک دانشگاه صنعتی شریف توانستند نسبت به طراحی و ساخت مفصل جدید زانو برای بهبود وضعیت راه رفتن افرادی که به هر شکلی از آسیب اندام تحتانی رنج می‌برند، اقدام کنند.

دکتر احمدی بنی درباره این مفصل توضیح داد: مفاصلی که هم‌اکنون برای ساخت این بریس‌ها استفاده می‌شوند، از نوع مفاصل "دراپ لاک " هستند که در طول همه فازهای راه رفتن، قفل شده و سبب می‌شوند که فرد استفاده کننده در طول راه رفتن همواره با زانوی کاملاً اکستنت شده و صاف راه برود و این نه تنها راه رفتن را نازیبا می‌کند، بلکه مصرف انرژی را افزایش می‌دهد و برای فرد، خستگی زودرس ایجاد می‌کند.

وی افزود: اما مفصل جدید هوشمند یا مفصل "استانس کنترل" به هنگام فاز ایستایی، دستور قفل شدن را از بخش تحتانی پا دریافت کرده و قفل می‌ماند (از خالی کردن زانو در این مرحله جلوگیری می‌کند) و زمانی هم که بیمار نیاز به خم کردن زانو و برداشتن اشیاء از روی زمین دارد، این مفصل می‌تواند به راحتی به سمت جلو نوسان کند، ضمن آنکه راه رفتن بیماران را بهبود بخشیده و زیبایی در قدم‌ها را دوباره به آنان باز می‌گرداند. این مفصل که حجم و وزن بسیار کمی دارد، به راحتی می‌تواند زیر لباس پوشیده شده و ظاهر فرد را حفظ کند.

به گفته این فناور حوزه توانبخشی، مفصل هوشمند ساخت داخل که یک بیستم قیمت نمونه خارجی آن قیمت دارد، برای افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند فلج اطفال، آسیب نخاعی و میلومننگوسل نیز هستند، قابل استفاده است.

دکتر امیرسالار جعفرپیشه، مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز ضمن تایید کارآیی این مفصل هوشمند مطابق با نمونه خارجی، گفت: این مفصل جدید هوشمند، فازهای مختلف راه رفتن بیماران را شناسایی می‌کند و می‌تواند جایگزین مفاصل قدیمی شود.

گفتنی است که هرچند سازمان بهزیستی کشور، تعداد ۱۷ هزار پرونده ضایعه نخاعی را ثبت کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود که افراد دچار ضایعه نخاعی در کشور بیش از ۴ برابر این آمار باشند و در واقع، ۶۸ هزار نفر در کشورمان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و بزرگترین مشکل خود پس از تثبیت شرایط را ناتوانی برای ایستادن و راه رفتن گزارش کرده‌اند.

ضمن آنکه بیماران دیگری مانند افراد مبتلا به فلج اطفال، سکته مغزی، ضعف عضله چهارسر، اختلال در مفصل زانو و ران و همچنین بیماران مبتلا به میلومننگوسل نیز از جمله بیمارانی هستند که برای راه رفتن، نیاز به استفاده از انواع وسایل کمک توانبخشی و بریس دارند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در راستای تحقق هدف دستیابی به مرجعیت علمی و فنی طراحی و ساخت تجهیزات توانبخشی و اندام مصنوعی در کشور، با حمایت همه جانبه از ۱۲ شرکت دانش‌بنیان و فناور تحت پوشش، گام‌های موثری در این زمینه برداشته است.