دسته‌های بازی مخصوص گوشی‌های موبایل طراحی مي‌شود
نمونه اولیه این دسته‌ها راه حلی برای مشکل لمسی بودن کنترل بازی‌های موبایل ارائه می‌دهد. علاوه بر این، آن طور که به نظر می‌رسد، مایکروسافت به دنبال آن است تا تجربه موفقیت‌آمیز Nintendo Switch را تکرار کند.

در مقاله مایکروسافت در این باره آمده است: «با همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، بازی با موبایل نیز رایج شده است. تعجبی ندارد که بازی‌های محبوب در این پلتفرم‌ها بر اساس کنش و واکنش‌های مبتنی بر صفحه نمایش لمسی کار می‌کنند. با این وجود، بسیاری از انواع بازی‌ها برای اجرا در گوشی‌های موبایل ساخته نشده‌اند.»

«دستگاه‌های بازی با موبایل چون کنسول پرتابل سونی پلی استیشن (Sony PlayStation Portable) و کنسول‌های DS و Switch نینتندو پلتفرم‌هایی هستند که برای غلبه بر این محدودیت‌ها طراحی شده‌اند. تجربه موفقیت آمیز کنسول Switch بر ارزش بالای استفاده از دسته‌های فیزیکی در بازی با موبایل حکایت دارد.»

ظاهراً مایکروسافت در کنار انتشار یک مقاله، طرح‌هایی را نیز در این‌باره به ثبت رسانده است. پیتنت مذکور و طرح‌های مربوط به آن از دو ماژول ورودی شارژی که به طور مستقیم یا از طریق فناوری‌های بی سیم به یک موبایل یا تبلت وصل می‌شوند، حکایت دارد.
تلاش مایکروسافت برای تعمیم تخصص خود در زمینه دسته‌های بازی به گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها، مکمل سیستم ایکس کلود ( (xCloud این شرکت خواهد بود که در ماه اکتبر (مهر-آبان) از آن رونمایی می‌شود.

در سیستم xCloud انواع بازی‌ها روی سرورهای مخصوص مایکروسافت نصب‌شده و از همان‌جا اجرا می‌شوند و دیگر نیازی به استفاده از یک کنسول بازی نخواهد بود. بازی‌هایی که در این سیستم تعریف شده‌اند، بر روی همه دستگاه‌های دیجیتال از تلفن همراه گرفته تا رایانه رومیزی و … قابل اجرا هستند.