تعرفه برق استخراج بیت‌کوین مشخص شد
به گزارش قلم، رئیس سندیکای صنعت برق از تنظیم تعرفه جدید برق برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین توسط وزارت نیرو خبر داد و گفت: وزارت نیرو برای تعرفه برق استخراج بیت‌کوین به یک عددی که گفته می‌شود ۷ سنت است رسیده و به دولت ارائه کرده است.
 
علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق درخصوص وضعیت استخراج رمزارزهای دیجیتالی و بیت‌کوین و استفاده از برق ارزان گفت: وزارت نیرو پیش‌تر برای استخراج بیت‌کوین پیشنهاد داده بود که نرخ برق استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتالی براساس تعرفه برق صادراتی محاسبه شود اما این طرح دیگر مطرح نیست و تعرفه برق صادراتی برای ماینرها منتفی شده است.
 
وی افزود: وزارت نیرو به یک عددی رسیده که گفته می‌شود ۷ سنت است به دولت آن را ارائه کرده است.
 
بخشی با اشاره به اینکه سندیکای صنعت برق مخالفتی با بیت‌کوین ندارد، گفت: سندیکای صنعت برق استخراج بیت‌کوین را یک فرصت می‌داند چرا که گفته می‌شود این اقدام یکی از روش‌های دور زدن تحریم‌ها است اما سوال ما این است که چرا باید استخراج کنندگان بیت‌کوین از برق ارزان و یارانه‌ای استفاده کنند.
 
وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که باید یک سازوکار منطقی برای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتالی ایجاد شود و بخش یارانه برق برای آنها است و براساس قیمت تمام شده تعرفه برق آنها محاسبه شود.
 
بخشی با تاکید بر اینکه با توجه به اینکه صادرات نفت با مشکل مواجه شده است یکی از نکاتی که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند صنعت برق است اظهار داشت: بالای ۹۰ درصد صدور خدمات فنی و مهندسی در صنعت برق بوده است و ۱۵۳ هزار نفر در صنعت برق مشغول به فعالیت هستند پس دولت به جای فکر کردن برای ایجاد اشتغال باید سازوکار و راهکاری برای حفظ این تعداد اشتغال به کار بگیرد.
 
رئیس سندیکای صنعت برق گفت: شرایط شبکه برق کشور در بخش انتقال و توزیع در مرز هشدار است. چرا که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته عمر مفید اغلب تجهیزات نصب شده صنعت برق متناسب با افزایش مصرف برق سرمایه‌گذاری نشده و پایین است.
 
بخشی با اشاره به اینکه اگر به اقتصاد کلان برق و سرمایه‌گذاری در این بخش فکری نشود دچار مشکل خواهیم شد، افزود: شرکت‌های فعال در صنعت برق هزار واحد فعال در این بخش است که با ظرفیت بسیار پایین است که به طور متوسط ۲۰ تا ۲۵ درصد است فعالیت می‌‌کند.
 
وی با انتقاد از عقد قراردادهای یک‌سو و ناعادلانه از سوی دولت با شرکت‌های فعال در صنعت برق اشاره کرد و گفت: متاسفانه با عقد قراردادهای یکسو و ناعادلانه از سوی دولت شرکت‌های خصوصی فعال در صنعت برق با مشکل رکود مواجه شدند چرا که وقتی قراردادی امضا می‌شود تمام ریسک‌ها برعهده بخش خصوصی است و یکطرف که همانا دولت است ایمن و بدون هیچ ریسکی قرارداد امضا می‌شود.
 
بخشی ادامه داد: در حال حاضر هزار قرارداد بلاتکلیف در صنعت برق داریم که به خاطر تغییر قیمت‌های مواد اولیه و ارز بوده است.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه بخش خصوصی باید تمام ریسک را بپذیرد و اگر نپذیرفت منجر به عزل قرارداد و حتی منجر به بلک لیست به آن شرکت خواهد شد.
 
رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: شرکت‌های فعال در صنعت برق کمترین آسیب را از تحریم‌ها دیده‌اند اما نوع برخوردها از داخل باعث شده تا آسیب‌های زیادی به شرکت‌های فعال به بخش خصوصی و پیمانکاران وارد شود.
 
وی با انتقاد از نظام بانکی و سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی برای خود یک ایالت خودمختار شده و تنها نهادی است که خودش قانون‌گذاری می‌کند آن ارزیابی، تشخیص و سپس تنبیه و تعطیل می‌کند و حتی قوه قضاییه چنین قدرتی ندارد.
 
بخشی تصریح کرد: وقتی تمام ابزارها در اختیار این نهاد گذاشته می‌شود باید بگوییم که این نهاد قدرت بالاتری از قوه قضاییه دارد.
 
به گفته وی نرخ بیمه پس از تنظیم قرارداد برای پروژه‌ها مشخص است اما در پایان کار در زمان صدور مفاصاحساب این نرخ‌ها به صورت دیگری محاسبه می‌شود.
 
بخشی با اشاره به اینکه مشکل سرمایه‌گذاری در صنعت برق داریم و این عدم سرمایه‌گذاری منجر به مشکلات شبکه برق شده است گفت: متاسفانه تعهدی به شرایط مالی در قراردادهای صورت گرفته با بخش خصوصی وجود ندارد و همین بی‌انضباطی مالی باعث شده است تا کار و فعالیت برای بخش خصوصی در صنعت برق روز به روز سخت‌تر شود.
 
منبع: فارس