شهردار مشهد: دو عضو شورا به دلیل مفاسد مالی بازداشت شدند
به گزارش قلم، محمدرضا کلایی شهردار مشهد در نشست خبری امروز خود که به مناسبت میلاد امام هشتم(ع) و دهه کرامت از یک سو و دویستمین روز استقرار او در شهرداری مشهد برگزار شد، به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

کلایی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت ۲ عضو بخش مرکزی شورای شهر مشهد توضیح داد: این موضوع مربوط به شورای شهر مشهد نیست، مسئله مربوط به شوراهای شهرستان مشهد در بخش مرکزی بوده است، یعنی بخشهایی که با دهیاری ها مربوط هستند. باید پذیرفت در هر نظام اجرایی مانند نظام شورایی، موضوعاتی مانند فساد هم مطرح می شود. بازداشتها مربوط به شورای شهر مشهد در بخش مرکزی و عملکرد مالی آنها بوده است.

شهردار مشهد ادامه داد: موضوع بازداشت این اشخاص هم تا جایی که مطلع هستم، فساد مالی است و خیلی پیچیدگی خاصی ندارد. کار اجرایی در این کشور سخت است و تردیدی در این مسئله نداریم. همیشه بخش زیادی از انجام کارهای اجرایی، مربوط به مدیریت حواشی و موضوعات غیر مرتبط است. فکر می کنم حداقل در ۲۰ سالی که فضای عمومی شهر مشهد را رصد کردم الان علی رغم سختی کاری، اگر کاری بخواهد انجام شود در همین دوره قابل انجام است. امروز زمانی است نهادهای حاکمیتی یکپارچگی دارند، نهادهای عالی دولت، نهادهای مرتبط با فعالیت های شهری، با همدیگر هماهنگند ولی همیشه این حواشی و مشکلات وجود دارد.

روندهای کشور، فاصله طبقاتی را افزایش می دهد
شهردار مشهد در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه چرا اقدامات شهرداری مشهد باعث افزایش فاصله طبقاتی در این کلانشهر شده است، گفت: درباره کاهش فاصله طبقاتی، اگر بخواهیم درباره توزیع برابر صحبت کنیم، باید مطالب زیادی را در نظر داشت. فاصله طبقاتی که مفهومی اجتماعی است، ابعاد مختلف کالبدی، فرهنگی، اجتماعی و نظایر آن دارد. از روز اول که برنامه دادم، چند جانبه درباره کاهش فاصله طبقاتی در مشهد بحث کردم.

شهردار مشهد در ادامه توضیحات خود گفت: از ۴ منظر و محور، باید برای کاهش فاصله بین نقاط برخوردار و نابرخوردار برنامه ریزی کرد که طبعا عملکرد پرحجمی را شامل خواهد شد. اول، سیما و منظر شهری در نقاط کمتر برخوردار است که باید تغییر کند. روی این مسئله تاکید زیادی در شهرداری مشهد شده است. در این رابطه زیرساختهای شهری ارتقا یافته و خدمات شهری، گسترده و با کیفیت تر ارائه می شود. نکته دوم، مسئله کسب و کار است که با مسایلی مانند فرماندهی مناطق حاشیه، آینده مناسبی در مقابل چشم ماست و امیدواریم باعث کاهش فاصله طبقاتی شود. مسئله سوم، توان اقتصادی و قدرت خرید مردم است. هر چند باید توجه داشت، مدیریت شهری در مسایلی مانند قدرت خرید مردم نمی تواند خیلی اثرگذار باشد، ولی باز هم این موضوع در شهرداری مد نظر است. مسئله چهارم ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی است که در واقع با همکاری های مختلف با بخشهای متفاوت، در شهرداری مشهد دنبال می شود.

کلایی در ادامه سخنانش گفت: واقعیت این است که ما درباره قدرت خرید مردم نمی توانیم خیلی کار کنیم. روندهای کشور، فاصله طبقاتی را تشدید می کند. ما اقدامات محلی را در مسیری که واگرایی خیلی زیاد نباشد، انجام می دهیم. هر چند ما خود را متولی رونق اقتصادی شهر می دانیم و اگربنا باشد شهر رونق اقتصادی یابد، بایستی مدیریت شهری پیگیر این مسئله شود. در کسب و کارهای مبتنی بر سوغات، مجموعه اقدامات اجتماعی و اقتصادی برای انجام امور بر اساس شناخت تقاضای بازار انجام شده است، گام اول را برداشته ایم. گام بعدی کسی است که به عنوان حمایتگر حلقه تولید، توزیع و پشتیبانی از توزیع برای خدمات زیارت مطرح شود. از سوی مدیریت با مجموعه های مختلف صحبت شده است. با مجموعه یک هولدینگ و شرکتهای جانبی آن، توافق اولیه پس از ۶ ماه مذاکره انجام شده است.

شهردار مشهد در توئیتر پاسخگوست
شهردار مشهد در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه در توئیتر، پاسخگویی داشته و دارد، گفت: قرار ما بر این است که هر ۱۰۰ روز یکبار در خدمت رسانه ها باشم. در این راستا، طرح سئوال در توئیتر شد و به میزان زیادی مورد سئوال شهروندان قرار گرفتم. افراد سئوالات زیادی طرح کردند که جای تشکر دارد. بخشهایی از سئوالات را سعی می کنم اینجا پاسخ دهد و بخش هایی را باز هم باید در توئیتر پاسخ گفت.

وزیر کشور: اکثر پروژه های عمرانی کشور تعطیل است
شهردار مشهد در بخشی از سخنان خود درباره تعطیلی پروژه های عمرانی کشور از زبان کشور سخن گفت. کلانی درباره اقدامات عمرانی در شهر مشهد توضیح داد: در ماه مبارک رمضان مهمان وزیر کشور کشور بودیم. آقای رحمانی فضلی پرسید مهمترین اقدامات شهری مشهد کجاست؟ من درباره مترو گزارش دادم. آقای وزیر کشور گفت: ۱۰ درصد کارهایی که می گویید اگر انجام داده باشید هم خوب است. بنده گفتم ما صددرصد عملیات را انجام دادیم. صبح ۲۱ رمضان، خدمت وزیر کشور در بازدید میدانی از پروژه بودیم و به عمق ۴۰ متری زمین و به نقطه تقاطع خط ۲ و ۳ تونل مترو رفتیم. دو ایستگاه دیگر باب الجواد و شهید کاوه را هم بازدید کردیم. وزیر کشور گفت: من در تمام کشور سفر می کنم و اکثر پروژه ها تعطیل است، الان با این حجم در مشهد، کار عمرانی در حال انجام است، جای تعجب دارد.

او درباره ترافیک در فضای پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: ما تلاش داریم این فضا امن و آرام باشد و از حمل و نقل عمومی حمایت کنیم و مشکلی برای کم توانان پیش نیابد. در جلسه دیروز با قائم مقام تولیت آستان قدس، به توافقهای کلی رسیدیم. در موضوع ترافیک اطراف حرم مطهر، باید به سمت اولویت دادن به راه حل های پیاده محور و حمل و نقل پاک برویم. ما ناچار از محدودسازی هستیم ولی این محدودسازی الزاما با گرفتن عوارض پیش نمی رود. امسال پولی شدن تردد در سطح مشهد اصلا انجام نمی شود. به هر حال جمع بندی به این سمت می رود که محدودیتهایی را درباره حمل و نقل در اطراف حرم مطهر تا پایان امسال برقرار کنیم. همچنین تعدادی پارکینگ با ظرفیت بالا در آنجا در نظر گرفته می شود که وسایط حمل و نقل عمومی در آنجا مستقر خواهد شد. اولین پروژه هم در میدان شهدا، کلید خورده است.