هیچکس حق ندارد طرح تنفس جنگل را زیر سوال ببرد
به گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، خلیل آقایی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران اظهار کرد: همه باید بدانند که این طرح تنها یک طرح پنج‌ساله نیست بلکه باید تداوم داشته باشد و همه باید قبول کنیم که برای تامین چوب واحدهای تولید راهی غیر از واردات و زراعت نداریم.

وی تنها راه برای رونق تولید کارگاه‌ها و کارخانه‌های مصرف‌کننده چوب در کشور را واردات و زراعت چوب دانست.

آقایی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را «اتفاقی بی‌نظیر برای ملت ایران» خواند و گفت: با اجرای طرح تنفس و ممنوعیت برداشت چوب از جنگل‌های شمال کشور برای همیشه ماندگار و اهمیت آن دوچندان شده است.

طرح تنفس جنگل از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد. بر اساس این طرح هرگونه برداشت چوب از جنگل ممنوع است و همچنین تمامی شرکت‌های فعال در برداشت چوب طی مدت سه سال از آغاز اجرا باید فعالیتشان را تعطیل کنند و دولت نیز حق تمدید قرارداد آنها را ندارد.
 

مشکلی برای واردات چوب نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در واردات چوب و حتی با پوست مشکلی نداریم و چندین بار هم اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی با اعلام اینکه برداشت چوب از جنگل تا پیش از اجرای طرح تنفس هر ساله افزایش می‌یابد، گفت: تاکید می‌کنم که ما نمی‌توانیم طرح تنفس جنگل را تعطیل کنیم، اما در واردات چوب مشکلی نداریم و تسهیل‌گری هم می‌کنیم و حتی برای حل مشکل آفات احتمالی از واردات چوب، کارشناس به مبدا واردات برای کنترل اعزام خواهیم کرد.

آقایی زراعت چوب را از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای تامین چوب مورد نیاز کشور دانست و افزود: برای برداشت درختان شکسته و افتاده هم طبق مقررات باید مزایده برگزار شود و هر شرکت‌کننده‌ای که بیشترین قیمت را اعلام کند می‌تواند این کار را انجام دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها از طرح موضوع درختان افتاده برای زیر سئوال بردن طرح تنفس جنگل انتقاد کرد و گفت: جمع‌آوری درختان شکسته و افتاده را از سال قبل شروع کردیم ولی مشکل اصلی درختان شکسته و افتاده نیست.

آقایی طرح این موضوع را که درختان افتاده و شکسته می‌تواند بخشی از نیاز چوب کشور را تامین کند، نادرست دانست و تاکید کرد: همه باید بدانند که درختان شکسته فقط حالت مسکن و آسپرین را برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های مصرف‌کننده چوب دارد و راه‌حل اصلی، در واردات و زراعت چوب است و ما هم برای زراعت چوب حمایت می‌کنیم، زمین در اختیار قرار می‌دهیم و تسهیلات می‌پردازیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به درخواست کارخانه چوب و کاغذ مازندران مبنی بر اینکه سازمان جنگل‌ها درختان شکسته و افتاده را تحویل این شرکت دهد، گفت: این کار غیر قانونی است برای اینکه نیازمند ترک تشریفات است و ما هم چنین اختیاری نداریم.

طرح ممنوعیت برداشت چوب از جنگل مبتنی بر برنامه ششم و مصوب مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن دولت موظف است از زمان اجرای این طرح (اواخر سال ۹۵) هیچ قرارداد پایان‌یافته در طرح‌های جنگلداری را تمدید نکند و وضعیت سایر قراردادهای مدت‌دار را هم در طول سه سال اول برنامه ششم مشخص کند.

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران ۱۴۰ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه را تحت پوشش داشت که بر اساس این قانون از اول آذرماه سال ۹۶ طرح ممنوعیت شامل حال این شرکت شد و حق برداشت از جنگل را ندارد.

همچنین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مازندران با هدف تسهیل‌گری برای کارخانه چوب و کاغذ مازندران در محل این کارخانه با حضور استاندار مازندران برگزار شد.