نامطلوب بودن وضعیت حفاظتی جنگل‌های شمال
سرهنگ علی عباس نژاد روز یکشنبه در ساری بيان كرد: طبق طرح تنفس جنگل های شمال و با اتمام قراردادهای بهره برداری و فعالیت شرکت های حفاظتی؛ با تدبیر ریاست سازمان جنگل ها، ساماندهی نیروها و عرصه های واگذاری به شرکت ها در قالب مناقصه با دقت و حساسیت بالایی در حال انجام است ولی بررسی ها از وضعیت جنگل های شمال و آمار قاچاق چوب نشان می دهد که نقش شرکت های حفاظتی موثر نبوده است و به اهداف مورد نظر نرسیده ایم.

وی توضیح داد: متاسفانه شرکت هایی که حفاظت از عرصه های جنگلی را تحویل گرفته و نیروهایی را که در اختیار و به کار می گیرند، جوابگو وظایف خود نیستند در حالی ما در زمینه نیروهای جنگلبانی هم با کمبود شدید مواجه هستیم و نسبت جنگلبان و جنگل بشدت منفی است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر منتظر معرفی اجرای مناقصه جدید برای معرفی شرکت هایی هستیم که در مناقصه حفاظت از جنگل های هیرکانی برنده می شوند و یگان حفاظت علاوه بر نظارت بر به کار گیری نیروهای این شرکت ها، آموزش امنیتی و انتظامی را نیز برگزار می کند.

عباس نژاد از زیر سئوال بردن طرح تنفس جنگل انتقاد کرد و گفت: متاسفانه برخی افراد با نفوذ و حتی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اجرای طرح تنفس معترض هستند، در حالی که این طرح مصوب و اجرا شده تا جنگل های شمال را از تجاوز و تخریب بیش از حد نجات دهد و تنها راه نجات جنگل هیرکانی نیز اجرای درست و کامل طرح تنفس است.

وی یکی از بسترهای لازم برای اجرای درست طرح تنفس جنگل را رفع مشکل کمبود نیرو به عنوان جنگلبان دانست و افزود: بر اساس استانداردهای جهانی به ازای هر هزار هکتار جنگل به طور متوسط باید یک جنگلبان وجود داشته باشد، اما در ایران هر ۴۰ هزار هکتار عرصه طبیعی یک جنگلبان فعالیت دارد.

این مسئول گفت: علاوه بر کمبود نیرو جنگلبان، نداشتن چارت قانونی نیز سبب شد تا جنگلبانان تنها بر حسب علاقه‌ای که به طبیعت دارند، فعالیت کنند چرا که این نیروها با توجه به وضعیت استخدامی و حقوق پایین خود از لحاظ سازمانی هیچ پشتوانه و انگیزه‌ای ندارند.

اجرای طرح تنفس جنگل که مصوب مجلس و مبتنی بر برنامه ششم توسعه است از اواخر سال ۹۵ به صورت تدریجی به اجرا گذاشته شد. قرار شد اجرای این طرح پس از سه سال کامل شود و از زمان اجرای کامل نیز هرگونه برداشت چوب از جنگل ها ممنوع می شود.

طبق این طرح قرار شد سازمان جنگل ها از زمان اجرا آن در اواخر ۹۵ قرارداد هیچیک از شرکت های بهره بردار جنگل را که در مازندران تعدادشان بیش از ۱۵ واحد اعلام شد تمدید نکند ولی نیروهای این شرکت ها را با رعایت قانونی به عنوان نیروهای حفاظتی در چارچوب طرح تنفس به کار بگیرد.

تاکنون قرارداد بیشتر شرکت های بهره بردار جنگل های شمال پایان یافته و نیروهای آنها هم به عنوان حفاظت از جنگل در حال فعالیت هستند ولی گفته می شود این نیروها کمتر به وظایف محوله توجه دارند و قرارداد کاری با عنوان حفاظت از جنگل را بیشتر به معنای بیکار نشدن خود تلقی می کنند.

جنگل‌های شمال جزو جنگل‌های هیرکانی به‌حساب می‌آید که بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارند و یکی از ارزشمندترین و منحصربه‌فردترین جنگل‌های جهان به‌شمار می‌آید و از آن به‌عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد.
در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.