2019، زمان طلایی خرید خودرو برقی
مروری بر 10 دلیلی که نشان می‌دهد امسال بهترین فرصت برای خریداری یک دستگاه اتومبیل الکتریکی است
هرچند این نوع از وسایل نقلیه هنوز نتوانسته‌اند سهم بالایی از بازار (بخصوص در آمریکای شمالی) کسب کنند اما به نظر می‌رسد که تقاضای خودرو الکتریکی نسبت به سال‌های قبل رشد چشمگیری داشته است. البته هنوز درباره این خودروها شک و تردیدهایی در میان جامعه وجود دارد و بعضی خریداران با استناد به همین شبهات، فعلا خرید خودرو تمام الکتریکی را معقول نمی‌دانند اما باید گفت که حالا زمان مناسب آن فرارسیده است. بد نیست نگاهی داشته باشیم بر 10 دلیلی که خرید چنین اتومبیل‌هایی را توجیه می‌کنند.
1. گزینه‌های خرید بیشتر نسبت به قبل
امروزه مدل‌های متعددی از خودروهای تمام الکتریکی به بازار آمده‌اند که فقط در بازار آمریکا به 17 مدل می‌رسند. بهای بیشتر این خودروها به اندازه نمونه‌های بنزینی و در حدود 30 هزار دلار است و در این ‌بین اسمارت EQ فورتو با 23 هزار و 900 دلار ارزان‌ترین قیمت را دارد. اگرچه امسال محصولات جدیدی چون آئودی ای-ترون و جگوار آی-پیس به‌عنوان خودروهای لوکس به گزینه‌های انتخابی خریداران اضافه می‌شود اما هنوز می‌توان با رقم‌های پایین‌تری هم صاحب یک اتومبیل برقی مانند هیوندای کونا، کیا نیرو و نیسان لیف پلاس شد. به‌علاوه نباید محصول محبوب تسلا یعنی مدل سه را فراموش کرد که نسخه پایه آن با 35 هزار دلار قابل خریداری است.
انتظار می‌رود در سال 2020 خودروهای تمام الکتریکی بیشتری به بازار بیایند و حتی بعضی از آن‌ها تا انتهای سال جاری میلادی عرضه شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به نسخه بازطراحی شده کیا سول، خودرو جدید مینی، سوپراسپرتی با نشان استون مارتین، مرسدس بنز، پورشه و پولستار اشاره کرد. خودروهایی که با پیشرانه برقی قصد دارند جا پای نمونه‌های بنزینی و دیزلی بگذارند.
2. افزایش برد مسافت
اگرچه زمانی خودروهای الکتریکی به‌زحمت قادر بودند با یک بار شارژ مسافت 150 کیلومتر را طی کنند اما امروزه هشت مدل از آن‌ها می‌توانند با یک بار شارژ برد بالای 300 کیلومتر داشته باشند. دراین‌بین هر سه محصول تسلا یعنی مدل سه، مدل اس و مدل ایکس توانسته‌اند به مرز 500 کیلومتر یا فراتر از آن برسند که در نوع خود قابل‌توجه است. هیوندای کونا و کیا نیرو الکتریکی به ترتیب با برد عملیاتی 415 و 385 کیلومتر نسبت به خودروهای تسلا ارزان‌ترند و قشر بیشتری از مردم توان خرید این اتومبیل‌های کره‌ای را دارند. علاوه بر این، باید به شورلت بولت EV با برد 383 کیلومتر و نیسان لیف با برد 363 کیلومتر اشاره کرد که جزو گزینه‌های مناسب برای خرید به شمار می‌روند.
3. آخرین شانس برای عدم پرداخت مالیات
درگذشته بیشتر دولت‌ها برای اشاعه فرهنگ استفاده از خودروهای الکتریکی مشوق‌هایی چون معافیت مالیاتی را ارائه کردند. همین مسئله یکی از دلایلی بود که فروش این نوع از اتومبیل‌ها افزایش یافت اما حالا زمزمه‌هایی از تغییر این قانون به گوش می‌رسد. آمریکا یکی از دولت‌هایی است که می‌خواهد لااقل بخشی از این قانون را لغو کند تا بتواند درآمدهای خود را افزایش دهد. سال گذشته کاخ سفید در کنار ارسال صورت‌های مالی مربوط به مالیات خودروهای الکتریکی، طرحی برای کنگره فرستاد تا اعتبار مالیاتی برای همه خودروسازان عدد مشخصی داشته باشد یا این اعتبار به‌طور کامل لغو شود. درگذشته خودروهای الکتریکی در مقیاس پایینی تولید می‌شدند و به همین دلیل، دولت آمریکا برای هر اتومبیل اعتبار مالیاتی 500/7 دلاری در نظر می‌گرفت تا مشتریان برای خرید ترغیب شوند.
البته از امسال و حتی در صورت عدم تصویب طرح پیشنهادی دولت، قرار است در دو مرحله این اعتبار قطع شود. سال گذشته تسلا نخستین خودروسازی بود که از مرز تعیین‌شده در قانون قبلی یعنی تولید 200 هزار دستگاه وابسته به باتری (تمام برقی و پلاگین هایبرید) گذر کرد و به همین دلیل در اول ژانویه اعتبار مالیاتی تخصیص‌یافته به 750/3 دلار و در اول جولای به 850/1دلار کاهش یافت و تا 31دسامبر امسال به صفر می‌رسد. جنرال موتورز نیز از مرز تعیین‌شده عبور کرده است و مرحله کاهش اعتبار آن از اول آوریل آغاز شده است. بااین‌حال کنگره آمریکا در حال بررسی لایحه‌ای است که می‌تواند کمک‌حال این دو خودروساز شود تا بیش‌ازپیش در ارائه اتومبیل‌های برقی نقش داشته باشند.
4. بالا رفتن ارزش مدل‌های کارکرده
عموما خودروهای الکتریکی دست‌دوم به دلیل نداشتن اعتبار مالیاتی 500/7 دلاری و همچنین برد عملیاتی کمتر در مقایسه با مدل‌های جدید، افت قیمت زیادی دارند و به همین دلیل، عده‌ای از خرید آن‌ها منصرف می‌شوند اما امروزه اوضاع فرق کرده است. مدل‌هایی چون شورلت بولت EV، تسلا مدل3، اس و ایکس،‌ جگوار آی-پیس و آئودی ای-ترون می‌توانند بیش از 300 کیلومتر برد مسافتی داشته باشند و برخلاف اسلاف خود استهلاک پایین‌تری دارند. برای نمونه وب‌سایت kelley blue book که یکی از معروف‌ترین وب‌سایت‌های درج آگهی خودرو در آمریکا به شمار می‌رود، پیش‌بینی کرده است که تسلا مدل3 تا 36 ماه پس از خرید می‌تواند 3/64درصد ارزش خود را حفظ نماید.
5. سوخت ارزان‌تر از بنزین
اگرچه قیمت بنزین همچنان مقرون‌به‌صرفه است اما در یک مسافت مشخص، الکتریسیته به‌عنوان سوخت یک اتومبیل برقی هزینه پایین‌تری خواهد داشت. آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا می‌گوید هیوندای آیونیک الکتریکی فقط 73/1لیتر در هر 100 کیلومتر (معادل بنزینی قیمت الکتریسیته) مصرف می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، با 500 دلار در سال می‌توان بیش از 24 هزار کیلومتر مسافت طی کرد. این آژانس همچنین تخمین می‌زند که استفاده از آیونیک الکتریکی به جای خودروهای بنزینی، در طول پنج سال و مسافت یکسان چیزی در حدود 250/4دلار در هزینه سوخت شما صرفه‌جویی می‌کند.
6. ایستگاه‌های شارژی که به‌تدریج اضافه می‌شوند
دپارتمان انرژی آمریکا تخمین می‌زند که نزدیک به 21 هزار ایستگاه شارژ در سراسر این کشور وجود دارد که فقط طی چند سال اخیر دو برابر شده‌اند. اگرچه این ایستگاه‌ها در مقایسه با پمپ‌بنزین‌ها اندک هستند اما می‌توان آن‌ها را در پارکینگ فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و حتی مراکز خرید زنجیره‌ای پیدا کرد. بیشتر ایستگاه‌های شارژ در آمریکا از نوع 240 ولتی و سطح دو هستند که قادرند در عرض چهار ساعت کل ظرفیت باتری خودرو را شارژ کنند. البته نوع شارژ سریع سطح سه نیز وجود دارد که در عرض 30 دقیقه قادر به پر کردن 80 درصد ظرفیت باتری است. اگرچه ایستگاه‌های شارژ سریع در مقایسه با نوع 240 ولتی کمیاب‌اند اما طی ماه‌های اخیر شاهد رشد احداث این ایستگاه‌ها بوده‌ایم.
7. هزینه نگهداری پایین
وقتی خودرو الکتریکی داشته باشید، نیازی به تعویض روغن و قطعات و همچنین تون آپ نیست. به دلیل استفاده اتومبیل‌های برقی از جعبه‌دنده یک سرعته و نبود قطعاتی چون سوپاپ، شمع، مافلر، پمپ‌بنزین، کلاچ، استارتر، شلنگ و کاتالیزور عملا نیازی نیست که از بابت خرابی پیشرانه نگران باشید. فقط با یک سرویس معمولی که شامل تعویض تایرها، چک کردن پد ترمز و دیگر اجزا می‌شود، با خیال راحت می‌توان برای مدت‌ها از خودرو برقی استفاده کرد.
8. خودروهایی که آلایندگی ندارند
برخلاف موتور احتراق داخلی، پیشرانه الکتریکی دودی از خود تولید نمی‌کند و کاملا دوستدار محیط‌زیست است. البته منتقدان سریعا به این نکته اشاره می‌کنند که بیشتر برق تولیدی جهان با سوزاندن سوخت فسیلی به دست می‌آید اما در مقابل باید گفت که در خیلی از نقاط دنیا نظیر ژاپن، آمریکا و بریتانیا تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بیشتر شده است و به‌زودی سهم سوزاندن نفت و گاز برای تولید الکتریسیته کمتر خواهد شد. همچنین به‌تازگی تحقیقاتی از سوی دانشمندان انجام شده است که نشان می‌دهد حتی با در نظر گرفتن دود ناشی از برق تولیدی با سوخت‌های فسیلی، یک خودرو بنزینی دود بیشتری نسبت به یک اتومبیل الکتریکی تولید می‌کند.
9. شارژ با نور خورشید
مسلما پاک‌ترین راه برای اینکه خودرو الکتریکی خود را شارژ کنید و نگران دود ناشی از نیروگاه برق نباشید، استفاده از پنل‌های خورشیدی است که می‌تواند روی سقف خانه یا گاراژ نصب شوند. متأسفانه این پنل‌ها قیمتی در حدود هفت‌هزار دلار دارند و البته باید هزینه باتری را هم برای ذخیره انرژی در روز و استفاده از آن در هنگام شب اضافه کنید که مطمئنا مبلغ گزافی می‌شود. اگر سقف خانه و گاراژ به این پنل‌های خورشیدی مجهز گردد،‌ قیمتی در حدود20هزاردلار خواهد داشت که 30 درصد آن از سوی دولت آمریکا پرداخت خواهد شد. البته این طرح تشویقی به‌مرور کاهش می‌یابد که در سال 2020 به 26 درصد، در 2021 به 22 درصد و در 2022 به‌طور کامل حذف می‌شود.
10. ارزان بودن خودرو برقی دست‌دوم
اگرچه قیمت کارکرده مدل‌های جدیدتر رشد قابل‌توجهی تجربه کرده اما هنوز بهای مدل‌های قدیمی‌تر، ارزان و مناسب است. برای نمونه می‌توان نیسان لیف 2011 با کارکرد 810/92 کیلومتر و برد 117 کیلومتر را با قیمتی در حدود 500/5 دلار یا یک میتسوبیشی i-MiEV را با کارکرد 890/67 کیلومتر و برد 104 کیلومتر فقط با 900/5 دلار خرید. اگرچه برد عملیاتی آن‌ها محدود است و شاید شما را به دردسر بیندازد اما می‌تواند برای خودرو دوم یا سوم خانواده گزینه مطلوبی باشد تا به‌سادگی در شهر از آن‌ها استفاده کرد.