از کنسول‌ها تا رایانه‌های شخصی
8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

پایان سال، زمان مناسبی است که آموخته‌های خود را مرور کرده، از آن‌ها در سال پیش رو استفاده کنیم و بکوشیم اشتباه‌های گذشته را تکرار نکنیم. کسانی هم که یک سال را با بازی‌های متنوع و پلتفرم‌های مختلف گذرانده‌اند، حالا بهترین فرصت را دارند تا نگاهی به گذشته بیندازند و بازی‌های خوب و بد را بشناسند که سال آینده از علاقه خود و سبک‌هایی که دوست دارند، عقب نمانند.

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

سال شمسی به دلیل اینکه در تقویم، بخشی از دو سال میلادی را در خود جای می‌دهد، همواره با موج‌های مختلفی از انتشار بازی‌ها مواجه است. تابستان‌های خشک و بی‌بازی جایشان را به پاییز پربازی می‌دهند که همراه با پایان سال میلادی است و ناشران بهترین‌هایشان را در این فصل از سال به بازار می‌فرستند. بعد از ترافیک بالای این فصل نوبت به آرامش بعد از طوفان آغاز سال میلادی جدید و زمستان می‌رسد و با نزدیک شدن به بهار، دوباره بازی‌های خوب و متنوع کم‌کم از راه می‌رسند. گرچه بیشتر بازی‌ها به صورت مشترک برای پلتفرم‌ها منتشر می‌شوند، گاهی یکی از آن‌ها روی یک پلتفرم خاص، درخشان‌تر ظاهر می‌شود یا طرفداران بیشتری را جذب می‌کند. البته در این میان می‌توانید با تعدادی از بهترین بازی‌ها در سبک‌های مختلف هم آشنا شوید.


در پایان، نگاهی به بازی‌های سال آینده انداخته‌ایم و تعدادی از مهم‌ترینشان را به صورت کوتاه معرفی کرده‌ایم. بعضی از بازی‌ها هم مانند مجموعه «فیفا» (FIFA)، PES و «ندای وظیفه» (Call of Duty) که هر سال به بازار می‌آیند، نیازی به معرفی ندارند و تعدادی از بازی‌ها هم هنوز تاریخ مشخصی برای انتشار ندارند؛ به همین سبب تلاش کردیم بازی‌هایی را که تاریخ انتشارشان در سال آینده قطعی شده است، انتخاب کنیم. ناگفته نماند با اینکه بازی‌های درخشانی مانند Lara Craft Go در میان بازی‌های تلفن‌های همراه و تبلت‌ها حضور دارند، اما به دلیل گستردگی و فراوانی این بازی‌ها از انتخاب برگزیدگان بر روی پلتفرم‌هایی که از سیستم‌عامل اندروید و iOS استفاده می‌کنند، صرف نظر کرده‌ایم.

PC

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

با اینکه فروش بازی‌ها روی کنسول‌ها بیشتر است و استودیوها علاقه‌ کمتری برای انتشار بازی‌هایشان برای این پلتفرم دارند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند محبوبیت رایانه‌های دوست‌داشتنی را انکار کند. رایانه‌های شخصی بدون در نظر گرفتن قیمت و با توجه به قطعه‌های جدیدی که همواره برایشان تولید می‌شود، قدرت بسیار بیشتری در مقایسه با کنسول‌ها دارند و بازی‌های مشترک را با گرافیک خیره‌کننده و نرخ فریم بالاتری اجرا می‌کنند. البته همان‌طور که می‌دانید که برای داشتن چنین رایانه‌ای باید چندبرابر قیمت کنسول هزینه کنید و این هزینه جدا از قیمت نمایشگری حرفه‌ای خواهد بود. از طرفی، تعداد زیادی از کاربران ترجیح می‌دهند در کنار کنسولشان از رایانه‌ای با سخت‌افزار متوسط هم استفاده کنند و بعضی از بازی‌های مستقل یا سبک‌تر را روی این پلتفرم اجرا کنند. با هر دلیلی که سراغ رایانه‌های شخصی رفته‌اید، همواره تعداد زیادی بازی خوب در انتظارتان است که گاهی تنها روی این پلتفرم در دسترس هستند. به علاوه امسال ناشران ژاپنی علاقه فراوانی به رایانه‌ها نشان دادند و مجموعه‌های ژاپنی و پرطرفداری مانند سه‌گانه «فاینال فانتزی13» (Final Fantasy13) را که پیش از این تنها برای کنسول‌ها در دسترس بود، برای این پلتفرم منتشر کردند.


با توجه به این توضیحات، انتخاب بهترین بازی رایانه‌های شخصی کار بسیار مشکلی است. اگر سراغ بازی‌های ماجرایی و ساخته‌های استودیوی «تل‌تیل» (Telltale) برویم، بازی‌های لذت‌بخشی چون «ماین‌کرفت: بخش داستانی» (Minecraft: Story Mode) و «داستان‌هایی از سرزمین‌های مرزی» (Tales from the Borderlands) در انتظارتان است. اگر دنبال تجربه‌ خاص‌تری در سبک ماجرایی هستید نیز می‌توانید روی «داستان او» (Her Story) حساب کنید که میان‌پرده‌های آن توسط یک بازیگر واقعی و با کمک دوربین ضبط شده است. خوشبختانه، کسانی که دنبال نقش‌آفرینی‌ای با حال‌وهوای دوران اوج این سبک بر روی رایانه‌ها بودند، شاهکاری به نام «ستون‌های ابدیت» (Pillars of Eternity) را در اختیار داشتند که با دوربین ایزومتریک، از بالا به پایین، روایت می‌شود و دست کمی از شاهکارهای سال‌های دور Obsidian ندارد. از این‌ها گذشته، دو بازی «ویچر۳: شکار وحشی» (The Witcher 3: Wild Hunt) و «متال گیر سالید۵: درد فانتوم» (Metal Gear Solid V: The Phantom Pain) نیز حضور موفقی در رایانه‌ها داشته‌اند و برخلاف رسم همیشگی که بازی‌های جدید با کارت‌های گرافیک مختلف و سخت‌افزارهای متفاوت به‌درستی اجرا نمی‌شوند، تجربه‌ لذت‌بخشی را برای کاربران این پلتفرم رقم زدند. ویچر۳ حتی با کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر هم به‌راحتی اجرا می‌شد و خبری از باگ‌های عجیب و غریب در آن نبود. متال گیر سالید نیز برای اولین بار هم‌زمان با کنسول‌ها برای رایانه‌های شخصی منتشر شد و تجربه‌ بی‌نقصی را از موتور «فاکس» برای رایانه‌ها به ارمغان آورد.

Xbox One

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

کنسول مایکروسافت امسال علاوه بر بازی‌های مشترک با پلتفرم‌های دیگر مانند «ندای وظیفه: عملیات سری۳»، «بتمن: شوالیه آرکام»(Batman: Arkham Knight) و شاهکاری به نام «فال‌آوت 4» (Fallout 4)، بازی‌های انحصاری خوبی داشت که توانستند کاملاً سبک‌های مختلف را پوشش دهند. گرچه امسال ندای وظیفه خانه همیشگی‌اش را ترک کرده و محتواهای زمانی و ویژه‌اش را در اختیار پلی‌استیشن۴ قرار داده بود، اما حضور قدرتمند قسمت پنجم مجموعه «هیلو» با نام «نگهبانان» در سبک اکشن اول شخص، باعث شد کمبودی احساس نشود. «هیلو۵: نگهبانان» (Halo 5: Guardians) یکی از بازی‌های ایکس‌باکس وان از زمان رونمایی این کنسول بود که بسیاری از کاربران منتظر آن بودند و قسمت اول از یک سه‌گانه جدید را تشکیل می‌دهد. بخش چندنفره نفس‌گیر و بخش داستانی زیبایی که می‌توانید آن را با کمک دوستانتان بازی کنید، تنها بخشی از نقاط قوت این بازی باشکوه هستند که بدون شک، بهترین بازی اکشن اول شخص سال را نصیب این بازی می‌کنند.


کسانی که اهل بازی‌های مسابقه‌ای باشند، حتماً یک شماره از مجموعه «فورتزا موتوراسپورت» (Forza Motorsport) را بازی کرده‌اند که همواره در کنار مجموعه «گرن توریزمو» (Gran Turismo) از کنسول سونی، انتخاب کسانی است که دنبال شبیه‌ساز واقعی ماشین‌ها هستند. امسال شماره ششم این مجموعه بسیار درخشان ظاهر شد که بی‌تردید، می‌تواند جایگاه بهترین بازی مسابقه‌ای سال را از آن خود کند. اما مایکروسافت در سبک اکشن سوم شخص، مهمان ویژه‌ای داشت که ابتدا تنها برای ایکس‌باکس وان و ایکس‌باکس۳۶۰ منتشر شد. اگرچه اکنون نسخه رایانه‌های شخصی «خیزش توم ریدر»(Rise of the Tomb Raider) هم به بازار آمده است، اما کاربران پلی‌استیشن۴ باید تا سال آینده برای ملاقات با لارا کرافت صبر کنند. هر چند توم ریدر انحصاری زمانی است، اما به‌خوبی توانست به فروش کنسول مایکروسافت کمک کند و با گیم‌پلی جذاب و طراحی مرحله هوشمندانه‌اش، همواره به‌عنوان یکی از کاندیدهای بهترین بازی‌ سال شناخته شود. اما طرفداران کنسول‌های مایکروسافت می‌دانند که هیچ‌چیز مانند یک شماره از مجموعه هیلو، نمی‌تواند بازیکنان را به وجد بیاورد. ما نیز «هیلو۵: نگهبانان» را بهترین بازی ایکس‌باکس وان در سال ۱۳۹۴ انتخابمی‌کنیم.

Xbox 360

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

ده سال از عمر این کنسول دوست‌داشتنی می‌گذرد و هنوز هم بازی‌هایی مانند «خیزش توم ریدر» برای آن منتشر می‌شوند. با اینکه با حضور ایکس‌باکس وان، دیگر بازی‌های مهم و جریان اصلی برای این کنسول منتشر نمی‌شوند، اما مایکروسافت هنوز هم از آن حمایت می‌کند و بازی‌های مختلفی برایش منتشر می‌شوند که خیزش توم ریدر و «متال گیر سالید۵: درد فانتوم» آخرین بازی‌های مهم ایکس‌باکس۳۶۰ هستند. قسمت پنجم متال گیر سالید در کنار نسل هشتم، هم‌زمان برای کنسول‌های ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳ منتشر شد و به جز بخش گرافیک، تفاوتی با نسخه‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ نداشت. اما اگر صحبت از یک بازی انحصاری بعد از ده سال باشد و آن بازی جدیدترین ماجراجویی لارا کرافت در خیزش توم ریدر باشد، دیگر جای هیچ شکی برای انتخاب بهترین بازی این کنسول نخواهد بود. خیزش توم ریدر گرچه با گرافیک خیره‌کننده و انیمیشن‌های شگفت‌انگیز نسخه ایکس‌باکس وان برابری نمی‌کند، خوشبختانه همان گیم‌پلی دوست‌داشتنی و نقشه بزرگ بازی را برای گشت‌وگذار، سکوبازی، حل معما و مبارزه ارائه می‌کند.

PlayStation 4

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

سونی امسال را با یک انحصاری شگفت‌انگیز و عالی آغاز کرد و از همان نخستین روزهای بهار، بهترین بازی سال ۱۳۹۴ کنسولش را وارد بازار کرد. «بلادبورن» (Bloodborne) کمال خالقان مجموعه «ارواح تاریک» (Dark Souls) است و در میان بهترین بازی‌های نقش‌آفرینی اکشن تاریخ قرار می‌گیرد. سازندگان در استودیوی FromSoftware، این بار با حذف سپر از روند بازی، مبارزه‌ها را وارد مرحله‌ تازه‌ای کردند و سرعت فراوانی در مقایسه با مجموعه ارواح تاریک به آن بخشیدند. به علاوه اگر درست بعد از ضربه خوردن بتوانید حمله کنید، می‌توانید مقداری از خط سلامتی‌تان را بازگردانید و همین نکته باعث شده است تا اکشن بیشتری خلق کنید. البته طبق معمول با توجه به سختی بازی که به نوعی امضای همیشگی استودیوی FromSoftware است، به صبر و حوصله فراوانی برای پشت سر گذاشتن منطقه‌های مختلف بازی و از پا درآوردن غول آخرها نیاز دارید. خوشبختانه، مکانیک کمک گرفتن از دیگران هنوز هم در بازی وجود دارد و می‌توانید در حالت آنلاین تا سه نفر به صورت هم‌زمان با یکدیگر همکاری کنید.


گرچه بازی‌های مشترک کنسول‌ها مانند «متال گیر سالید۵: درد فانتوم» با نرخ فریم و کیفیت بیشتری در مقایسه با نسخه‌های ایکس‌باکس وان اجرا می‌شدند و سونی توانسته بود بازی‌های مستقل زیادی را در کنار رایانه‌های شخصی جذب خود کند، اما در نبرد انحصاری‌ها نتیجه را به مایکروسافت واگذار می‌کند. شروع طوفانی سونی در سال ۱۳۹۴ به‌سرعت فروکش کرد و دیگر خبری از یک بازی انحصاری درخور توجه نشد. البته باید گفت که پلی‌استیشن۴ با قدرت به پیشتازی‌اش در فروش ادامه می‌دهد و بازی‌هایی مانند «ویچر3»، «ندای وظیفه: عملیات سری۳»، «فرقه‌ اساسین: سندیکا» (Assassin's Creed Syndicate) و «فال‌آوت4» کمک فراوانی به ادامه فروش این کنسول کردند. البته سونی هم چندان بیکار نبود و با «تا سپیده‌دم» (Until Dawn)، مجموعه ناتان دریک که هر سه شماره آنچارتد(Uncharted) را با کیفیت تمام HD و نرخ ثابت ۶۰ فریم در یک دیسک قرار داده بود و همچنین بازسازی باکیفیت «خدای جنگ۳» (God of War 3) که هدیه سانتامونیکا به مناسبت ده سالگی این مجموعه بود، به استقبالهواداران رفت.

PlayStation 3

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

برخلاف ایکس‌باکس۳۶۰، هنوز هم بازی‌های فراوانی برای پلی‌استیشن۳ منتشر می‌شوند که البته بیشترشان مجموعه‌های ژاپنی و نقش‌آفرینی‌های شرقی هستند. عده زیادی معتقد هستند که گرچه مجموعه‌هایی مانند «آنچارتد»، «خدای جنگ» و بازی‌های استودیوی «کوانتیک دریم»(Quantic Dream) قدرت عجیب و نهفته کنسول پلی‌استیشن۳ را نشان داده‌اند، اما هنوز هم توان واقعی این کنسول درک نشده است. با این‌ حال، با وجود پلی‌استیشن۴ بسیار کم پیش می‌آید بازی بزرگی برای این کنسول منتشر شود. اگر از بازیکن‌های قدیمی باشید، حتماً می‌دانید که خانه اصلی مجموعه «متال گیر سالید» کنسول‌های سونی است و پیش از قسمت پنجم، تمام قسمت‌های این مجموعه به صورت انحصاری روی کنسول‌های مختلف سونی منتشر شده بودند. با اینکه نسخه نسل هفتم بیشتر بازی‌ها با نزدیک شدن به زمان انتشار لغو می‌شدند، اما «متال گیر سالید۵: درد فانتوم» هم‌زمان برای همه کنسول‌ها منتشر شد و گرچه داستان برای طرفداران این مجموعه راضی‌کننده نبود، تمام خاطرات خوشمان با متال گیر و کنسول‌های سونی، در کنار کیفیت قابل قبول بازی بر روی پلی‌استیشن۳، جایی را برای انتخاب بازی دیگری باقی نمی‌گذارد.

PlayStation Vita

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

وضعیت کنسول دستی سونی اصلاً خوب نیست و مدتی پیش خبر رسید که استودیوهای داخلی سونی دیگر از آن حمایت نمی‌کنند. این موضوع به این معنی است که خبری از بازی‌های انحصاری از طرف سونی نخواهد بود. با این حال امسال «عهد شکسته» (Broken Age) توانست در کنار بازی‌های ژاپنی و سکوبازی‌های مختلف، به‌خوبی روی این کنسول ظاهر شود و با اینکه این بازی ماجرایی، پیش از این برای رایانه‌های شخصی و سیستم‌عامل‌های iOS و اندروید منتشر شده بود، اما بازهم موفق شد مخاطبان بسیاری را جذب کند. سال آینده سال بهتری برای پلی‌استیشن ویتا خواهد بود و بازی‌های بهتر و متنوع‌تری برای آن منتشر خواهند شد.

Wii U

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

همان‌طور که می‌دانید، کنسول نینتندو به‌ندرت بازی مشترکی با کنسول‌های سونی و مایکروسافت دارد و بازی‌های جریان اصلی مانند «فرقه اساسین» و «ندای وظیفه» برای آن منتشر نشده‌اند. در عوض استودیوهای داخلی نینتندو تلاش کرده‌اند ضعف Wii U و بی‌علاقگی بازی‌سازان به این کنسول را با بازی‌های خلاقانه و جذاب جبران کنند. هرچند این بازی‌ها خیلی دیر به بازار رسیدند، اما حالا یکی از بهترین فرصت‌ها برای تهیه Wii U و لذت بردن از بازی‌های انحصاری آن است. امسال Splatoon توانست نظر مثبت منتقدان و مخاطبان را جلب و جای خالی یک بازی چندنفره را پر کند. اگرچه ظاهر شخصیت‌ها و محیط بازی، کارتونی و شاد به نظر می‌رسد، اما Splatoon دست‌کمی از دیگر بازی‌های تیراندازی سه‌بعدی ندارد و می‌تواند شما را سرگرم کند. کسانی که اهل بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی باشند، حتماً «وقایع‌نگاری زنوبلید» (Xenoblade Chronicles)را که در سال ۲۰۱۱ برای کنسول Wii منتشر شد به خاطر دارند. مکانیک‌های مبارزه عالی در کنار دنیای بزرگ، شخصیت‌ها و داستان به‌یادماندنی، باعث شدند این بازی بدرخشد و همچنان در یادها بماند. امسال بالاخره قسمت تازه‌ای از بازی با نام «وقایع‌نگاری زنوبلید ایکس» (Xenoblade Chronicles X)منتشر شد که اگر شاهکاری به نام «سوپر ماریو میکر» (Super Mario Maker)وجود نداشت، به‌راحتی می‌توانست بهترین بازی Wii U لقب بگیرد. نینتندو با سوپر ماریو میکر، تخیل و خلاقیت مخاطبان را هدف گرفته است و به جای اینکه خودش شماره جدیدی از ماریو را تحویل دهد، این اجازه را به علاقه‌مندان می‌دهد تا با کمک امکانات کنسول Wii Uمرحله‌های دلخواه‌شان را بسازند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. به این ترتیب آن‌قدر مرحله متنوع و جذاب از ماریو خواهید داشت که هیچ‌وقت قدیمی نخواهند شد. کافی است به مراحلی که افراد سرشناس صنعت بازی‌سازی ساخته‌اند سر بزنید و مرحله‌های آن‌ها را بازی کنید تا متوجه شوید که سوپر ماریو میکر فراتر از بازی است و می‌تواند کلاس درس بازی‌سازی باشد.

3DS

8 بازی منتخب سال ۱۳۹۴

بهترین کنسول دستی حال حاضر دنیا، بازی‌های عالی و درجه یک بسیاری دارد که آن را به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کنسول‌های چند سال اخیر تبدیل کرده‌‌اند. نینتندو، تا به حال نسخه‌های مختلفی از این کنسول را وارد بازار کرده است و سازندگان هم با توجه به امکانات مختلف این کنسول، بازی‌های بسیار متنوعی را برای آن تولیدمی‌کنند


اما هر کس که اهل کنسول‌های دستی باشد، می‌داند که بدون یک شماره از شکارچی هیولا نمی‌توان زندگی کرد و با اینکه «شکارچی هیولا4» (Monster Hunter 4) در سال ۲۰۱۳ منتشر شده بود، نسخه Ultimate آن با امکانات و بهبودهای فراوان امسال منتشر شد و همچنان انتخاب اول کسانی است که دنبال اکشن نقش‌آفرینی طولانی و هیجان‌انگیز روی یک کنسول دستی هستند. البته 3DS امسال هم میزبان یک بازی جدید در مجموعه زلدا با نام Tri Force Heroes بود که می‌توانید ماجراهای بازی را با کمک دوستانتان دنبال کنید.

بهترین بازی سال 1394

انتخاب بهترین بازی‌ سال در میان تعداد زیاد بازی‌های مختلف در سبک‌های متنوع، کار بسیار دشواری است. حقیقت این است که صنعت بازی‌سازی برخلاف سال‌های گذشته و نسل‌های قبل، تا حدی کامل و قدرتمند شده است که هر کدام از بازی‌ها تجربه خاص و لذت‌بخشی هستند. اگر به سبک خاصی علاقه‌مند نباشید و مایل باشید همه‌چیز را امتحان کنید، بازی‌های خوب و درجه ‌یک بسیاری منتشر شده‌اند که برای تمام کردن همه آن‌ها و کامل کردنشان، به زمانی بیش از یک سال احتیاج خواهید داشت. از طرفی، روند ساخت و توسعه بازی‌ها به استاندارهای مشخصی رسیده‌اند و کم پیش می‌آید که استودیوی بابرنامه و مدیریت‌شده‌ای، بازی ناقصی را آماده کند.


بازار بازی‌های تلفن‌های همراه هم آنقدر گسترده شده است که با وجود استودیوهای مستقل و کوچک، هر روز شاهد بازی‌های متنوع و خلاقانه‌ای هستیم که بعضی از آن‌ها تنها روی سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS در دسترس هستند. به این ترتیب سلیقه و نگاه خاص هر وب‌سایت، نشریه یا نویسنده‌ای، تأثیر فراوانی بر انتخاب برگزیدگان در سبک‌های مختلف دارد و البته بخشی از این جریان هم به تبلیغات و هیاهوی ایجادشده درباره یک بازی و حمایت مستقیم ناشران و تهیه‌کنندگان برمی‌گرد که در مراسم‌ و جوایز مختلف، شاهد آن هستیم. به علاوه باید این موضوع را هم در نظر گرفت که محبوبیت یک بازی نزد مخاطبان نیز تأثیر فراوانی در این جریان دارد و در نهایت هدف همه آن‌ها سرگرم کردن مخاطب است. حالا واقعاً انتخاب میان «فال‌آوت4»، «ویچر۳: شکار» وحشی یا «بلادبورن» چه ضرورتی دارد؟


اگر اهل نقش‌آفرینی‌های بزرگ و بی‌پایان باشید، همین حالا حداقل هر سه بازی را یک بار تمام کرده‌اید و مشغول کامل کردن مأموریت‌های جانبی یا امتحان کردن مسیرهای تازه هستید. فال‌آوت۴ مأموریت‌های ریز و درشت، بخش‌ها و منطقه‌های مختلفی دارد که بعد از صدها ساعت بازی هنوز هم می‌توانید چیزهای تازه‌ای کشف کنید. ویچر۳ بازی باشکوه و به‌یادماندنی‌ای است که شخصیت‌ها به‌خوبی در بطن داستان قرار گرفته‌اند و هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع از لذت بردنتان از ماجراجویی‌ در نقشه بسیار بزرگ بازی شود. بلادبورن شاهکار دیگری است که تازه محتوای دانلودی جدیدی برای آن منتشر شده و تجربه دلچسب آن را وارد مرحله جدیدی کرده است. سوپر ماریو میکر یکی از بازی‌های متفاوت امسال بود که برای اولین بار لذت ساخت و طراحی یک مرحله را به مخاطبان هدیه کرد و حالا آن‌قدر ماریوی دوبعدی و متنوع در اختیار داریم که هر کدام با خلاقیت و تخیل بازی‌کنندگان و با الهام از بازی‌های مختلف ساخته شده‌اند. خیزش توم ریدر هم به‌خوبی خود را از سایه‌ آنچارتد بیرون کشید و هوشمندانه تمام تجربه‌ و گیم‌پلی قسمت قبل را گسترش داد و جایی برای قدرت‌نمایی بازی‌هایی مانند «بتمن: شوالیه آرکام» و «فرقه اساسین: سندیکا» باقی نگذاشت.
کسانی که از مخاطبان حرفه‌ای فوتبال هستند، می‌دانند که هر کدام از مجموعه‌های فیفا وPES ویژگی‌ها و حال‌وهوای مخصوص به خودشان را دارند. امسال «فیفا16» یکی از بزرگ‌ترین تغییرهای چند سال گذشته را به همراه داشت و با اضافه کردن ۱۴ تیم ملی زنان، برای اولین بار بازیکنان زن و تیم‌های ملی‌شان را وارد این مجموعه کرد. از سوی دیگر، بالاخره PESتوانست به تعادلی که بعد از تغییر موتور بازی به آن احتیاج داشت برسد و یک فوتبال عالی و حساب‌شده را در حمله و دفاع ارائه دهد. وقتی تنها دو بازی فوتبال وجود دارد که هر کدام جذابیت‌ها و امکانات خودشان را دارند، انتخاب بهترین بازی در کنار دیگر بازی‌های ورزشی هیچ منطقی ندارد.


با انتخاب یا طرفداری بیهوده از هر چیزی، تنها خودتان را از تجربه‌های جذاب و جدید محروم می‌کنید. این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که به تعداد تمام مخاطبان بازی‌ها، «بهترین بازی سال» وجود دارد و نباید با تبلیغات و گرفتار شدن در جریان‌های مختلف خودمان را از سبک و بازی‌ای که دوست داریم محروم کنیم. به این ترتیب بهترین بازی سال ۱۳۹۴ از نگاه ما «بازی شماست» و امیدواریم همان‌طور که در بازی‌ها موفق هستید، سال خوشی را در بازی زندگی ۱۳۹۵ پیش رو داشته باشید.