کولر گازی پنجره‌ای بخریم یا اسپلیت؟

به گزارش قلم، خرید کولر گازی شاید هزینه زیادی لازم داشته باشد، اما اگر قبل از خرید همه چیز را در مورد ویژگی‌ها و اصطلاحات کولر‌های گازی بدانید، می‌توانید تا حد زیادی کارتان را در خرید کولر‌های گازی راحت کنید و خرج‌های اضافه برای خرید کولر‌های گازی را به کلی حذف کنید. با این کار نه تنها می‌توانید انتخاب درست‌تری در خرید کولر‌های گازی داشته باشید، در بلند مدت می‌توانید هزینه‌های قبض برق را به شکل چشمگیری کاهش دهید تا دیگر از بابت مصرف برق بالای کولر‌های گازی نگرانی نداشته باشید. در این گزارش همه آن چیزی که باید موقع خرید کولر‌های گازی در مورد ویژگی‌های آن‌ها بدانید را آورده‌ایم.

کولر گازی پنجره‌ای بخریم یا اسپلیت؟
به گزارش فرارو؛ موقع خرید کولر گازی همه چیز به بودجه شما بستگی دارد. اول از همه باید با خودتان روراست باشید و مشخص کنید که تا چه حد می‌خواهید برای خرید کولر گازی پول خرج کنید. کولر‌های گازی عموما دو نوع دارند و به صورت یک تکه و پنجره‌ای یا دو تکه و اسپلیت تولید می‌شوند. کولر‌های پنجره‌ای کمترین دردسر را دارند. پنجره را باز می‌کنید و آن را لبه پنجره می‌گذارید. دیگر نه نیاز به نصب کولر روی دیوار است، نه نیاز به رد کردن سیم و لوله بین یونیت‌های داخلی و بیرونی. قیمتشان هم خیلی کمتر از کولر‌های اسپلیت است، اما اگر سراغ خرید این کولر‌های گازی می‌روید، باید با آرامش خانه خداحافظی کنید. این کولر‌های گازی با سر و صدای زیادی که دارند حتی یک لحظه نمی‌گذارند خواب راحت داشته باشید و کار به جایی می‌رسد که عرق ریختن را به تحمل صدای آن‌ها ترجیح دهید. مشکلات کولر پنجره‌ای به سر و صدا ختم نمی‌شود و سر ماه که نگاهی به قبض برق بیاندازید، می‌بینید چه کلاه گشادی سرتان رفته. مصرف برق کولر‌های گازی پنجره‌ای عموما خیلی بیشتر از کولر‌های اسپلیت است و از این نظر می‌توانید خرید کولر اسپلیت را به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت ببینید. کولر‌های اسپلیت علاوه بر یونیت داخلی، یک یونیت خارجی دارند که از طریق آن حرارت و رطوبت را به خارج خانه منتقل می‌کنند. فاصله بین این دو یونیت به نوع کولر گازی اسپلیت بستگی دارد. اگر فاصله هال خانه تا نزدیک‌ترین پنجره بیشتر از ۲۰ متر است، همین حالا فکر خرید کولر گازی اسپلیت را از سرتان بیرون کنید. چراکه هرچه فاصله بین دو یونیت بیشتر باشد، هم بازدهی کولر گازی کمتر می‌شود و هم نصب آن دردسر بیشتری دارد. مگر اینکه سراغ کولر‌های گازی با قالیت عملکرد در فاصله بیشتر از ۲۰ متر بروید که درچنین حالتی خرجتان خیلی بیشتر خواهد شد. با این حال یک خبر خوب برایتان دارم. اگر خواستید چند کولر گازی در خانه داشته باشید، لازم نیست برای هر کدامشان یک یونیت خارجی بگذارید و می‌توانید همه اسپلیت‌ها را به یک یونیت خارجی متصل کنید.

علاوه بر کولر‌های گازی پنجره‌ای و اسپلیت، ممکن است در بازار چشمتان به کولر‌های گازی پرتابل و ایستاده هم بیافتد، اما عموما از این کولر‌های گازی برای مصارف اداری و صنعتی استفاده می‌کنند و کمتر کسی کولر ایستاده را گوشه اتاق می‌گذارد.

هرگز روی دست به آچار بودنتان حساب نکنید
حتی اگر در کار‌های فنی استاد هستید، بیخیال نصب کولر گازی شوید و این کار را به نصاب‌های این حوزه بسپارید. هرچقدر هم که دست به آچار باشید، بعید است بتوانید به تنهایی از پس نصب کولر بربیایید. این کار سختی‌های خودش را دارد و کسی جز نصاب کولر گازی نمی‌تواند آن را به درستی انجام دهد.

سمت کولر‌های بدون اینورتر نروید!
کولر‌های گازی بعضا یک قطعه جداگانه به نام اینورتر دارند که روی کمپرسور نصب می‌شود. وقتی برای کولر‌های گازی یک دمای مشخص تعیین می‌کنید و می‌خواهید محیط خانه را در آن دما نگه دارد، دو اتفاق ممکن است بیافتد. کولر‌های بدون اینورتر وقتی به دمای ایده‌آل شما می‌رسند خاموش می‌شوند و بعد از اینکه دوباره هوا گرم شد مجددا شروع به کار می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود کولر‌های گازی بدون اینورتر در طول شبانه روز چند بار روشن و خاموش شوند و از آنجا که بیشترین مصرف برق یک محصول به زمان روشن شدن آن مربوط می‌شود، این مسئله باعث افزایش مصرف برق در کولر گازی می‌شود.

کولر‌های دارای اینورتر کلا رفتار دیگری دارند. آن‌ها وقتی به دمای ایده‌آل خانه می‌رسند به جای خاموش شدن، توان کولر را کاهش می‌دهند. در چنین حالتی دیگر شاهد روشن و خاموش شدن کولر گازی و سرد و گرم شدن محیط نیستیم و کولر گازی می‌تواند دمای محیط را به یک فاصله نسبتا خوبی از دمای ایده‌آل ما حفظ کند.

کولر گازی با چه توان و ظرفیتی بخریم؟
فرقی نمی‌کند جارو برقی بخواهید بخرید یا کولر گازی، باید میزان توان لوازم خانگی متناسب با محلی باشد که می‌خواهید از آن استفاده کنید. بالا بودن توان کولر گازی نمی‌تواند برای همه مزیت داشته باشد، چراکه اگر یک کولر گازی با توان بالا را در یک اتاق کوچک نصب کنید، دمای اتاقتان بیش از اندازه سرد یا گرم خواهد شد. برای همین بهتر است کولر گازی که انتخاب می‌کنید، متناسب با ابعاد خانه یا محل کارتان باشد.

ظرفیت سرمایش کولر‌های گازی با واحدی به نام BTU اندازه‌گیری می‌شود که مخفف British Thermal Unit است. کولر‌های گازی ظرفیتی بین ۱۰ تا ۳۰ هزار BTU توان دارند و عموما آن‌ها را بر اساس ظرفیت سرمایش نام‌گذاری می‌کنند. کولر‌های گازی ۱۰ هزار برای محیط‌های کوچک مثل مثل دفتر کار مناسب‌اند و نهایتا می‌توانند تا ۳۵ متر مربع مساحت را پوشش دهند. کولر‌های ۱۲ هزار برای سالن‌های بین ۳۵ تا ۵۰ متر مناسب هستتند و کولر‌های ۱۶ هزار می‌توانند تا ۷۵ متر مربع را پوشش دهند. اگر محیطی که می‌خواهید کولر گازی را در آن نصب کنید بزرگ‌تر از این حرف‌هاست، باید سراغ کولر‌های گازی ۱۸ هزار بروید که تا ۱۱۰ متر را پوشش می‌دهند. برای سالن‌هایی که بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ متر مساحت دارند باید از کولر‌های ۲۴ هزار استفاده کنید و در آخر برای محیط‌های خیلی بزرگ، چاره‌ای جز استفاده از کولر‌های ۲۸ و ۳۰ هزار ندارید.

توجه داشته باشید که اگر یک کولر گازی ۳۰ هزار را در یک اتاق کوچک نصب کنید، نه‌تن‌ها برای خرید کولر گازی خرج اضافه کرده‌اید، بلکه چنین کولر گازی نمی‌تواند انتظار شما را برآورده کند. علاوه بر گران بودن، صدای آن تقریبا بیشتر است و مصرف برق بالاتری دارد. با انتخاب نادرست کولرگازی و رعایت نکردن تناسب مساحت محیط و ظرفیت کولر گازی، بدون هیچ دلیلی متحمل این هزینه‌ها خواهید شد.

همچنین متراژ محیط تنها فاکتور برای انتخاب ظرفیت کولر گازی نیست. خیلی فرق می‌کند خانه شما وسط کویر باشد، یا در دامنه کوه. برای همین بهتر است نهایتا برای انتخاب کولر گازی مناسب روی مشاوره متخصص‌ها و پشتیبانی شرکت‌های فروش کولر گازی حساب باز کنید.

پرتاب باد کولر گازی چقدر باشد؟
میزان پرتاب باد کولر گازی مثل ظرفیت سرمایش آن باید با محیطی که می‌خواهید کولر گازی را در آن نصیب کنید، متناسب باشد. ممکن است در محیط‌های مستطیل شکل، لازم باشد از کولر‌های گازی با بیشترین قدرت پرتاب باد استفاده کنید. در طرف مقابل، اگر فاصله بین دو دیوار نهایتا هشت متر است، نیازی به کولر‌های گازی با قدرت پرتاب باد ۲۰ متر ندارید. قدرت پرتاب باد کولر‌های گازی موجود در بازار دست کم هشت متر است.

چطور با صدای کولر گازی کنار بیاییم؟
یکی از مهمترین نکاتی که موقع خرید کولر گازی باید به آن دقت کنید، میزان صدای کولر گازی است. اگر خوابتان سبک است، اصلا سمت کولر‌های گازی پر صدا نروید. میزان صدای کولر‌های گازی بر اساس دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید یک کولر گازی دقیقا چقدر صدا دارد، باید بگویم صدای نفس کشیدن شما حدود ۱۰ دسی‌بل است. هر یک واحد افزایش دسی‌بل، میزان صدا را ۱۰ برابر می‌کند. زنگ تلفن، ماشین ظرفشویی و همهمه فروشگاه تقریبا ۶۰ دسی‌بل صدا دارند وصدای حرف زدن آدم‌ها از فاصله یک متر تقریبا ۵۰ دسی‌بل است. خرید یک کولر گازی با میزان صدای ۵۵ دسی‌بل، مثل این است که شما یک نفر را در خانه استخدام کنید که ۲۴ ساعته برایتان صحبت می‌کند و بعید است اجازه دهد خواب راحتی داشته باشید. برای همین بهتر است قبل از خرید کولر گازی به میزان صدایی که تولید می‌کند توجه داشته باشید. در غیر این صورت کار به جایی می‌رسد که گرمای هوا را به تحمل کردن صدای کولر گازی ترجیح دهید.

ویژگی‌های خاصی که کولر‌های گازی جدید دارند
یکی از ویژگی‌های مهمی که یک کولر گازی می‌تواند داشته باشد، فیلتر تصفیه هواست. کولر‌های گازی با فیلتر‌هایی که دارند، علاوه بر خنک کردن هوا، وظیفه پاک‌سازی آن از گرد و غبار را هم بر عهده می‎گیرند.

اغلب کولر‌های گازی امروزه ریموت کنترل دارند. اگر می‌خواهید برای کنترل دمای کولر گازی زیادی به زحم نیافتید، بهتر است سراغ کولر‌های گازی بدون ریموت کنترل نروید. همچنین موقع خرید کولر گازی حتما نگاهی به ریموت کنترل آن بیاندازید. ریموت کنترل بعضی از کولر‌های گازی به قدری پیچیده است که باید چند جلسه کلاس خصوصی برای آموزش آن طی کنید. برای همین بهتر است سراغ کولر‌های گازی بروید که ریموت کنترل ساده و کاربر پسندی دارند.

جهت‌های مختلف وزش باد یکی دیگر از ویژگی‌های کولر‌های گازی است. تعداد جهت‌هایی که یک کولر گازی می‌تواند باد را پرتاب کند، یکی از مزیت‌های آن به شمار می‌آید. چراکه بعضی کولر‌های گازی صرفا در یک راستا باد را پرتاب می‌کنند و این موضوع باثع می‌شود هوا در آن نقاط خیلی خنک‌تر از بقیه نقاط خانه یا محل کار باشد.

بعضی از کولر‌های گازی جدیدا یک امکان ویژه دارند و می‌توانند محل نشستن اعضای خانواده را از طریق سنسور‌ها متوجه شده و باد را صرفا به سمت آن‌ها پرتاب کنند. با این ویژگی دیگر لازم نیست هر بار که مبل یا صندلی محل نشستنتان را تغییر دادید، با ریموت کنترل جهت پرتاب باد کولر گازی را عوض کنید.

ویژگی دیگری که می‌تواند یک کولر گازی را نسبت به رقیب‌هایش متمایز کند، تایمر ۲۴ ساعته است. طوری که شما مشخص می‌کنید کولر گازی در چه ساعاتی روی بیشترین توان و چه ساعاتی با کمترین توان فعالیت کند. با این امکان می‌توانید ساعات اوج مصرف برق را دور بزنید.

سیستم good sleep و سیستم سرمایش سریع دو ویژگی کولر‌های گازی جدید است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از کولر گازی بخواهید با حداکثر توان کار کند و محیط را در کمترین زمان خنک کند. همچنین می‌توانید موقع استراحت کولر گازی را روی حالت good sleep قرار دهید تا با پایین آوردن توان، صدای کمتری داشته باشد تا مزاحم خواب شما نشود.

شرکت‌های فروشنده کولر‌های گازی عموما برای جلب رضایت مشتری‌شان، چند متر سیم مسی و لوله رایگان برای ایجاد اتصالات بین یونیت داخلی و خارجی کولر‌های اسپیلیت ارائه می‌کنند. توجه داشته باشید که اگر فاصله یونیت‌های داخلی و خارجی کولر اسپیلیت بیشتر از این مقدار باشد، هزینه باقی لوله‌کشی و سیم‌کشی اتصالات بین دو یونیت بر عهده خودتان است.

آخرین و شاید مهمترین نکته‌ای که باید موقع خرید کولر‌های گازی به آن توجه کنید برچسب مصرف انرژی است. کولر‌های گازی با توجه به کمپرسور و ویژگی‌های مختلفی که دارند ممکن است مصرف برق بالایی داشته باشند و همین مورد باعث می‌شود با مشاهده قبض برق متوجه شوید که کولرگازی علاوه بر خرج زیادی که هنگام خرید روی دستتان گذاشته، قرار است هر ماه کلی به هزینه‌های قبض برقتان اضافه کند. برای همین بهتر است از خرید کولر‌های گازی با رده انرژی کمتر از A. خودداری کنید.

منبع: فرارو