طلا در هفته جاری گران می شود؟

به گزارش قلم، در هفته ای که گذشت پیش بینی می شد با توجه به نشانه‌های حمایت سیاستگذاران از بازارها روند مثبت بازار سهام و منفی بازار ارز احتمالا تکرار شود. اما در بازار طلا به نظر می‌رسید ارزانی قیمت دلار بتواند بر کشش ناشی از رشد قیمت جهانی طلا غلبه کند که این طور نشد و طلای داخلی نیز به مانند طلای جهانی روندی صعودی را پشت سر گذاشت. در همین حال سکه نیز به مانند هفته قبل از این، همان روند نزولی خود را ادامه داد.

در هفته‌ای که گذشت شاخص بورس تنها ۰٫۱۴ درصد بازدهی مثبت را ثبت کرد و طلای ۱۸ عیار هم بازدهی ۰٫۲۷ درصدی را از آن خود کرد. در واقع در هفته‌ای که بازدهی بورس تضعیف شد، بازدهی طلا کمی تقویت شد. در عین حال از میزان بازدهی منفی سکه هم کمی کم شد و به منفی ۰٫۶ درصد رسید تا امیدها به طلا بیشتر شود. بازار ارز نیز در این شرایط بازدهی منفی ۱٫۵ درصدی را به ثبت رساند که کمی نسبت به هفته قبل‌تر وضعیت آن بهبود یافته است.

اما در این شرایط که روند صعودی بورس کمی آرام‌تر شده و امیدها به صعودی شدن طلا بیشتر شده و از شدت نزولی بودن قیمت دلار کاسته شده، وضعیت بازارها برای هفته پیش‌رو چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

سیگنال‌های سیاسی به بازارها

هفته سوم تیر ماه در حالی شروع به کار می‌کند که مثل هفته‌های گذشته نااطمینانی‌هایی ناشی از اخبار سیاسی همچنان احساس می‌شود. توقیف نفتکش ایرانی با دو میلیون بشکه نفت در منطقه جبل‌الطارق توسط انگلستان شاید یکی از این جنس اتفاقات باشد که به نااطمینانی اوضاع اضافه می‌کند. در عین حال در هفته جاری ۱۶ تیرماه فرا می‌رسد که رئیس جمهور ایران مهلت داده بود تا اقداماتی درباره برجام اتفاق بیفتد.

۱۱ تیر ماه امسال رئیس جمهوری ایران با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفته بود: در ۱۶ تیرماه سطح غنی‌سازی ایران دیگر ۳٫۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.

فردای این روز ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به سخنان روحانی توییت کرد: «این تهدیدها می‌تواند به خودت برگردد و طوری ضربه بزند که تاکنون کسی نخورده باشد.»

در همین حال همچنان اخبار اینستکس در حال انتشار است و وزیر دارایی فرانسه اخیرا اظهار امیدواری کرده که کانال مخصوص تجارت با ایران اولین معامله محدود خود را در روزهای آتی انجام دهد.

با این روند به نظر می‌رسد نااطمینانی‌هایی سیاسی ناشی از دو خبر اول بازارهای ارز و طلا را به شکل صعودی و بازار سهام را به شکل نزولی تحت فشار قرار دهد. اما آیا سیگنال‌های اقتصادی هم با این فشارها هم‌راستا هستند؟

سیگنال‌های اقتصادی به بازارها

در هفته اخیر قرار بود بازار متشکل ارزی راه‌اندازی شود که این بار هم به تعویق افتاد. این تعویق‌ها به حدی شده که شاید دیگر اخبار اعلامی درباره آن چندان نتواند در روند بازار ارز موثر باشد مگر اینکه در عمل اتفاقی رخ دهد. همزمان با این اوضاع برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند قرار است در سامانه نیما اصلاحاتی رخ دهد که این هم بعید است بتواند آن قدر دامنه وسیعی داشته باشد که بتواند بر قیمت دلار تاثیر قابل توجهی بگذارد.

اما در بازارهای جهانی روند چگونه است؟ روز جمعه بلومبرگ گزارش داده که به نظر می‌رسد طلا پس از پنج سال ماندن در یک بازه قیمت محدود، آماده آغاز روند صعودی بوده و ممکن است دوباره به رکورد ۱۷۰۰ دلار در سال ۲۰۰۳ بازگردد.

در همین حال برای بازار نفت نیز امیدها برای افزایش قیمت بیشتر شده است. سی.ان.بی.سی برآورد کرده که در صورت توافق تجاری آمریکا و چین قیمت نفت به ۷۵ دلار خواهد رسید. با وجود این، قیمت نفت در پی کاهش کمتر از حد انتظار ذخایر نفت و بنزین آمریکا، در معاملات روز پنجشنبه کاهش پیدا کرد و با ۴۴ سنت کاهش، به ۶۳ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید.

سخت‌تر شدن صادرات نفت ایران و مثل گذشته نبودن وضعیت صادرات نفتی ایران طبیعتا چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای را برای درآمدهای ارزی می‌تواند ترسیم کند. اضافه شدن نااطمینانی‌های سیاسی به این وضعیت در هفته جاری و کمتر شدن اظهار نظرات مقامات مسوول و تاکید کمتر آنها بر راه‌اندازی بازار متشکل این نگرانی را برای کارشناسان به همراه آورده که در هفته جاری شاید روند بازار ارز کمی متفاوت از چند هفته نزولی اخیر باشد.

در همین حال در بازار طلا نیز با توجه به احتمال نوسان قیمت دلار و فشار از این ناحیه و همچنین افزایش فشار ناشی از رشد قیمت جهانی طلا به نظر می‌رسد این هفته قیمت‌ها بیشتر از هفته‌های گذشته تحت فشار صعودی شدن باشند. اما در این وضعیت به نظر می‌رسد بورس که در هفته اخیر میزان بازدهی‌اش کاهش قابل توجهی نسبت به هفته‌های گذشته داشته و به صفر نزدیک شده، متاثر از نااطمینانی‌های سیاسی کمی میل به نزولی شدن پیدا کند. در هفته پیش‌رو عرضه اولیه‌ای هم به مانند هفته گذشته در بورس انجام نمی‌شود که متاثر از آن سیگنال حمایتی برای بازار سهام به سهامداران داده است.

منبع: تجارت نیوز