بازگرداندن نقاشی سرقتی پس از ۷۵ سال به ایتالیا توسط آلمان
 به نقل از ایندیپندنت، این تابلو نقاشی رنگ روغن که با نام «گلدان گل» ‌شناخته می‌شود اثر «یان فن هایسوم»، نقاش نامدار قرن هجدهم هلند است که گمان می‌رود میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد.

این اثر پس از آن که توسط «لئوپولد دوم» خریداری شد، برای اولین‌ بار در سال ۱۸۲۴ در «فلورانس» به نمایش درآمد.

این تابلو نقاشی در سال ۱۹۴۳ توسط سربازان «‌نازی» ربوده شد و در نهایت به آلمان منتقل شد و در سال ۱۹۹۱ از  مجموعه خصوصی یک خانواده آلمانی سردرآورد.

بازگشت قریب‌الوقوع این اثر به ایتالیا پس از کشمکش‌های طولانی با نوادگان ناشناس یک سرباز «نازی»‌ که گفته می‌شود برای بازگرداندن این اثر ۲ میلیون یورو درخواست کرده بودند، میسر شده است.

مدیر گالری «اوفیتزی»‌ ایتالیا بیان کرد: «در نهایت این اثر هنری پس از ۷۵ سال به خانه بازمی‌گردد. مبارزه سختی بود و امروز یک پیروزی بزرگ برای ایتالیا محسوب می‌شود.»

مدیر این گالری که خود یک شهروند آلمانی است، به شخصه درخواست بازگشت این اثر هنری به «‌فلورانس»‌ را مطرح کرده است؛ چراکه معتقد است آلمان در رابطه با بازگرداندن این تابلو نقاشی، دینی اخلاقی بر عهده دارد.

طبق بیانیه‌ی منتشر شده در وب‌سایت وزارت خارجه ایتالیا، وزرای خارجه آلمان و ایتالیا برای تحویل رسمی این اثر به «فلورانس» سفر خواهند کرد.

وکلای دولت آلمان معتقدند، این اثر را نباید به عنوان یکی از اموال مصادره شده توسط ارتش «نازی» محسوب کرد، بلکه باید این تابلو نقاشی را به عنوان اثری در نظر گرفت که توسط یک سرباز ربوده شده و حق به ارث گذاشتن آن برای نوادگانش را نداشته است.

یک تصویر سیاه و سفید از این تابلو نقاشی در حالی که کلمه‌ «دزدیده شده» به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی بر روی آن دیده می‌شود، بر روی دیوارهای گالری «‌اوفیتزی» ایتالیا نصب شده است.