رویارویی والیبال ایران با شاگردان قدیمی کولاکوویچ
در سال ۱۹۲۹ چند کشور به هم سنجاق شدند تا یک کشور جدید به نام یوگسلاوی به وجود بیاید. اما عمر یوگسلاوی به ۷۰ سال هم نرسید و در دهه ۹۰ دچار فروپاشی شد. از دل یوگسلاوی کشورهای مختلفی به وجود آمدند و تا همین چند سال پیش هم روند تجزیه این کشور ادامه داشت. کرواسی، بوسنی و هرزه‌گوین، مقدونیه، مونته‌نگرو و اسلوونی کشورهایی بودند که با جدا شدن از یوگسلاوی به کشورهای مستقل تبدیل شدند اما میراث اصلی این کشور بزرگ، به صربستان رسید.

والیبال جهان تا سال‌ها در انحصار قدرت کشورهای اروپای شرقی بود اما در میان آنها یوگسلاوی تیمی پرآوازه محسوب نمی‌شد. تازه پس از فروپاشی این کشور بود که والیبال صربستان اوج گرفت. در سال‌هایی که یوگسلاوی کشوری بزرگ محسوب می‌شد، تیم ملی این کشور فقط یک بار توانست سهمیه حضور در المپیک را به دست بیاورد ولی پس از فروپاشی، مدال طلای المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به این کشور رسید. صربستان در هزاره سوم میلادی توانسته خود را به عنوان یکی از قدرت‌های والیبال اروپا معرفی کند.

ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی ایران که خود اهل مونته‌نگرو یکی از کشورهای جدا شده از یوگسلاوی است، از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ هدایت تیم ملی صربستان را بر عهده داشت. والیبال صربستان در دوران هدایت کولاکوویچ تغییرات زیادی به خود دید و نسل بازیکنانی که قهرمانی در المپیک را تجربه کرده بودند به تدریج به سن بازنشستگی رسیدند و جوان‌هایی به جای آنها وارد تیم ملی شدند که در سال‌های اخیر هرکدام به یک ستاره بزرگ تبدیل شده‌اند و افتخاراتی هم برای این کشور به دست آورده‌اند.

صربستان در دوران حضور کولاکوویچ، مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۱۰، دو نقره و یک برنز لیگ جهانی، یک طلا و یک برنز قهرمانی اروپا و یک برنز جام قهرمانان بزرگ جهان را به دست آورد. پس از جدایی کولاکوویچ، نیکلا گربیچ هدایت صربستان را بر عهده گرفت و افتخارات دیگری با این تیم کسب کرد. صربستان و گربیچ در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ مدال‌های نقره و طلای لیگ جهانی و در سال ۲۰۱۷ مدال برنز قهرمانی اروپا را به دست آوردند. این تیم پارسال در نخستین دوره لیگ ملت‌های والیبال نیز به مقابل پنجم دست یافت.

تیم ملی والیبال صربستان در حال حاضر با ۱۱۰ امتیاز در رده دهم رده‌بندی فدراسیون جهانی و دو پله پایین‌تر از ایران قرار دارد. در پایان هفته چهارم لیگ ملت‌ها، صربستان با ۵ برد و ۱۴ امتیاز در رده یازدهم جدول رده‌بندی است و شانسی برای صعود به مرحله نهایی ندارد.

والیبال ایران و صربستان روابط خوبی با هم دارند. علاوه بر حضور مربیان زیادی از این کشور در تیم‌های ملی ایران، روابط خوب میان دو فدراسیون هم باعث شده است که تیم ملی ایران بارها برای برگزاری مسابقات تدارکاتی راهی صربستان شود. میلوارد کیاچ، زوران گائیچ و اسلوبودان کولاکوویچ سرمربیان اهل صربستان بوده‌اند که در سال‌های اخیر تیم ملی ایران را هدایت کرده‌اند. یووتسا ست‌کوویچ هم چند سال هدایت تیم‌های پایه ایران را بر عهده داشت و بسیاری از بازیکنان نسل طلایی والیبال ایران زیر نظر او پرورش یافتند.